رسانه‌های بوشهر قانون انتخابات را رعایت کرده‌اند
رسانه‌های بوشهر قانون انتخابات را رعایت کرده‌اند

ندای استان:سرهنگ قاسمی گفت:بیشتر پایگاه‌‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استانی تا این تاریخ، تلاش کرده‌اند در مسیر قانون قدم بردارند.

به گزارش ندای استان،سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: تخلفاتی شامل تبلیغات انتخاباتی خارج از مهلت تعیین شده، گمانه زنی درباره تایید یا احراز نشدن و یا رد صلاحیت داوطلبان، انتساب حمایت‌ها و نقل قول‌های دروغین از طرف افراد حقیقی و حقوقی که باعث بروز شایعات شده، دیده شده است اما با توجه به برگزاری جلسه توجیهی رسانه‌های چاپی و دیجیتال، بیشتر پایگاه‌‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استانی تا کنون، تلاش داشته‌اند در مسیر قانون قدم بردارند.

او افزود: رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در بستر فضای مجازی به دو شکل صورت می پذیرد. برخی مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات در فضای مجازی وجود دارد که رسیدگی آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی است که به محض شکایت، و ارجاع موضوع از طریق مراجع قضایی به پلیس، تحقیقات تخصصی آغاز و پرونده تشکیل می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر ادامه داد: مصادیق تخلفات انتخاباتی دیگری نیز وجود دارد که برای رسیدگی، نیاز به طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی ندارد، و ضابطین موظفند به محض مشاهده آنها، برابر مواد قانونی و با هماهنگی مراجع ذیصلاح قضایی اقدام کنند.

قاسمی بیان کرد: پلیس فتا آمادگی رسیدگی به پرونده ها در هر دو نمونه جرایم انتخاباتی احتمالی در فضای مجازی، را دارد و به صورت شبانه روزی برای ایجاد امنیتی پایدار در فضای مجازی به ویژه در ایام خاص منتهی به انتخابات تلاش می‌کند.

او افزود: با توجه به نوع و کیفیت تخلفات و جرایم انتخاباتی، مجازات متناسب پیش بینی شده و حتی در بعضی موارد مجازات زندان نیز در نظر گرفته شده که با نظر و تصمیم قضات شعب ویژه جرایم انتخاباتی در مرکز استان و شهرستان‌ها، مجازات تعیین می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: اولویت ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم دادگستری استان و پلیس، اقدامات پیشگیرانه و ارشادی است و تلاش خواهد شد در مواردی که با دعوت، توجیه و توصیه، از استمرار تخلف جلوگیری می‌شود، از تشکیل پرونده در مراجع قضایی و تعیین مجازات برای متخلفان خودداری شود مگر ارتکاب تخلف آنها به نحوی باشد که موجب از بین رفتن حقوق مادی یا معنوی و آبروی سایر افراد شود که با طرح شکایت آنان، روند رسیدگی قضایی آغاز خواهد شد.