شورای شهر بوشهر دست به دامن سازمان بازرسی شد
شورای شهر بوشهر دست به دامن سازمان بازرسی شد

ندای استان:در روزی که اعضای شورا از شخم زدن شهر و حرف های دهن پرکن گفتند، رئیس شورای شهر دست به دامن سازمان بازرسی شد و عضو سابق شورای شهر از اعمال نفوذ نماینده مجلس در کمیسیون ماده ۵ پرده برداشت.

به گزارش ندای استان به نقل از فارس،در جلسه یکشنبه شورای اسلامی شهر بوشهر، ساکنین عمارت امیریه میزبان شورایاران و مردم شهربوشهر بودند. نکته قابل توجه این جلسه مواردی بود که می‌توانست در شهرداری حل شود اما در صحن علنی شورا مطرح شد که با اعتراض مکرر عضو شورا همراه بود. عمده مشکلاتی که مورد بررسی قرار گرفت مربوط به محلات جنوبی شهر بود.

حسن آبادی شورایار محلات جنوبی بوشهر از عدم پاسخ مناسب نسبت به مطالبات مردم در شهرداری و شورا گلایه کرد و اظهار داشت: متاسفانه در پیگیری‌های مکرر مطالبات ثابتی وجود دارد که بعد چند سال توفیقی حاضل نشده است. حتی بعضی از پیگیری با وجود اینکه بر عهده من نیست اما مردم محله بنده را موظف به آن کارها  می‌دانند. چرا باید من برای کشیدن فیبر نوری به مخابرات مراجعه کنم و پیگیری کنم؟ چرا باید اداره آب و فاضلاب بدون اجازه حفاری کند و باعث از بین رفتن کابل‌های مخابرات شود؟ چرا باید برای تبلیغات مراسمات مذهبی از جیب خودم هزینه کنم در صورتی که فضای مشخص شده برای تبلیغات شهرداری خالیست؟

ندا عبدالله زاده عضو شورای شهر بوشهر در حمایت از آبادی گفت: قبلاً هم عرض کردم وقتی جایی می‌رویم و قولی می‌دهیم باید عمل کنیم، شورایارها تماس می‌گیرند و پیگیر وضعیت وعده‌ها می‌شوند. کدامیک از همکاران بعد این همه جلسات با مردم محلات جنوبی، می‌تواند یکی از اقدامات صورت گرفته را توضیح دهد؟ از اعضای شورا خواهش دارم وقتی امکان رفع مشکل نیست جایی نروند و قولی ندهند.

دستگاه‌های حفاری بدون هماهنگی، شهر را شخم می‌زنند

اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر از روند نابسامان حفاری‌های در شهر انتقاد کرد و گفت: در شهر حفاری‌های زیادی صورت گرفته که شهرداری از آن اطلاع ندارد و مشکلات زیادی را بوجود آورده است. علت این مشکل آن است که حفارها بدون رأس واحد ورود می‌کنند و خیابان‌ها و معابر عمومی راشخم می‌زنند، بنده یک پیشنهاد به شهرداری داده بودم که ستاد حفاری تشکیل شود و نمایندگان از تمامی دستگاهای حفار حضور داشته باشند و بدون هماهنگی همدیگر کاری انجام ندهند.

سید نورالدین امیری شهردار بوشهر که به اتفاق معاونین شهرداری در این جلسه حضور داشت، نقض قانون را عامل اصلی این مشکل دانست از پیگیری قضایی برای نقاطی خبر داد که بعد از حفاری دچار نشست شده‌اند اما این توضیحات به مذاق کیوان هاشم زاده خوش نیامد. این عضو شورای شهر گفت: نمی‌توان منتظر ماند تا رأی قضایی صادر شود و بعد اقدام به ترمیم اماکان حفاری شده کرد، شهرداری باید ترمیم کند و بعد پیگیری قضایی کند. نمی‌توان زندگی مردم را مختل کرد تا رأی صادر شود.

مقصر کیست؟

غلامرضا قادریان عضو سابق شورای شهر بوشهر که با استقبال گرم اعضای شورا در جلسه حضور یافت، از احداث ساختمانی گفت که با تکمیل آن رفت و آمد اهالی آن محل مختل می‌شود و حتی در آینده بعلت کاربری آن ترافیک زیادی را بوجود خواهد آورد.

