سرمایه ماهی خلیج فارس تاراج می‌شود/ ما را تهدید کردند
سرمایه ماهی خلیج فارس تاراج می‌شود/ ما را تهدید کردند

ندای استان:کارگردان مستند «دریابست» با اشاره به اینکه کشتی های چینی در خلیج فارس یک پوشش است بیان کرد برای تولید این مستند بارها تهدید شده است.

به گزارش ندای استان، در چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین نشست خبری مستند «دریابست» با حضور محمود شهبازی کارگردان و عادل قاسمی دستیار کارگردان این اثر برگزار شد.

شهبازی در ابتدای این نشست گفت: شروع ساخت مستند «دریابست» تقریبا از موقع انتخابات ۱۳۹۶ آغاز شد. امام جمعه جاسک در آن مقطع در صحبت‌های خود در نماز جمعه، به موضوع حضور چینی‌ها در خلیج فارس اشاره کرده بود. بعد از آن بود که این خبر به صورت جدی‌تری در فضای مجازی دست به دست شد.

مهر نوشت،قاسمی، دستیار کارگردان مستند «دریابست» بیان کرد: به واسطه  فعالیت خبری‌ام، به جاسک رفته بودم. صیادان به دلیل ترس زیادی که داشتند برای دادن اطلاعات همکاری نمی‌کردند. فردی را که صیاد نبود، پیدا کردم و با یک قایق بدون مجوز و شماره، به دریا رفتیم و از نزدیک با حدود ۱۲ کشتی چینی روبرو شدیم. کارکنان آنها اجازه ورود نمی‌دادند. خودم را به عنوان خریدار ماهی جا زدم و به یکی از این کشتی‌ها رفتم. زمانی که وارد کشتی شدم بالای ۱۵ تن انواع ماهی را مشاهده کردم. با خودم عهد کردم تا این موضوع را به هر صورتی که است، پیگیری کنم، چرا که روزی ۹۰ درصد مردم جاسک از طریق دریا است.

قاسمی خاطرنشان کرد: گزارشی در این زمینه تهیه کردم که مرکز خلیج فارس پخش کرد اما بعد از مدتی تکذیب شد. پیگیری‌های فراوانی را انجام دادم اما فشارهای فراوانی به من وارد کردند. پیشنهادهای کلان تا تهدید و تطمیع‌های زیادی را نسبت به من انجام دادند. هر قدر هم که با رسانه‌ها صحبت می‌کردم، مطلب را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که به نفع شیلات باشد.

وی ادامه داد: باخبر شدم فردی به نام محمود شهبازی از بندرعباس فیلمی به نام «خفه خون» ساخته است. ساخت مستند با طرح «دریابست» همزمان شده بود و از آنجایی که در این طرح هیچ کشتی اجازه صیادی ندارد و قاسمی هم اطلاعاتی به دست آورده بود که در این زمان ۸ کشتی مشغول صیادی هستند، به دنبال این کشتی‌ها به دریا رفتیم.

این کارگردان ادامه داد: سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا وضعیت دریا به صورتی شده است که طرح «دریابست» در آن اجرا می‌شود. وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند به روزی می‌رسیم که این طرح همیشگی می‌شود. این وضعیت در کشوری چون سومالی اتفاق افتاده و امروز صیادان این کشور به راهزن و دزد تبدیل شده‌اند.

شهبازی خاطرنشان کرد: با انتشار بخشی‌هایی ‌از مستند در فضای مجازی، این موضوع به مطالبه عمومی در سطح استان تبدیل و نتیجه این شد که سعید جلیلی نماینده شورای امنیت ملی به بندرعباس سفر کرد و جلسه‌ای با صیادان گذاشت.

وی ادامه داد: از آن زمان تا امروز که چیزی حدود ۴ ماه می گذرد، ۹۱ کشتی توقیف شده است. البته چینی بودن این کشتی‌ها یک نوع پوشش است و متعلق به یک سری سیاست‌مداران رانت‌خوار است. صیادان اهل جاسک، مجوز صید ماهی با قایق ندارند. به صیادان بومی ما مجوز صید قلاب داده شده است در حالی‌که این نوع مجوز به افراد عادی داده می‌شود. 

وی توضیح داد: کشتی‌های چینی مجوز صید یک نوع آبزی به نام «مکتو فیده» را دارند، اما آبزیان دیگری را صید می‌کنند. صید «مکتو فیده» اصلا برای‌شان صرفه اقتصادی ندارد. هر کشتی بالای ۵۰ میلیون تومان هزینه روزانه دارد.

قاسمی دستیار کارگردان مستند «دریابست» در تکمیل صحبت های شهبازی گفت: این کشتی‌ها در زمان انجام صید هر چیزی که در دریا وجود دارد، جارو می‌کنند. عمان، پاکستان و حتی چین که ذخایره «مکتو فیده» دارند، این نوع ماهی‌ها را برداشت نمی‌کنند.

شهبازی کارگردان مستند «دریابست» در انتها با تشکر از محسن مقصودی تهیه کننده برنامه «ثریا» که در سالن حضور داشت، گفت: اگر برنامه «ثریا» نبود این مستند پخش نمی‌شد. پخش این کار، باعث امیدواری مردم برای طرح این قبیل مسائل می‌شود. تمام تلامان را می‌کنیم که نتیجه بگیریم و روزی برسد که این کشتی‌ها به بندرگاه‌های چین بروند.