احداث اسکله گردشگری در ۴ شهر استان/ توقف کشتی مسافری قطر در لنگرگاه سوخت یارانه‌ای
احداث اسکله گردشگری در ۴ شهر استان/ توقف کشتی مسافری قطر در لنگرگاه سوخت یارانه‌ای

ندای استان:ارجمند زاده گفت: ساخت اسکله گردشگری در بنادر دیلم، گناوه و کنگان آغاز شده و در بندر دیر نیز از اواخر امسال یا ابتدای ۹۹ آغاز می شود.

به گزارش ندای استان،سیاوش ارجمندزاده در نشست خبری ادامه داد: همچنین برای مرکز استان نیز طرح اسکله گردشگری در ساحل غربی بوشهر در مرحله مطالعه است که امیدواریم سال آینده مجوز اجرای آن را از سازمان مرکزی بگیریم.

ارجمندزاده درباره این سوال که مدیرکل سابق بنادر استان از مطالعه طرحی بنام مارینا (بندر کوچک تفریحی) در نزدیکی رستوران رافائل و احداث پل موزه حدفاصل عمارت حاج رییس تا بافت قدیم خبر داده بود ولی اجرایی نشد، تاکید کرد: طرح مارینا را با تغییراتی در چارچوب اسکله تفریحی به مرکز ارسال کرده تا زمینه تصویب و اجرای آن فراهم شود؛ همچنین عمارت حاج رییس نیز در مرحله واگذاری به بخش خصوصی است که برای کاربری اقامتی و تفریحی آن سرمایه گذاری ۴۰ میلیاردتومانی برآورد شده است.

کشتی بوشهر-قطر هم‌چنان در لنگرگاه منتظر است

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم فعالیت کشتی مسافری- باری قطر- بوشهر از تیرماه سالجاری در بندر بوشهر با وجود وعده های مکرر عنوان کرد: مشکل اصلی این کشتی که تقریبا شش ماه پیش قرار بود مسافر و بار بین بوشهر، قطر و دبی جابجا کند کمبود سوخت بوده که همچنان پابرجا است.

سیاوش ارجمندزاده با بیان اینکه بازدید ۴ وزیر، معاونان وزرا از کشتی مذکور صورت گرفته و در سفر جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز استاندار موضوع تامین سوخت این کشتی را مطرح کرد، اظهار کرد: با وجود همه بازدیدها و قول هایی که داده شده، این کشتی در لنگرگاه بوشهر همچنان منتظر است و بستگی به سرمایه گذار دارد که تا چه زمانی می تواند این شرایط را تحمل کند چون برای هر روز متقبل هزینه می شود.

خروج قطعات کشتی رافائل مشاهده نشده؛ نمی دانیم کلیپ منتشر شده مربوط به کجاست

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون خروج قطعات کشتی تاریخی رافائل که چندی پیش از سوی محیط زیست استان نیز تایید شد، عنوان کرد: با توجه به گشت زنی هایی که گارد بندر دارد، عملا مشاهده نکرده ایم در محدوده ای که کشتی رافائل غرق شده، تجهیزات و امکاناتی برای خروج قطعات آن مستقر شده باشد و اینکه یک کلیپ منتشر شود دلیل محکمی نیست و البته از نظر ما این کلیپ واقعی نیست.

ارجمندزاده با بیان اینکه خروج کشتی و لنج غرق شده از بستر دریا نیازمند مجوز بندر است، تاکید کرد: تاکنون مجوزی برای خروج قطعات رافائل اخذ نشده و ما به طور منظم در آن محل گشت دریایی داریم و چنین موردی مشاهده نشده است.

وی افزود: همین الان ما در ساحل بندرگاه خارج سازی کشتی مغروق را داریم که مشکلاتی را برای صیادان ایجاد کرده و خود ما به عنوان متولی تامین ایمنی دریایی این کار را انجام می دهیم. امکان دارد کلیپ منتشر شده مربوط به این محل باشد و ارتباطی با رافائل ندارد.

