از ثبت جهانی عبای دشتی تا راه‌اندازی هواپیمای تفریحی استان
از ثبت جهانی عبای دشتی تا راه‌اندازی هواپیمای تفریحی استان

ندای استان:سجادی منش گفت: همزمان با سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به این استان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری در این استان افتتاح و اجرایی می‌شود.

به گزارش ندای استانمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر در نشستی خبری ضمن تشریح مهمترین دستاوردهای یکساله اخیر مجموعه اش، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

عبای دشتی در راه ثبت جهانی

اسماعیل سجادی منش گفت: با توجه به اینکه عبای منطقه دشتی جز چهار کاندیدای ایران برای ثبت جهانی‌ قرار دارد، ۱۰ و ۱۱ اسفند چهار نفر از بازرسان یونسکو به استان سفر خواهند کرد که امیدواریم این اثر به‌عنوان اولین اثر جهانی استان بوشهر ثبت شود.

وی ادامه داد: صدها اثر صنایع دستی در کشور گزینه ثبت در یونسکو شدند که امسال سهمیه کشور ۲ مورد بوده که یکی از آنها عبای دشتی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی که اهالی دشتی خواستگاه عبا را روستای کردوان می دانند و معرفی روستای بحیری به عنوان پایتخت عبا باعث اختلاف روستائیان شده، اظهار داشت: هرچند روستای کردوان اساتید توانمند عبا بافی دارد و طی سالیان اخیر هم کارگاهی از سوی ما ایجاد شد، ولی  آن مجموعه تعطیل گردید و در مقابل روستای بحیری فعالیت بسیار بیشتری داشته است. با این حال بنای ما ثبت جهانی عبای دشتی بوده که به نام شهرستان باشد و قطعا سود آن برای همه فعالان این عرصه می باشد.

راه‌اندازی هواپیمای تفریحی

وی از راه‌اندازی شرکت هواپیمای تفریحی در بوشهر خبر داد و اضافه کرد: این طرح آماده است که با سه هواپیما تا قبل از پایان امسال شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی اظهار کرد: همچنین بزودی احداث پارک بازی رو باز در پارک شغاب با ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط فردی که این پروژه را در برج میلاد تهران احداث کرده، شروع می شود.

کار سخت سیراف برای ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در پاسخ به سوال «خلیج فارس» پیرامون سرنوشت ثبت جهانی سیراف که از سالیان قبل مطرح بوده، گفت: هرچند بندر تاریخی سیراف ظرفیت و قابلیت ثبت جهانی دارد اما مداخله‌های انسانی این کار را سخت کرده است.

سجادی منش اظهار کرد: با ازدیاد مداخله‌های انسانی در بندر تاریخی سیراف طی سال‌های گذشته، تلاش شده با خرید محوطه‌ها، ساختمان‌ها، اطراف و حریم ها، مقدمات ثبت جهانی این بندر تاریخی فراهم شود.

وی افزود: هرچند این کار سخت است اما غیرممکن نیست و لازم است با استفاده از منابع مالی شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و شهرداری سیراف این مجموعه که میراث فرهنگی استان است، حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: البته در این مدت نورپردازی و کاوش های لازم و بازسازی دره لیر در سیراف برای حفظ این بندر تاریخی انجام شده است.

وی ادامه داد: هرچند ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف با وجود همه قابلیت‌ها و شرایط موجود مالی، بسیار سخت است اما با تلاش در حال ثبت جهانی این اثر تاریخی هستیم.

از سر گیری کاوش‌های باستان‌شناسی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی که سال‌ها متوقف شده و همین امر باعث دست اندازی به محوطه‌های تاریخی شده بود و محوطه‌هایی از خلیج فارس که تاکنون کاوش نشده بودند دوباره در بسیاری از مناطق تاریخی استان از سر گرفته شده است.

سجادی‌منش افزود: محوطه باستانی تُل پی تُل باقیمانده از دوره عیلامیان در ۹ کیلومتری جنوب بوشهر در منطقه سبزآباد و از جمله آثار ملی ثبت شده استان است که پس از ۱۱۰ سال برای آن مجوز حفاری و کاوش گرفته شده است.

وی با اشاره به گرفتن دومین مجوز کاوش در محوطه تاریخی پارک شغاب اظهار کرد: تاکنون یک دوره کاوش در محوطه تاریخی پارک شغاب بوشهر انجام شده و دومین مرحله این کاوش‌ها با همکاری دانشگاه تهران انجام می‌شود.

ثبت طرح جامع بافت تاریخی بوشهر پس از ۹ سال

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر طرح جامع بافت تاریخی بوشهر که از سال ۹۱ رها شده بود بعد از ۹ سال مصوب شده و تلاش می‌شود براساس این طرح جامع بافت تاریخی بوشهر که در حدود ۴۰ هکتار است سامان یابد.

سجادی منش در خصوص احداث پارکینگ در بافت تاریخی بوشهر گفت: براساس نظر کارشناسان وجود پارکینگ در بافت تاریخی بوشهر اشتباه است چرا که بافت باید محل پیاده رو باشد و حضور خودرو در این محل تاریخی موجب آسیب رساندن به سنگ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود در زمان حاضر ۱۴ پارکینگ در میدانچه‌های بافت در طرح جامع بافت تاریخی بوشهر پیش بینی شده که شهرداری باید آنها را خریداری کند.

پیش بینی ۱۹۰ میلیارد برای بافت تاریخی بوشهر

سجادی منش با اشاره به جذب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و افزایش آن به ۱۹۰ میلیارد تومان در سفر دوم گفت: بافت تاریخی بوشهر ظرفیت زیادی دارد که برای احیای این ظرفیت به اعتبار خاصی نیاز است و با اعداد و ارقام ریالی قطره چکانی نمی‌شود کار کرد.

وی افزود: تقاضای ما این است که شهرداری و مسکن و شهرسازی هم اعتبار خود را برای بافت تاریخی وسط بیاورند و در زمینه جداره سازی، کف سازی و مرمت بناها وظایف هرکدام از ما مشخص شود تا موازی کاری صورت نگیرد.

سجادی‌منش اظهار کرد: همچنین ۱۵ میلیارد تومان برای احداث کارگاه‌های صنایع دستی و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای مرمت، ساماندهی و محتوای شهید رئیسعلی دلواری پیش بینی و مصوب شده است.

وی ادامه داد: امید می‌رود تا پایان اسفند ماه مناقصه مرمت موزه شهید رئیعسلی دلواری اعلام و با امکانات روز دنیا مرمت و بازسازی شود.

مشکل چادرهای مسافران در ساحل مانند قبل نداریم

به گفته سجادی‌منش ظرفیت‌های اقامتی استان به ۶هزار و ۵۰۰ تخت افزایش یافته و تلاش می‌شود با همکاری شهرداری‌ها فضای اقامتی خوبی برای گردشگران و مسافران نوروزی در استان پیش بینی شود.

وی ادامه داد: پیش بینی سه کمپ اقامتی در شهر بوشهر و افزایش چشمه‌های سرویس بهداشتی از ۲هزار به ۲هزار و ۵۰۰ چشمه از جمله برنامه‌های مهم این اداره کل برای نوروز ۱۴۰۲ است و امیدواریم مشکلات سالیان قبل مبنی بر برپایی چادر مسافران در ساحل نداشته باشیم.

سجادی منش افزود: همچنین در سفر رییس جمهور شاهد افتتاح ۲ هتل در عسلویه، یک هتل در کنگان و ۲ هتل در بوشهر به همراه شروع ساخت یک هتل در شهرک نیایش بوشهر خواهیم بود.

  • منبع خبر : ایرنا