آماری از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس در استان+نمودار
آماری از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس در استان+نمودار

ندای استان:برای کسب این چهار کرسی مجلس، ۱۹۱ نفر در فرمانداری‌های بوشهر، دشتی، دشتستان و کنگان نام‌نویسی کردند تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.

به گزارش ندای استان،استان بوشهر دارای چهار حوزه انتخابیه برای مجلس شورای اسلامی است؛ این حوزه‌ها شامل حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، حوزه دشتستان، حوزه دشتی و تنگستان و حوزه کنگان، عسلویه، دیر و جم است.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۰ آذرماه تا ۱۶ آذرماه انجام شد و نامزدهای انتخابات مجلس در چهار فرمانداری استان بوشهر و یا وزارت کشور نسبت به ثبت نام اقدام کردند.

برای کسب این چهار کرسی مجلس، ۱۹۱ نفر در فرمانداری‌های بوشهر، دشتی، دشتستان و کنگان نام‌نویسی کردند تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.

ثبت‌نام ۱۹۱ نفر برای ۴ کرسی مجلس

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با پایان‌یافتن ثبت‌نام کاندیداهای مجلس، در مجموع ۱۹۱ نفر برای حوزه‌های استان بوشهر ثبت‌نام کردند.

خسرو دهقانی ادامه داد: در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم ۶۶ نفر، در حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه ۴۲ نفر، در حوزه انتخابیه دشتستان ۴۷ نفر و در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان ۳۶ نفر ثبت‌نام کردند.

این در حالی است که در دوره قبلی انتخابات یعنی انتخبات سال ۹۴ مجموع کاندیداهای استان ۱۱۰ نفر بود و در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم ۴۸ نفر، در حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه ۲۳ نفر، در حوزه انتخابیه دشتستان ۲۴ نفر و در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان ۱۵ نفر ثبت‌نام کرده بودند.

اگر نگاهی به تعداد نامزدهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر داشته باشیم، می‌بینیم که بیشترین تعداد نامزدها مربوط به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم و کمترین تعداد نامزدها نیز مربوط به حوزه دشتی و تنگستان است.

شغل و تحصیلات کاندیداها

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در ارتباط با تحصیلات کاندیداها در استان بوشهر اظهار داشت: ۲۰ نفر دارای مدرک دکتری، ۱۴۰ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۲۲ نفر دارای مدرک لیسانس هستند و ۹ نفر تحصیلات حوزوی دارند.

مجید خورشیدی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۹۱ نفر ثبت‌نام کنندگان این انتخابات در حوزه‌های استان بوشهر، ۳۴ نفر سابقه داوطلبی در ادوار گذشته را داشته اند.

وی درباره شغل داوطلبان بیان کرد: از میان داوطلبان مجلس یازدهم، ۱۵ نفر فرهنگی، پنج نفر پزشک، ۹۲ نفر کارمند، ۹ نفر بازنشسته، ۱۲ نفر استاد دانشگاه و ۴ نفر بیکار هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر اضافه کرد: ۱۶ نفر دارای مشاغل آزاد، ۹ نفر وکیل، ۳ نفر نماینده کنونی مجلس و ۱۲ نفر نیز در سایر دسته بندی شده اند.

سن کاندیداها

از مجموع ۱۹۱ نفر کاندیدای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر، ۳۸ نفر معادل حدود ۲۰ درصد از داوطلبان در بازه سنی بین ۳۰ تا ۳۵ سال هستند.

۴۸ نفر معادل ۲۵ درصد داوطلبان در بازه سنی بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۳۲ نفر در بازه سنی بین ۴۱ تا ۴۵، تعداد ۲۰ نفر در بازه سنی بین ۴۶ تا ۵۰ سال هستند.

تعداد ۳۰ نفر در بازه سنی بین ۵۱ تا ۵۵ سال، ۱۴ نفر در بازه سنی بین ۵۶ تا ۶۰ سال، تعداد ۵ نفر در بازه سنی بین ۶۱ تا ۶۵ نفر و ۳ نفر نیز در بازه سنی بین ۶۶ تا ۷۰ سال قرار دارند.

وضعیت ثبت‌نام بانوان

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در ارتباط با جنسیت نامزدهای انتخابات در استان بوشهر گفت: از مجموع ۱۹۱ نفر ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات در استان بوشهر، ۱۸ نفر زن و ۱۷۳ نفر مرد هستند.

در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم ۵ زن، در حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه ۴ زن، در حوزه دشتی و تنگستان ۲ زن و در حوزه انتخابیه دشتستان ۷ زن ثبت‌نام کردند.

هرچند تعداد بانوان در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل افزایش داشته است، ولی از نظر درصدی نسبت به دور قبل شاهد کاهش درصد حضور بانوان هستیم.

در دوره قبل انتخابات ۱۱ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان بوشهر را بانوان تشکیل می‌دادند در حالی که این دوره ۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش ۷۳ درصدی تعداد کاندیداها

مجید خورشیدی رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر صبح شنبه در جمع خبرنگاران از افزایش ۷۳ درصدی تعداد کاندیداها در این دوره از انتخابات نسبت به دور قبل خبر داد و اظهار داشت: در این دوره انتخابات در استان بوشهر ۱۹۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کاندیدا با ۶۶ نفر مربوط به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم است اضافه کرد: کمترین تعداد کاندیدا نیز در حوزه دشتی و تنگستان با ۳۶ نفر است.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر ضمن تشریح وضعیت تحصیلات، شغل، سن و دیگر شاخص‌های مربوط به کاندیداها خاطرنشان کرد: با پایان مهلت ثبت‌نام بلافاصله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیئت اجرایی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش مجریان و ناظران انتخابات باید رعایت قانون و اصل بی‌طرفی باشد، تصریح کرد: آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در استان بوشهر به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.

خورشیدی با ابراز امیدواری برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در استان بوشهر در اسفندماه امسال بیان کرد: این شیوه برگزاری امنیت بالایی دارد و نتیجه نیز خیلی سریع مشخص می‌شود.

وی خواستار رعایت قوانین از سوی کاندیداهای انتخابات شد و تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید از هر موضوعی که تبلیغات زودهنگام محسوب می‌شود پرهیز کنند تا مشکلی نداشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: رسانه‌ها صدای مردم هستند و انتظار می‌رود که مشکلات و نواقص را بیان کنند.