چند درصد اصلاح طلب و اصولگرا در استان بوشهر تایید صلاحیت شده اند؟
چند درصد اصلاح طلب و اصولگرا در استان بوشهر تایید صلاحیت شده اند؟

خلیل رضایی گفت:در بررسی صلاحیت‌ها هیچگونه خط ‌کشی سیاسی و جناحی وجود نداشته وهیات‌های نظارت، مرکزی و شورای نگهبان تنها براساس رعایت موارد قانونی مندرج در قانون انتخابات عمل کردند.

به گزارش ندای استان،خلیل رضایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برهمین اساس گرایش های سیاسی داوطلبان تائید صلاحیت شده در استان بوشهر بیش از ۲۵ درصد اصلاح طلبان، ۳۵ درصد اصول‌گرا و مابقی مستقل و گرایش سیاسی خاصی ندارند.

وی تاکید کرد: براساس لیست تائید شدگان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهراز جناح‌های مختلف درانتخابات آینده حضور دارند و ارائه لیست‌ها از سوی گروه‌های سیاسی متفاوت مهر تائیدی بر عملکرد هیات‌های نظارت خواهد بود.

قائم مقام و سخنگوی هیات نظارت در استان بوشهر یادآورشد: برخی‌ها شورای نگهبان و هیات‌های نظارت را متهم به جانب‌داری از طیف‌های سیاسی خاص می‌کنند این به طور قطع رد می‌شود و اعلام اسامی از سوی طیف‌های سیاسی مختلف نشان می‌دهد سلیقه‌های سیاسی متفاوتی در این عرصه حاضر و باهم به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: شمار داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر نسبت به دوره دهم ۵۶ درصد رشد نشان می‌دهند.

سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر گفت: از مجموع ۱۹۶ نفر ثبت نامی در این استان  ۹۸ درصد از سوی هیات اجرایی تائید شدند.

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار از این شمار ۹۸ نفر از سوی هیات نظارت و شورای نگهبان در استان بوشهر تائید شده اند.

رضایی گفت: شمار تائید شدگان برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهند.

این مقام مسوول یادآورشد: در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی ۱۱۰ نفر داوطلب بودند از این شمار پنج نفر انصراف دادند و ۱۰۰ درصد از سوی هیات اجرایی و۵۳ نفر در هیات نظارت تائید شدند.

وی بیان کرد: انتخابات چهار رکن سلامت، امنیت ، مشارکت و رقابت که مد نظر دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان است را داراست.

رضایی با بیان اینکه انتخابات حق‌الناس است اضافه کرد: از آرای مردم صیانت می‌شود و اجازه نمی‌دهیم حق هیچ داوطلبی ضایع شود.

وی گفت: مردم همواره در ۴۰ سال گذشته در انتخابات‌های مختلف حضور پرشور و موثری داشتند انتظار می‌رود در انتخابات آینده نیز با توجه به احساس مسئولیتی که مردم نسبت به ارکان و رشد و بالندگی نظام دارند تکلیف مدارانه در این عرصه حاضر شوند.

رضایی ادامه داد: حضورمردم در انتخابات و رای دادن به معنی رای انداختن درصندوق نظام جمهوری اسلامی است به همین دلیل مردم مشارکت پرشوری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: مشارکت پرشور مردم در عرصه انتخابات تجلی اراده مردم و مانور قدرت در عرصه سیاسی به حساب می‌آید و از طرفی این حضور موثر  باعث دلسردی و یاس دشمن و خشنودی دلسوزان نظام می‌شود.

رضایی گفت: براساس قانون افرادی که توسط هیات مرکزی تائید و در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان رد شدند در این مرحله می‌توانند اعتراض کنند و شورای نگهبان نیز از امروز به مدت یک هفته وقت دارد پرونده آنها را بررسی کند.

وی یادآورشد: براین اساس امکان دارد افرادی دوباره به شمار تائید صلاحیت شدگان اضافه شوند.

رضایی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان مدارک جدید دریافت کند هم کسانی که تائید شدند و هم افرادی که رد صلاحیت شدند را می‌تواند رد و یا به عرصه انتخابات بازگرداند.

وی در خصوص رد صلاحیت‌ها در استان بوشهر گفت: آنچه که در بررسی صلاحیت‌ها انجام شده بحث رعایت ماده ۵۰ قانون انتخابات است و استعلام از مراجع چهارگانه و بررسی‌هایی که نیاز است صورت گیرد براین اساس ۳۸۰ پاسخ استعلام از مراجع چهار گانه داشتیم که بیش از ۱۰۰ مورد از پاسخ‌ها در رد صلاحیت افراد موثر واقع شده ضمن اینکه از جاهای دیگر نیز مستنداتی به دست ما رسیده است.

رضایی افزود: یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم بوده است.

وی تاکید کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز حضور مستقیم مردم در تعیین سرنوشت خودشان است و تمام تلاش عوامل اجرایی و نظارتی براین بوده و هست که سلامت انتخابات را تضمین و کوچکترین کوتاهی نسبت به صیانت از آرای مردم نخواهند داشت .

سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر گفت: مقدمات و تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و با مشارکت بالای مردم در این استان فراهم شده و امید می‌رود مردم با انگیزه الهی و نیت خالصی که دارند با آن بصیرت و روحیه انقلابی در این عرصه حاضر شوند.