۱۰۰ درصد سازه های آبخیزداری استان آبگیری شد
۱۰۰ درصد سازه های آبخیزداری استان آبگیری شد

ندای استان: مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهرگفت: با توجه به میزان بارش ها در سال آبی جاری سازه های آبخیزداری و آبخوان داری دراین استان ۱۰۰ درصد آبگیری شد.

به گزارش ندای استان،غلامرضا منتظری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان آبگیری نسبت به آبگیری سال آبی ۹۶-۹۷، ۶۸ درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: درسال آبی ۹۸- ۹۷میانگین بارندگی استان بوشهربیش از۳۰۰ میلی متر بود که این میزان بارندگی در نقاط مختلف استان منجر به وقوع سیلاب شد که با توجه به انجام اقدامات آبخیزداری، آبخوان داری و عملیات‌های بیولوژیک و بیومکانیک ضمن کنترل رسوب و ذخیره روان آب ها از وقوع سیلاب‌های مهیب در استان جلوگیری شد.
وی اظهارداشت: براین اساس کل حوزه های آبخیز استان بوشهر با وجود انواع سازه های سنگی ملاتی، خاکی و آبخوان داری به میزان ۳۸ میلیون و ۱۳۸هزار و ۶۱۴ مترمکعب آبگیری شد.
منتظری گفت: مساحت حوزه‌های آبخیز استان بوشهر شامل حوزه های داخلی و ساحلی۲میلیون و۵۵۹ هزار و ۵۲۳ هکتار است.
وی افزود: تعداد حوزه‌های آبخیز استان بوشهر براساس سیستم کدینگ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ۲۷۶ عدد است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حوزه‌های آبخیز این استان دارای ۲ میلیون هکتار فرسایش آبی و ۳۳۱ هزار هکتار فرسایش بادی است.
وی افزود: میانگین فرسایش آبی استان در سال معادل ۱۷تن خاک در هکتار ومیانگین تولید رسوب ۶٫۳ تن در هکتار برآورد شده است.
منتظری اضافه کرد: ورود حدود ۲ میلیون مترمکعب رسوب به مخزن سد رئیسعلی دلواری و ازدست رفتن سالانه حدود سه دهم درصد از حجم مخزن این سد، از نتایج ناخوشایند این تولید رسوب است.
وی اضافه کرد: کل مساحت حوزه‌های آبخیزمطالعه شده در استان بوشهر یک میلیون و ۷۴هزار و ۹۹۹ هکتار است که این میزان معادل ۴۲ درصد از کل مساحت حوزه‌های آبخیز این استان است.
منتظری یادآور شد: درزمان حاضرهفت حوزه آبخیز در دست مطالعه است و۲ حوزه آبخیز نیز در سال ۱۳۹۸مطالعه آنها انجام می شود.
وی اضافه کرد: ۲۵ حوزه آبخیزدر دست بازنگری و ۱۵ حوزه نیز برای مطالعه پیشنهاد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: تعداد کل سازه‌های سنگی ملاتی و خاکی که تا کنون در این استان با استفاده از اعتبارات ملی، استانی واعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده است،۷۰۷ مورد با حجم آبگیری ۳۲میلیون و ۱۳۸ هزار و ۴۱۴ مترمکعب است.
وی ادامه داد: در سال گذشته با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۷ سازه بند سنگی ملاتی و بند خاکی با حجم بیش از ۱۱۰ هزار مترمکعب و عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی شامل هلالی‌های آبگیر، جنگلکاری، مراقبت و آبیاری در سطح ۲هزار و ۲۹۹ هکتار از حوزه های آبخیز دراستان بوشهر اجرا شده است.
وی یادآور شد: همچنین در سطح ۲هزارو ۵۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز استان بوشهر که عملیات پخش سیلاب بر آبخوان با گنجایش بیش از۶ میلیون مترمکعب آبگیری در هر مرحله به طور کامل آبگیری شده است.
منتظری گفت: انجام این اقدامات علاوه بر کنترل رسوب و سیلاب، احیا پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی باعث می شود تا زمین های کشاورزی، راه‌ها و مناطق مسکونی پایین دست نیزاز گزند اثرات تخریبی سیلاب ایمن باشند.