سد رئیسعلی دلواری ۱۱۱ میلیون مترمکعب آبگیری کرد
سد رئیسعلی دلواری ۱۱۱ میلیون مترمکعب آبگیری کرد

ندای استان:مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در زمان حاضر ۲۹۳ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد رئیسعلی دلواری موجود است که از این میزان ۱۱۱ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری ذخیره شده‌است.

به گزار ندای استان،علی محمدی روز دوشنبه در نشست بررسی عملکرد تأسیسات هیدورمکانیکال سد رئیسعلی دلواری و آمادگی برای سیلاب‌های احتمالی در فصل زمستان افزود: از مهر ماه سال جاری تاکنون ۵۴ میلیون مترمکعب از آب این سد برای تامین نیازهای کشاورزی و زیست محیطی رهاسازی شده و ۶ میلیون مترمکعب نیز تبخیر و در زمین نشت کرده‌است.

وی بیان کرد: رئیسعلی دلواری به‌ عنوان بزرگترین سد استان بوشهر با حجم مخزن ۶۹۵ میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است که امیدواریم در صورت تحقق بارش‌های زمستانی و آبگیری سد، در بخش کشاورزی فصل تابستان آینده را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به بررسی آمادگی سد رییسعلی دلواری گفت: تأسیسات هیدرومکانیکال سد بتازگی برای آمادگی و هدایت سیلاب‌های احتمالی مورد تست قرار گرفت که دارای عملکرد مطلوبی است.

وی افزود: درزمان حاضر ابزار دقیق این سد برای کنترل پایداری دقیق عملکرد سد در حال به روز رسانی است.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر در باره بند سنگی-ملاتی محور ۱۴ شبانکاره گفت: این بند با هدف کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل رسوب و آبخیزداری در دست احداث است.

جمشید تویل افزود: با توجه به ضرورت پیش‌بینی و اقدامات پدافند غیرعامل، این بند باعث حفاظت و جلوگیری از بروز خسارت سیلاب به شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون اقدامی برای احداث جاده دسترسی، تجهیز کارگاه، خاکبرداری پی و بدنه، هفت هزار متر مکعب اجرای سنگ و ملات، ساخت حوضچه آرامش و بتن ریزی بخشی از شوت سرریز انجام شده‌است.

تویل اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی بند محور ۱۴ شبانکاره ۶۵ درصد است و اعتبار مورد نیاز آن ۷۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر افزود: این طرح در مدت ۱۲ ماه به وسیله پیمانکاران بومی استان بوشهر به بهره‌برداری می‌رسد.