چرا کشتی‌های صنعتی بوشهر در آب‌های هرمزگان توقیف شد؟
چرا کشتی‌های صنعتی بوشهر در آب‌های هرمزگان توقیف شد؟

ندای استان:این کشتی‌ها برای صید ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان فعالیت می‌کنند که مجوز صید آنها از سوی شیلات ایران صادر می‌شود.

به گزارش ندای استان، صید و صیادی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که بخش عمده‌ای از امرار معاش مردم ساحل نشین استان بوشهر از این طریق تامین می‌شود.

استان بوشهر با داشتن طولانی‌ترین مرزدریایی با خلیج فارس ظرفیت مهمی در امر صید و صیادی و آبزی‌پروری فراهم کرده است  به‌گونه‌ای که استان بوشهر قطب تولید میگو و ماهس پرورشی معرفی شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر صید و صیادی را یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر دانست و  اظهار داشت: استان بوشهر با خلیج فارس دارای مرزدریایی بیش از ۹۰۰ کیلومتری است که این مهم  ظرفیت مهمی برای صید و صیادی فراهم کرده است.

منصور پاپری با بیان اینکه اشتغال بخش عمده‌ای از ساحل نشینان استان بوشهرصید و صیادی است افزود: برای ارائه خدمات به صیادان  ۳۶ بندر صیادی در استان بوشهر امکانات مورد نیاز صیادان را فراهم می‌کنند.

وی ، با اشاره به صید ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در آب‌های استان بوشهر گفت: ۱۲ هزار صیاد استان بوشهر با استفاده از شناور صیادی سالانه بیش از ۶۰ هزار تن انواع آبزیان صید می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با اشاره به فعالیت کشتی‌های صنعتی در استان بوشهر بیان کرد: کشتی‌های صنعتی برای صید آبزیان صنعتی که بیشتر جمبه صادراتی دارد فعالیت می‌کنند که در این راستا صید این کشتی‌ها در اعماق بالای ۵۰ متر دریا است.

ماهی یال اسبی حرام گوشت است و برای صادرات صید می‌شود

وی، با بیان اینکه ماهی یال اسبی حرام گوشت است گفت: تمامی این ماهی‌ها حاصل فعالیت کشتی‌های صیادی استان بوشهر به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد.

معاون شیلات استان بوشهر فانون ماهیان را از دیگر صید این شنائرها دانست و افزود:فانوس ماهیان برای تامین خوراک کارخانه تولید پودر ماهی در کشور صید می‌شوند.

پاپری با اشاره به اینکه صید ماهیان یال‌اسبی با شناورهای کلاس کیش و طبس در آب‌های بوشهر و هرمزگان انجام می‌شود افزود: این نوع ماهیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود و یکی از گونه‌های آبزی با ارزش اقتصادی خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای حفظ ذخیره این آبزی نظارت ویژه‌ای اعمال می‌شود خاطر نشان کرد: استقرار ناظر صید و بازدیدهای دوره‌ای و بازبینی منطقه صید آن‌ها از طریق ردیاب‌های نصب شده بر روی کشتی‌ها بخشی از فعالیت نظارتی است.

پاپری با اشاره توقیف کشتی‌های صنعتی در آب‌های هرمزگان افزود: این کشتی‌ها برای صید ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان فعالیت می‌کنند که مجوز صید آنها از سوی شیلات ایران صادر می‌شود و برای رفع توقیف این کشتی‌ها شیلات ایران در حال پیگیری است.

جلوگیری از فعالیت کشتی‌های صیادی صنعتی یال اسبی در آبهای هرمزگان

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مجوز صید کشتی‌های صیادی و صنعتی از سوی سازمان شیلات ایران صادر می‌شود اظهار داشت: ماهیان یال اسبی که مهاجر هستند و در اعماق بالای ۵۰ متر دریا قرار دارند با تور ترال میانی صید می‌شوند و مجوز صید از سوی سازمان شیلات ایران صادر می‌شود.

حسن محمدودست  بیان کرد: ماهیان یال اسبی استفاده خوراکی در کشور ندارد و تنها برای صادرات به کشورهای مختلف صید و فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتی‌های صیادی صنعتی ماهیان یال اسبی ۴ ماه در آبهای هرمزگان، ۴ ماه در آبهای استان بوشهر  مشغول به صید می‌شوند افزود: در این فصل فعالیت این کشتی‌ها در آبهای هرمزگان از ۱۹ آبان آغاز شد و اکنون  از فعالیت این کشتی‌ها جلوگیری شده است.

محمددوست با بیان اینکه این کشتی‌‌ها به سیستم ردیاب مجهز هستند گفت: علاوه بر مجهز بودن این کشتی‌ها به سیستم ردیاب، یک  نفر به عنوان ناظر صید از سوی شیلات در کشتی مستقر است.

۳۰۰۰ نفر برای روی کشتی‌های صیادی  امرار معاش می‌کنند

وی، با بیان اینکه در فعالیت این کشتی‌ها افزون بر ۶۰۰ نفر فعالیت دارند خاطر نشان کرد: در فعالیت کشتی‌های یاد شده افزون بر ۳۰۰۰ نفر امرار معاش می‌کنند و توقیف این کشتی‌ها معیشت این خانوارها را به خطر انداخته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر با بیان اینکه پس از بررسی یگان حفاظت آبزی شیلات مجوز صید صادر می‌شود افزود: ادوات و تجهیزات صید که مورد بررسی قرار می‌گیرد مجوز تامین سوخت و صید ماهیان یال اسبی صادر می‌شود که نشان می‌دهد که موارد گوناگون بررسی می‌شود.

محمددوست با تاکید بر پیگیری شیلات ایران برای رفع توقیف و ادامه فعالیت این کشتی‌ها بیان کرد: ماهیان یال اسبی که در آبهای بالای ۵۰ متر زیست می‌کنند و دائم در حال مهاجرت است  و درصورت صید نشدن در آبهای ایران به آبهای دیگر کشورها از جمله هند، یمن و عمان مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات این ماهیان که در ایران مصرف خوراکی ندارد تاکید کرد: در سال رونق تولید فعالیت صیادان در این عرصه مصداق این شعار است چراکه ضمن نقش آنها در  اشتغال‌زایی و فعالیت صنایع فرآوری در امر صادرات و ارزآوری نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر با بیان اینکه هیچ گونه دلیلی برای توقیف این کشتی‌ها ارائه نشده است افزود: شیلات ایران که مجوزهای این فعالیت صادر کرده است باید پیگیری‌های لازم برای ادامه فعالیت این کشتی‌ها که معاش بیش از ۳هزار نفر را به مخاطره اندخته انجام دهد.

محمددوست بیان کرد: از ۲۰ شناور صنعتی توقیف شده در آب‌های هرمزگان ۱۲ کشتی آن مربوط به صیادان بوشهری و مابقی مربوط به استان‌های خوزستان و هرمزگان است.

با این وجود تلاش برای رفع توقیف این کشتی‌ها باید در دستور کار شیلات ایران قرار بگیرد چراکه مشکل اشتغال صیادان در معرض خطر است.