حذف سهم دیر از عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی درست یا غلط؟
حذف سهم دیر از عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی درست یا غلط؟

ندای استان:دیری‌ها می‌گویند حذف سهم این شهرستان از محل پرداخت عوارض آلایندگی صنایع نفت و گاز پارس جنوبی تبعیضی نارواست.

به گزارش ندای استان،پرداخت عوارض آلایندگی صنایع همیشه با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بوده است.

تعیین مناطقی که شامل این عوارض می‌شوند یکی از مهم‌ترین چالش‌های این موضوع به شمار می‌رود، به طوری که هر چند وقت یک بار شنیده می‌شود سهم منطقه‌ای از این عوارض حذف شده است؛ آن هم منطقه‌ای که مردمانش  در اثر آلودگی صنعت را در گوشه گوشه زندگی خود درک می‌کنند.

این بار نوبت شهرستان دیر است؛ شهرستانی با بیش از ۷۰ هزارنفر جمعیت در فاصله ۲۰۰ کیلومتری در جنوب بوشهر و در همسایگی صنایع آلاینده پارس جنوبی.

ادعای مسئولان دیر مبنی بر حذف سهم عوارض آلایندگی 

براساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی نمایند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست( تا پانزدهم اسفندماه هر سال برای اجرا در سال بعد)، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

امام جمعه دیر با تایید حذف سهم عوارض آلایندگی این شهرستان گفت: مردم این شهرستان نسبت به حذف نام دیر از شمول مسئولیت‌های اجتماعی و حق عوارض آلایندگی و یا کاهش آن به شدت معترض هستند.

او ادامه داد: امیدواریم که با تجدید نظر مسئولان در توزیع حق آلایندگی و شمول مسئولیت‌های اجتماعی مردم را نسبت به آینده امیدوارتر کنند.

مردم دیر از حذف عوارض آلایندگی نگران هستند

امام جمعه دیر گفت: دریا در بندر‌های دیر، کنگان و عسلویه همگی یک دریاست و اگر آلوده شود برای همه این شهرستان‌ها آلوده شده است، علاوه براین صیادان به علت آلوده بودن دریا باید برای صید مسافت طولانی طی کنند، همچنین  از طرف دیگر استقرار تاسیسات نفت و گاز در منطقه، گرانی اجناس و اجاره مسکن درپی دارد .

حجت الاسلام حسینی افزود: با توجه به مراجعه‌های حضوری و تماس‌های مردمی با دفتر امام جمعه مردم به شدت نسبت به این موضوع معترض هستند و باید مسئولان نسبت به پرداخت حق قانونی مردم اقدام کنند.

نماینده شورای شهرستان دیر در شورای استان بوشهر گفت: این شهرستان در فاصله ۱۲کیلومتری فاز‌های پالایشگاهی و پتروشیمی پارس جنوبی قرار گرفته و محیط زیست این شهرستان نیز از آب و هوا تحت‌الشعاع موادآلاینده صنایع پارس جنوبی است و پایش‌های زیست محیطی نیز این موضوع را تایید کرده‌است.

مسئولان مراقب تصمیم‌های اجحاف گونه باشند

سید محمد حسینی زاده  با اشاره به اینکه انتشار مواد آلاینده در برخی شرایط جوی برای اهالی دیر به طور کامل مشهود است، افزود:  پرداخت عوارض آلایندگی برای جبران مشکلات زیست محیطی ناشی از تاسیسات پارس جنوبی حق مردم شهرستان دیر است .

او گفت: افزون بر این، بزرگ‌ترین زیستگاه آبزیان جنوب کشور نیز که در شهرستان دیر واقع شده‌است تحت تاثیر پسآب‌های شیمیایی و صنعتی این طرح عظیم صنعتی قرار گرفته‌است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دیر هم گفت: با توجه به نظام نامه نحوه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت مورخ ۹۸/۰۶/۰۶ (مشتمل بر ۹ ماده اصلی و چندین بند و تبصره) طبق ماده ۲ مناطق فعالیت صنعت نفت از منظر اهمیت تاثیرپذیری و تاثیرگذاری در ارتباط با جوامع محلی به سه منطقه مجزا تقسیم می‌شود که منطقه یک آن منطقه عمومی پارس (شامل شهرستان‌های عسلویه، کنگان و جم) و منطقه غرب کارون است.

حبیبه فخرایی افزود: در مصوبه هیات دولت در سال ۷۷ و الحاقیه آن در سال ۸۰ منطقه عمومی پارس شامل ۱۴ هزار هکتار در پارس جنوبی (پارس ۱)، ۱۶ هزار هکتار در کنگان (پارس ۲) و ۱۶ هزار هکتار در پارس شمالی (پارس ۳) و در مجموع ۴۶ هزار هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی پارس است که تعارض شدید  بین این نظام نامه و مصوبه هیات دولت پایمال کردن حقوق مردم شهرستان دیّر را به دنبال دارد.

او بیان کرد: حوزه شهری و دریایی شهرستان‌های دیّر، کنگان و عسلویه تفکیک ناپذیرند و به‌تازگی با حذف نام دیّر از عوارض آلایندگی مواجه شده‌ایم که با توجه به اهتمام رهبر معظم در محرومیت زدایی حداقل عدالت ایجاب می‌کند که آن صنایع ۱۰ هزار هکتار گازی سهم ناچیزی به جبران حق میزبانی منطقه‌ای اختصاص دهند ضمن اینکه به لحاظ همجواری دیّر با متانول از غرب و پارس جنوبی از جنوب شرق در وضعیت بالقوه و بالفعل آلایندگی این صنایع قرار دارد.