سهم نیروگاه اتمی بوشهر در برق تولیدی کشور
سهم نیروگاه اتمی بوشهر در برق تولیدی کشور

ندای استان: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در طول سال از هر ۴ چراغی که در استان های فارس و بوشهر می بینید، یک چراغ را نیروگاه اتمی بوشهر تامین می‌کند که بین یک تا دو درصد برق کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ندای استان،رضا بنازاده در نشست مطبوعاتی نیروگاه اتمی بوشهر، اظهارداشت: ظرفیت نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات است و اولین نیروگاه اتمی تولید برق کشور و اولین نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات است.

وی با اشاره به تاریخچه ساخت نیروگاه و توضیحاتی درباره مشخصات واحد یکم نیروگاه گفت: نیروگاه اتمی بوشهر از زمان راه اندازی نیروگاه برق خود تاکنون ۶۰ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرده است.

بنازاده ادامه داد: انرژی هسته ای نکته جالبی که دارد این است که در آن ترکیب با اکسیژن صورت نمی گیرد و به همین دلیل وقتی نیروگاه روشن یا خاموش است، از ظاهر آن مشخص نیست ولی در مورد نیروگاه سوخت فسیلی این مورد کاملا مشخص است و در یک اصطلاح می‌توان گفت که گازهای گلخانه ای تولید نمی کند و آلاینده نیست.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر افزود: الان ۱۰ درصد از سوخت بشر را انرژی اتمی تشکیل می‌دهد که قرار شده این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به بیست درصد برسد تا آلودگی کمتر شده و‌ به مشکل گرمایش زمین نیز کمک شود.

وی گفت: تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر باعث شده که از مصرف ۹۰ میلیون بشکه نفت کشور جلوگیری شده و در این امر صرفه جویی انجام شود و از انتشار ۵۰ میلیون تن گاز آلاینده به اتمسفر جلوگیری شود.

مهندس بنازاده ادامه داد: در حال احداث دو واحد نیروگاه برق دیگر هستیم و امیدواریم با راه اندازی این دو واحد، تامین انرژی مطمئنی ایجاد شود و با راه اندازی این دو واحد تولید برق از هزار مگاوات به ۳۱۰۰ مگاوات برق خواهد رسید.

وی گفت: به دنبال این هستیم که در راستای مسوولیت های اجتماعی کارهایی انجام دهیم و در اولین گامی که سعی می‌کنیم انجام دهیم برنامه های تولیدی خود را موثر انجام دهیم و انرژی و برق منطقه تامین شود.

رییس نیروگاه اتمی بوشهر ادامه داد: در رابطه با انجام مسوولیت های اجتماعی معضلی در استان وجود دارد و آن تامین آب است و برای رفع آن، آب شیرین کنی در حال احداث داریم و پس از راه اندازی در گام اول، ۷۰ هزار مترمکعب آب تولید خواهد شد.

بنازاده افزود: همچنین در حوزه آموزش و پرورش، آماده همکاری با اداره مربوطه هستیم و در حوزه ورزش نیز فعالیت های خوبی انجام داده ایم و در حوزه فرهنگ و برگزاری سخنرانی و همکاری با شهرداری، جو خوبی وجود دارد؛ البته معترف هستیم که احتیاج به کار بیشتر است و باید حمایت ها و کمک بیشتری در سطح استان انجام دهیم.

وی بیان داشت: در طول سال از هر ۴ چراغی که در استان های فارس و بوشهر می بینید، یک چراغ را نیروگاه اتمی بوشهر تامین می‌کند که بین یک تا دو درصد برق کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر درباره استخدام ها در این نیروگاه نیز گفت: استخدامی ها بر اساس آزمون ها انجام می‌شود و سهمیه ای نیز برای افراد بومی در نظر گرفته می‌شود و پس از قبولی در آزمون و با انجام تست های مختلف، افراد انتخاب می‌شوند.

وی افزود: کلیه خدمات پزشکی و درمانی اهالی هلیله و بندرگاه مانند پرسنل نیروگاه اتمی انجام می‌شود و کارهای دیگری نیز وجود دارد که در راستای مسوولیت های اجتماعی برای این منطقه انجام شده است.

رضا بنازاده اضافه کرد: در تاسیسات هسته ای با توجه به مجاورت با دریا پایش های محیط زیستی مداوم و ۲۴ ساعته و آنلاین در حال انجام است و نباید هیچ گونه آلودگی در روند کار وجود داشته باشد و ما وضعیتی به مراتب بهتر از سایر نیروگاه ها داریم.