۸۳۳ میلیون مترمکعب روان آب در استان جاری شد
۸۳۳ میلیون مترمکعب روان آب در استان جاری شد

ندای استان: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در سال آبی جاری ۸۳۳ میلیون مترمکعب روان آب از استان های بالادست در این استان جاری شده است.

به گزارش ندای استان، شاپور رجایی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان ۲۸۱ میلیون مترمکعب روان آب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره سازی و در این شرایط ۴۴ درصد حجم سد معادل ۳۰۷ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت سد رئیسعلی دلواری ۶۹۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۵۶ درصد آن هنوز خالی است.

رجایی اضافه کرد: بیشترین حجم آبگیری سد رئیسعلی دلواری با ۳۵۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۱- ۹۲ انجام و پس از آن در سال آبی ۹۷-۹۸ با میانگین ورودی ۲۱۴ میلیون مترمکعب دومین حجم آبگیری با ۲۸۱ میلیون مترمکعب مربوط به سالجاری است.

وی یادآور شد: با توجه به حجم آب ذخیره شده حقابه های شرب، محیط زیست و کشاورزی امسال تامین و نگرانی در تامین حقابه های پائین دست وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هرچند در این استان بارندگی بیش از میانگین سالانه بوده و با توجه به نوع بارندگی و حجم ذخیره سازی کمتر از نیمی از کسری مخزن سد رئیسعلی دلواری جبران شده اما کماکان بر ضرورت اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی باید تمرکز داشته باشیم.

وی همچنین بر ضرورت توقف از اضافه برداشت ها از چاه های مجاز و غیرمجاز تاکید کرد.

رجایی با اشاره به اینکه میزان بارندگی سال گذشته استان بوشهر ۱۰۰ میلی متر بود اظهار داشت: میانگین بارندگی سال آبی جاری ۳۵۰ میلی متر است که نسبت به میانگین دراز مدت ۱۴۶ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: بیشترین بارندگی استان با ۵۶۰ میلی متر در رود فاریاب، کمترین بارندگی با ۲۱۳ میلی متر در دیر ثبت شده است.

رجایی یادآور شد: برهمین اساس به ترتیب در دیلم ۵۳۲میلی متر، جم ۳۷۴، گناوه ۳۶۲، برازجان ۳۱۸، کنگان ۲۶۷، عسلویه ۲۵۲، خورموج ۲۶۰ واهرم ۲۲۸ میلی متر ثبت شده است.

وی گفت: هرچند در سال آبی جاری بارندگی شدید و سیل آسا نداشتیم و بارش ها با فاصله کم اتفاق افتاد اما حجم تعداد دفعه های بارندگی ها قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: بارش های سالجاری تاثیر بسزایی در تزریق آب زیرزمینی، تولید روان آب، مراتع و پوشش گیاهی داشته است.