مشکلات پوستی و سرطان از عوارض شایع تاتو و خالکوبی است
مشکلات پوستی و سرطان از عوارض شایع تاتو و خالکوبی است

ندای استان:کارشناس نظارت بر مواد بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: احساس پشیمانی، ایجاد آلرژی، ابتلا به انواع عفونت‌ها، فشار بر روی غدد لنفاوی، مشکلات پوستی و سرطان از عمده عوارض تاتو وخالکوبی است.

به گزارش ندای استان به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان؛ زهرا رجایی افزود: متاسفانه امروزه خالکوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان رایج شده درحالی‌که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری‌های خطرناک عفونی از این طریق بی‌اطلاع هستند.
وی تصریح کرد: تاتو و کار کردن با رنگ‌های غیربهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ‌گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌شود بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.
کارشناس نظارت بر مواد بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: متاسفانه مردم در آرایشگاه‌ها به‌طور غیرمجاز و غیر استریل تاتو را انجام داده و بعد از منصرف شدن، به پزشکان متخصص پوست برای رفع آن مراجعه می‌کنند که گاهی  بعضی از تاتوها که رنگ‌های گوناگون در آن به‌کاررفته درمان بسیار مشکلی دارند و باید به‌دفعات با اشعه لیزر آن‌ها را درمان کرد.
رجایی اظهار کرد: در میان آدم‌هایی که جذب تاتو و زدن طرح‌ موردعلاقه‌شان روی بدن می‌شوند کم‌تر کسی وجود دارد که واقعا به عواقب آن فکر کرده یا نکات خطرناک و عوارض تاتو را در نظر بگیرد.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکلی که بعد از انجام تاتو رخ می‌دهد حس پشیمانی است اظهار کرد: گاهی فرد بعد از گذشت مدتی تصور می‌کند که این تاتو دیگر زیبا نیست و خلاصی از آن با بروز مشکلات فراوانی همراه خواهد بود.
کارشناس نظارت بر مواد بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: البته دقت در تاتو و رعایت بهداشت و به کار بردن رنگ با مجوزهای بهداشتی عوارض را پایین می‌آورد، ولی عوارض این‌گونه نیستند که بلافاصله بعد انجام تاتو ایجاد شوند. گاهی چند سال بعد بیمار دچار عارضه می‌شود که با بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود به دلیل تاتو بوده است.
رجایی اظهار داشت: با توجه  به اهمیت و حساسیت  فراورده‌های تاتو در تهدید سلامتی و همچنین مصرف رو به رشد و غیرقابل‌انکار تاتو در جامعه امروزی جهت مصارف آرایشی پوست مانند چشم و لب و حساسیت موضوع در شهرستان دشتستان بازرسی‌هایی با حضور نمایندگانی از واحد نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان، تعزیرات حکومتی شهرستان دشتستان و اتاق اصناف انجام‌گرفته و از تعدادی فروشگاه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی سطح شهرستان دشتستان بازدید به عمل آمد.
وی بیان داشت: این بازرسی‌ها  به‌منظور کنترل، پایش فراورده‌های تاتو دائمی و حفظ سلامت مصرف‌کننده انجام‌گرفته است.
رجایی تاکید کرد: از ۱۰ مرکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی بازدید به‌عمل‌آمده که این مراکز از لحاظ عرضه  فراورده‌های تاتو دائمی مورد بازرسی قرارگرفته و تعداد ۱ قلم معادل ۶۰۰ گرم  محصول غیرقابل‌مصرف جمع‌آوری و امحاء شد.