ادامه سرمایه گذاری در بندر نگین نیازمند بهبود شرایط اقتصادی

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر درباره توقف طرح های سرمایه گذاری در مجتمع بندری نگین به عنوان جایگزین بندر فعلی بوشهر بیان کرد: فعالیت های زیرساختی مثل تامین برق، آب، جاده دسترسی دوم و لایروبی که در تعهد سازمان بنادر بوده در حال انجام است، ولی بخش هایی که مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است، نیازمند بهبود و ثبات شرایط اقتصادی است تا جذابیت لازم برای سرمایه گذاران فراهم شود.

ارجمندزاده با اشاره به اینکه سرمایه گذار اولیه بندر نگین نیز اسکله کانتینری را احداث کرد ولی ترمینال آن اجرا نشد، ادامه داد: در حال مذاکره با دو سرمایه گذار جدید برای توسعه ترمینال صادرات مواد نفتی و ترمینال چند منظوره هستیم که امیدواریم زمینه ورود آنها فراهم شود.

به گفته وی، با اجرای طرح توسعه مجتمع بندری نگین و اضافه شدن ۸ میلیون تن، ظرفیت تردد بندر بوشهر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

زمینه پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم می‌شود

ارجمندزاده سپس به پیشرفت ۷۰ درصدی لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر اشاره و عنوان کرد: این طرح از پارسال با ۱۹۰ میلیار تومان اعتبار آغاز شده و با تکمیل آن، کشتی‌های ۳۰ هزار تنی می‌توانند با آبخور ۱۱ متر وارد بندر بوشهر شوند.

وی با اشاره به ورود سه کشتی حامل کالاهای اساسی در مدت اخیر گفت: با افزایش دسترسی ها تعداد این کشتی ها نیز بیشتر خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه تقریبا در بندر بوشهر رسوب کالا نداریم و تنها مشکل خودروها وجود دارد که بخشی از این مشکلات مربوط به قوانین گمرکی است.

پروژه ۱۷۰ میلیاردی برای بندر کنگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر در بخش دیگری از نشست خبری اش به طرح‌های توسعه ای بنادر استان اشاره کرد که مهمترین آن حوضچه اسکله بندر کنگان بود.

وی اعتبار این پروژه را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد که  آماده شروع است و مدت زمان اجرایش ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است.

به گفته ارجمندزاده، این طرح کمک می‌کند شناورهایی با اندازه ۳۵۰۰ تن در بندر کنگان پهلو بگیرند.

افزایش تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خاطرنشان کرد: صادرات کالا از بندر بوشهر تا پایان دیماه امسال ۱۴.۳ درصد نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این مدت دو میلیون و ۵۴۹ هزار تن کالا در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده که ۱۴.۳ درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش دارد.

ارجمندزاده از ادامه داد: همچنین تا پایان دیماه دو هزار و ۱۶۷ فروند شناور در بندر بوشهر رفت و آمد کرده‌اند که نسبت به زمان مشابه پارسال ۷.۹ درصد افزایش دارد و بیشتر ترددها مربوط به شناورهای زیر هزار تن بوده است.

ارجمند زاده با اشاره به افزایش چهار درصدی جابه جایی مسافر بین بوشهر و خارگ، افزود: در ۱۰ ماه امسال،  ۹۹ هزار و ۸۲۹ مسافر در این مسیر جا به جا شده‌اند.

پایانه دریایی والفجر بوشهر کامل بازسازی می‌شود

او، درباره بازسازی پایانه دریایی والفجر بوشهر هم توضیح داد: این پایانه را پارسال برای بازسازی تحویل گرفتیم، مطالعه آن تمام شده و به پایانه مسافری بین المللی دریایی بوشهر تبدیل خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: لایروبی اطراف اسکله در حال انجام است تا عمق پای اسکله به ۶ متر برسد و کشتی‌های بزرگ‌تر بتوانند پهلو بگیرند. همچنین اسکله جدیدی در این پایانه ساخته می‌شود.