ندای استان:مشکل تامین بنزین یارانهای برای قایقهای صیادی حل شد و صیادان میتوانند با ثبت نام در سامانه تجارت آسان حواله سوخت بگیرند.
به گزارش ندای استان، ۲۴ آبان که بنزین سهمیه بندی و قیمتش دو نرخی شد، سهمیهای برای قایقهای صیادی در نظر گرفته نشد و این موضوع مشکلاتی را برای صیادان و کسانی که زندگیشان با صیادی در ارتباط بود را دچار مشکل کرد.
پس از کش و قوسهای فراوان، حالا سهمیه بنزین برای قایقهای صیادی تعیین شده و صیادان میتوانند با ثبت نام در سامانه تجارت آسان بر اساس میزان دریاروی و قدرت موتور قایق خود بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت کنند.
رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر در این باره به خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،گفت: تحویل سوخت به قایقهای صیادی از دوشنبه ۲۷ بهمن اجرایی شده و به هر قایق صیادی بر اساس فرمول جهانی فائو سوخت داده میشود. در این فرمول مصرف سوخت بر اساس میزان دریاروی و قدرت موتور قایق تعیین میشود.
محمد کارگر افزود: برای تعیین میزان سهمیه بنزین هر قایق، قدرت موتور قایق در عدد ۱.۰۳ ضرب میشود. یعنی قایقی که قدرت موتورش ۴۸ اسب بخار است، روزانه حدود ۵۰ لیتر و به قایقی که قدرت موتور آن ۵۵ و ۷۵ اسب بخار است به ترتیب، روزانه ۵۶ و ۷۷ لیتر بنزین ارائه میشود.
او ادامه داد: با توجه به این که هر شناور صیادی میتواند ماهانه ۲۱ روز دریاروی داشته باشد، سهمیه ماهانه بنزین قایقها از هزار و ۳۸ تا هزار و ۶۲۲ لیتر خواهد بود.
رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر بیان کرد: قایقهای صیادی برای دریافت این سهمیه علاوه بر ثبت نام در سامانه تجارت آسان، باید مجوز صید داشته باشند و ورود و خروجشان از سوی نیروی انتظامی ثبت شود.
کارگر افزود: سوخت یارانهای یا ۱۵۰۰ تومانی به صورت حواله به صیادان داده میشود و آنها میتوانند سهمیه خود را از جایگاههای سوخت که در بنادر صیادی هستند، دریافت کنند.
او گفت: این سهمیه سوخت شامل حال قایقهای بی هویت و قایقهای تفریحی نمیشود.
رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر با اشاره به اینکه سوخت تعیین شده برای قایقهای صیادی پاسخگوی نیاز نیست، عنوان کرد: افزایش هزینه صیادی، تعمیر و نگهداری شناور و دوری صیدگاه از ساحل باعث شده مصرف سوخت بالا رود و به طور حتم میزان بنزین یارانهای پاسخگو نیست، اما این که سرانجام سهمیهای برای قایقها در نظر گرفته شود، باعث رضایت نسبی صیادان شده است.
آمارهای اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران نشان میدهد، حدود ۱۲ هزار فروند شناور مجاز در ایران فعالیت دارند که از این تعداد نزدیک به هشت هزار فروند بنزین میسوزانند. در بوشهر به عنوان یکی از استانهای ساحلی نیز هزار و ۴۶۰ فروند قایق صیادی وجود دارد که سوختشان بنزین است.