کاهش ازدواج، طلاق و ولادت در استان/حذف سریال کارت ملی های قدیمی
کاهش ازدواج، طلاق و ولادت در استان/حذف سریال کارت ملی های قدیمی

ندای استان:پاسالار گفت:در ۹ ماهه امسال در استان بوشهر تعداد ۱۲ هزار و ۲۸۲ نوزاد متولد شده اند که ۱.۴ درصد از سهم متولدین ۹ ماهه سال جاری کشور را تشکیل می‌دهند

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: از روز گذشته افراد می‌توانند بر روی موبایل‌های اندروید به صورت رایگان تحولات جمعیتی و اطلاعات کل کشور و استان ها را مشاهده نمایند، هم اکنون سالنامه آماری سال ۹۶ و ۹۷ در برنامه بازار بارگذاری شده و در تلاش است تا تحولات جدیدترین بارگذاری شود تا مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشد سال گذشته ثبت احوال دستگاه‌های برتر در حوزه دسترسی آزاد به اطلاعات بوده است.

وی اظهار کرد: خدمات الکترونیک برای آن است تا مردم نیاز به حضور فیزیکی در ادارات و دفاتر پیشخوان داشته باشند و سعی کرده ایم در دورترین نقاط روستایی نیز خدمات ثبت احوال ارائه شود که تاکنون مورد رضایت مردم بوده است. امسال شعار خدمت هوشمند، شفافیت و کارآمدی انتخاب شده است و در راستای تحقق این شعار تلاش داشته ایم.

این مسئول با بیان اینکه کارت هوشمند ملی دروازه ورود به دولت الکترونیک است، گفت: در حوزه کارت هوشمند ملّی جزو استان های پیشگام بوده و از میانگین کشوری بالاتر هستیم که بیش از ۹۱ درصد بوشهری‌ها یا کارت هوشمند ملّی را دریافت کرده اند و یا در انتظار دریافت آن هستند یعنی ثبت اطلاعات آنان تکمیل شده است، از این آمار بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر یعنی حدود ۸۰ درصد هنوز کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند.

حذف سریال کارت ملی های قدیمی از پایگاه های اطلاعاتی

پاسالار با اشاره به اینکه بیش از ۶۸ هزار نفر از مردم بوشهر تا این لحظه درخواست کارت هوشمند ملی نداده اند، عنوان کرد: از سال آینده کارت هوشمند ملی در فضای خدمات الکترونیک کاملا کاربردی شده و از خردادماه امسال نیز سریال کارت ملی های قدیمی از تمامی پایگاه های اطلاعاتی حذف شده است. یعنی اگر شهروندان کارت های قدیمی را هم در اختیار داشته باشند دیگر قابلیت استفاده را ندارد و امکان خدمت دهی از طریق کارت های سابق فراهم نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: بخشی از این افراد مددجویان کمیته امداد و بخشی نیز افرادی که در موسسات بهزیستی نگهداری می شوند که در قالب تفاهم نامه هایی با کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش امکان درخواست این افراد فراهم شده است. همچنین به آموزش و پرورش اعلام شده تا لیست دانش آموزانی که کارت ملی ندارند را به ما اعلام کنند تا همکاران ما بعد از ۱۵ دی ماه وارد مدارس شوند و درخواست بگیرند تا حدود ۲۰ هزار نفر دانش آموز واجد شرایط نیز از این خدمت بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: برای کسانی که در منزل نگهداری می‌شود و امکان خروج از منزل، حضور و ثبت نام برای کارت ملّی را ندارند می‌توانند با شماره سامانه پیامکی ۰۹۹۰۸۱۳۶۶۸۹ تماس حاصل نمایند.

بیشترین فراوانی نام ها

این مسئول خاطرنشان کرد: مردم استان بوشهر همواره مردم معتقد و مذهبی بوده‌اند که این را می توان از نام‌هایی که برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند دریافت. از لحاظ فراوانی نام ها در بین پسران نام‌های حسین، محمد، علی، امیرعلی و علیرضا و در بین دختران نیز فاطمه، زهرا، زینب و رقیه و آوا بیشترین نام های انتخابی مردم برای فرزندانشان بوده است.

۱۵۴ مورد دوقلوزایی در استان بوشهر

اسکندر پاسالار یادآور شد: آخرین جمعیت ثبتی استان بوشهر بر اساس آخرین برآورد یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۰ نفر است که از این تعداد ۷۱ درصد در شهر و ۲۹ درصد در روستاها ساکن هستند؛ از این تعداد جمعیت انسانی ۵۳ درصد مرد و ۴۷ درصد زن هستند که نسبت جنسی ۱۱۴ است یعنی در استان بوشهر به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۱۴ مرد وجود دارد، یعنی بر خلاف دیدگاه عمومی تعداد مردان بیشتر است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: در ۹ ماهه امسال در استان بوشهر تعداد ۱۲ هزار و ۲۸۲ نوزاد متولد شده اند که ۱.۴ درصد از سهم متولدین ۹ ماهه سال جاری کشور را تشکیل می‌دهند و بیشترین میزان ولادت در شهرستان دیلم اتفاق افتاده است. میزان ولادت در استان بوشهر نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: در استان بوشهر میانگین سنی مادران در زمان تولد فرزند ۲۹.۵ و میانگین سنی پدران ۳۴ سال است که بیشترین میانگین سنی پدران و مادران هنگام تولد فرزند را در شهرستان دیلم شاهد بوده ایم.

این مسئول اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۴ مورد دوقلوزایی در استان داشته ایم که بیشترین آن در شهرستان بوشهر بوده است، همچنین ۴ مورد سه قلوزایی که هر چهار مورد در دشتستان اتفاق افتاده است.

۱۱ درصد افزایش فوت نسبت به سال گذشته

پاسالار بیان کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۳ هزار و ۲۹۲ وفات در استان بوشهر رخ داده است که ۱.۱ درصد از سهم وفات کشور را تشکیل می دهد و نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش فوت داشته ایم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر خاطرنشان کرد: برخلاف افکار عمومی در استان بوشهر آمار طلاق منفی نیست و خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته ۱ درصد کاهش طلاق داشته ایم، همچنین در مورد ازدواج نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم اما این آمار چشمگیر نبوده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین اختلاف سن زوج و زوجه در استان بوشهر ۵ سال است، گفت: سن بالاتر از ۴۹ سال تجرد قطعی محسوب می شود و متاسفانه استان بوشهر از استان‌هایی است که تجرد قطعی بالایی دارد.