فردین خورشیدیان معاون معماری و شهرسازی، مسؤولیت این قضیه را متوجه خود ندانست و بیان داشت: موضوع مربوط به سال ۹۲ و ۹۳ است که مصوبه ماده ۵ آن مربوط به سال ۹۲ و پروانه ساخت آن به سال ۹۳ برمی گردد. ما در جریان کار نبودیم وگرنه از اجرای آن ممانعت می‌کردیم. حتی آقای قادریان که در آن زمان در شورا حضور داشتند نیز متوجه این اتفاق نشده است.

عبدالخالق برزگرزاده عضو شورای شهر بوشهر دلیل خورشیدیان را وارد ندانست و گفت: نمی‌توان بر این حرف که متوجه بودیم یا نبودیم پافشاری کرد زیرا شما عین مساله در خیابان رئیس علی دلواری با آن روبرو هستید.

قادریان دوباره به این بحث ورود کرد و با بیان خاطره‌ای مشکل را متوجه کمیسیون ماده ۵ دانست.

وی بیان داشت: اصل مشکل را باید در تصمیمات کمیسیون ماده ۵ دانست زیرا تصمیماتی خلاف تصمیمات مدیریت شهری می‌گیرد. بطور مثل در گذشته با مجوز پلاکی که متعلق به یکی از نمایندگان مجلس بود مخالفت شد اما در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.

حرف دهن پرکن نزنیم

یکی از مطالبات نمایندگان محله تنگک، مساله آسفالت معابر خاکی بود.

امیری شهردار بندر بوشهر از اختصاص دو مبلغ ۸۰۰ میلیون تومانی برای رفع این مشکل خبر داد. اما عبدالله زاده این مبلغ را دهن پرکن توصیف کرد و گفت: ما از زحمات شهرداری تشکر می‌کنیم اما با این مبلغ دو کوچه را می‌توان آسفالت کرد.

ابوذر دهدار رئیس شورای شهر بوشهر با تاکید بر کمبود اعتبارات شهر اضافه کرد: کمی منصفانه به ماجرا نگاه کنیم. اهالی آن محله چقدر عوارض ساخت و نوسازی پرداخت کرده‌اند. تقریباً هیچکس پرداخت نکرده است. اگر شهروندان آن محله مبلغ ماده ۱۰۱ را پرداخت کنند می‌توان کل آن محله را آسفالت کرد.

اما نمایندگان محلات جنوبی معتقد بودن که عوارضی تنها نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند و شورا و شهرداری باید تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات داشته باشند.

رئیس دست به دامن سازمان بازرسی شد

سلیمیان به نمایندگی از ۱۷ کیوسک دار در جلسه حضور داشت. او از تعلیق یکساله مصوبه شورا توسط شهرداری جهت بخشودگی ۵۰ درصدی جرائم کیوسک‌ها شکایت داشت.

دهدار با انتقاد از وضعیت کیوسک‌ها و تخلفات گسترده که در آنها رخ می‌دهد خواستار ورود رییس سازمان بازرسی استان به این قضیه شد. وی ادامه داد: با اینکه می‌گویند اغلب کیوسک‌ها متعلق به اعضای شورا است اما من کیوسکی ندارم و امروز به عنوان تذکر به شهردار می گویم که سریع‌تر با تخلفات کیوسک‌ها برخورد شود.

رئیس شورای شهر بوشهر از فروش مجوز کیوسک‌ها بدون هیچ مجوزی با رقم‌های چندصد میلیونی گلایه کرد و اظهار داشت: از رییس سازمان بازرسی استان بوشهر درخواست ورود به ماجرای کیوسک‌های بوشهر را داریم تا مشخص شود چه تخلفاتی در حال بروز است، چرا که در شهرداری اراده کافی برای این موضوع دیده نمی‌شود.

وی افزود: بعضی از کیوسک داران حدود ۲۴ ماه است که اجاره نداده‌اند و شهرداری نیز به دلیل شرایط اقتصادی جامعه تا امروز برخوردی نکرده، اما به عنوان تذکر در همین جلسه به شهردار اعلام می‌کنم که شهردار باید در فرصت مشخصی بخشنامه بخشودگی جرائم کیوسک‌ها را ابلاغ و کیوسک‌هایی که پرداختی ندارند را تخلیه کند.

نکته قابل تأمل در این  جلسه، تعداد زیادی از درخواست‌هایی بود که می‌توانست در خود شهرداری بررسی و حل شود. این موردی بود که مهرزاد آسایش عضو شورای شهر مکرراً به آن اشاره داشت. همچنین ارجاع مجدد بسیاری از موارد به خود شهرداری دلیلی بر اثبات این مدعاست.