تفاهم نامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک در بوشهر
تفاهم نامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک در بوشهر

ندای استان:تفاهم‌نامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک با موضوع کودک آزاری/ کودک همسری بین استانداری بوشهر، اداره کل دادگستری استان بوشهر، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، اداره کل بهزیستی استان بوشهر، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر و سازمان مردم نهاد جمعیت امام علی علیه السلام منعقد شد.

به ندای استان از اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر، مجید خورشیدی در آیین انعقاد این تفاهم نامه با تقدیر از دستگاه‌هایی که در این راستا همکاری کرده اند اظهار داشت: یکی از مبنایی‌ترین آسیب های جامعه کودک آزاری و کودک همسری است و کودکی که دچار آسیب شود همواره این آسیب، رفتار آینده او را متاثر خواهد کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار بوشهر با اشاره به تاکیدات دین اسلام در حمایت از حقوق کودکان ابراز داشت: دین اسلام ضمن توجه به تمامی امور جامعه، به زندگی کودکان نگاه خاص داشته و بر رعایت حقوق خانواده و کودک تاکید فراوان دارد.

وی گفت: رسول گرامی اسلام (ص) در مورد دختر خود حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند “فاطمه پاره تن من است” و این تعبیر، بیانگر نگاه خاص آن حضرت به دختر در دورانی بود که مردم دختران خود را زنده به‌گور می‌کردند.

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه این تفاهمنامه و اقدامات متأثر از آن، از اجر الهی برخوردار است، افزود: از مدیران و کارشناسانی که در تدوین این تفاهم‌نامه همکاری داشته اند قدردانی می کنم و معتقدم اطلاع جامعه از تدوین این سند بالادستی و مبنایی، باعث کنترل اجتماعی و جلوگیری از رواج پدیده کودک همسری و کودک آزاری خواهد شد.

خورشیدی بر لزوم برجسته‌سازی این تفاهم‌نامه تاکید کرد و گفت: برای اجرای این سند باید برنامه عملیاتی تعریف و مأموریت هر بخش کاملا مشخص شود و همه کسانی که با کودک سر و کار دارند اعم از خانواده و مدرسه باید بدانند که چنین سندی تنظیم و منعقد شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار بوشهر یادآور شد: دستگاه‌های متولی از پنهان سازی اطلاعات موثر در اجرای این پروژه خودداری کنند و با اقدام جمعی و تبادل اطلاعات، این سند باید بدون کمترین مقاومت اجرایی شود.

علی جمادی رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در آیین انعقاد تفاهم نامه چند جانبه حقوق کودک با تقدیر از معاون سیاسی استاندار بوشهر به خاطر فراهم کردن زمینه انعقاد این تفاهم نامه اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌های چند جانبه در صورتی که به صورت متمرکز پیگیری و اجرایی شود نتایج ملموس تری خواهد داشت.

وی افزود: پیشگیری و مهار بحران تا قبل از وقوع یک ضرورت است و راهکار کم هزینه‌تری است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر ابراز داشت: هر چند کودک آزاری و کودک همسری امری تقبیح شده است ولی باید بر اساس آمار دقیق موضوعات را اولویت گذاری و پیگیری کنیم.

جمادی بیان کرد: این تفاهم‌نامه گویای عزم همگانی برای مقابله با یک موضوع مهم اجتماعی است و امیدوارم با کیفیت مطلوب اجرایی شود.

وی افزود: برنامه ریزی برای مقابله با پدیده شوم کودک آزاری باید بر اساس اطلاعات دقیق صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: دادگستری برای اجرای این تفاهم‌نامه با تمام ظرفیت همکاری خواهد کرد و در حوزه معاونت اجتماعی و حوزه دادستان‌ها هر جا نیاز باشد به عنوان مدعی‌العموم ورود خواهیم کرد.

جمادی خاطر نشان کرد: به عنوان یک تعهد اجتماعی به تمام حوزه‌های قضایی دستور همکاری می‌دهیم و قضات توانمند را برای این ماموریت انتخاب می‌کنیم.