نام نویسی ۱۹۱ نفر در استان برای مجلس
نام نویسی ۱۹۱ نفر در استان برای مجلس

ندای استان:مجید خورشیدی گفت:با پایان مهلت نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۱۹۱ نفر در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر نام نویسی کردند.

به گزارش ندای استان، مجید خورشیدی در جلسه ستاد انتخابات استان بوشهر افزود:  در چهار حوزه ۱۹۱ نفر  نام‌نویسی کردند. در بوشهر ۶۶ نفر در دشتستان ۴۷ نفر در دشتی ۳۶  نفر و در جنوب استان  ۴۲ نفر.از این تعداد ۱۷۳ نفر مرد  و  ۱۸ نفر زن هستند.

وی گفت: در رآس ساعت مقرر همکاران ما در فرمانداری‌ها نام‌نویسی را به پایان رساندند؛ اما در وزارت کشور کار درحال انجام است و ۷ نفر دیگر هم ممکن است اضافه شوندکه مجموع داوطلبان به ۱۹۸ نفر برسد. به نسبت  دوره قبل تعداد داوطلبان دو درصد کمتر شده است.

خورشیدی افزود: از مجموع ۱۹۱ نفر، ۳۲ نفر در بازه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال ، ۲۰ نفر ۴۶ تا ۵۰ سال ، ۳۰ نفر ۵۱ تا ۵۵ سال ، ۱۴ نفر ۵۶ تا ۶۰ سال ، ۵۰ نفر ۶۱ سال تا ۶۵ سال و سه نفر ۶۶ تا ۷۰ سال هستند.

وی گفت: از نظر تحصیلات ۹ نفر تحصیلات حوزوی،  ۲۲ نفر لیسانس، ۱۴۲ نفر فوق لیسانی و ۲۰ نفر دکتری هستند.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری بوشهر افزود: ۳۴ نفر در ادوار گذشته سابقه دارند، ۱۵۷ نفر سابقه ندارند.  از نظر شغلی  ۱۵ نفر فرهنگی ، ۵ نفر پزشک، ۹۲ نفرکارمند، ۹ نفر بازنشسته، ۱۲ نفر استاد دانشگاه، ۴ نفر بیکار، ۱۶ نفر شغل آزاد، ۹ نفر وکیل، سه نفر نماینده مجلس شورای اسلامی  و بقیه سایر شغل ها هشتند.

خورشیدی گفت: منعی برای نام‌نویسی وجود نداشته و تنها سقف سنی تعیین شده است که  داوطلبان با سن کمتر از ۳۰ سال و مدرک کارشناسی  حذف می شوند مگر  کسانی که سابقه ادوار نمایندگی  مجلس را داشته باشند .جانبازان و رزمندگان که ۵۳ نفر هستند هم با شرایط مدرک پایین‌تر امکان نام‌نویسی را پیدا کردند.

وی شایعه‌ی اعطای وام به داوطلبان را به شدت تکذیب کرد و افزود:  چنین چیزی صحت ندارد.
اشکالی در قانون تبلیغات زود هنگام وجود دارد
خورشیدی گفت: از هیئت اجرایی انتخابات  می‌خواهم فقط قانون را اجرا کنند و فقط از مراجع مشخص کسب اطمینان کنند.معتمدین هیئت اجرایی واقعاً از معتمدان هستند و از اولین استان‌هایی بودیم که لیست معتمدین اجرایی‌مان تکمیل شد، تنها ۱۵درصد از آنها رد صلاحیت شدند. هزار و ۸ نفر در کل معرفی شدند که ۷۵۰ نفر در نهایت تأیید شدند.
وی افزود: قرار است در برخی از حوزه‌های انتخابیه  احراز هویت الکترونیکی هم انجام می شود، پیشنهاد شده است که در ۱۱ استان و یا در حوزه‌هایی که یک نماینده  در مجلس شورای اسلامی  دارند این کار انجام شود، ما به وزارت کشور اعلام کردیم که آمادگی این کار را داریم. از هیات نظارت نظارت هم خواستم چون این کار مزیت‌های زیادی دارد  از جمله این که بسیار زود  نتایج آن مشخص می‌شود و دارای امنیت بالایی است هستند این طرح اجرا شود. امیدواریم که در دوم اسفند انتخابات تمام الکترونیک را برگزار کنیم.
خورشیدی درباره تبلیغات زودهنگام  هم گفت: اشکالی در قانون وحود دارد و مشخص نیست دقیقاً این تبلیغ زودهنگام چه مواردی را در بر می گیرد. بر طبق قانون قرار شد که در محل ثبت‌نام تنها داوطلب حضور داشته باشد و همراهی با آن نباشد تا عکس و فیلم نگیرد تا تبلیغ زودهنگام نباشد ؛ اما دیده شده در فضای مجازی که برخی در گلزار شهدا و یا جاهای دیگر عکس گرفتند و منتشر کردند اما نمی‌توان به روشنی گفت که این موارد مصداق  تبلیغ زودهنگام است یا نه.  از داوطلبان می‌خواهیم که قانون را رعایت کنند. چون ممکن است هیئت‌های نظارت  این موارد را به عنوان تبلیغ زودهنگام محسوب کنند و داوطلب ردصلاحیت شود.
وی گفت: انتخابات موفق انتخاباتی است که مشارکت بالایی داشته باشد و زمینه‌ی آن را هم رسانه‌ها فراهم می‌کنند. از رسانه‌ها می‌خواهم که این شرایط را فراهم کنند و هر انتقادی که بر فرایند برگزاری انتخابات وارد است را بیان کنند. رسانه ها صدای مردم هستند و صدای مردم از طریق رسانه ها بهتر و رساتر به مردم رسانده می شود.
خورشیدی افزود: احزاب هم وظیفه خود را برای بهتر برگزارشدن انتخابات انجام بدهند. نهاد خانه احزاب می‌تواند در گردآوردن احزاب استان و مشارکت مردم نقش داشته باشد. از جامعه دانشگاهی نیز  می‌خواهم که در امر انتخابات  که تعیین‌کننده سرنوشت مردم است نقش فعالی ایفا کنند.
منبع:خبرگزاری صداوسیما