تاجران بوشهری برای واردات تولیدات داخلی ثبت سفارش نکنند
تاجران بوشهری برای واردات تولیدات داخلی ثبت سفارش نکنند

ندای استان: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی بازرگانان بوشهری ۲ هزار ۱۵۰ کد تعرفه‌ای را برای واردات کالاهایی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد، ثبت شفارش و پیگیری نکنند.

به گزارش ندای استان،مهدی صفوی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه وزارت صمت مکلف شده تا حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات کشوررا کاهش دهد، افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها از هشت هزار و ۸۸۲ کد تعرفه‌ای علاوه بر ممنوعیت ۲ هزار و ۱۵۰ کد تعرفه‌ای برای ثبت سفارش، برای ۱۵۰ مورد نیز کارتابل ساخت داخل فعال شده است و سفارش این اقلام منوط به استعلام از انجمن‌های تخصصی است.

وی با بیان اینکه در این کارتابل‌ها بیان شده که برای هر قلم کالایی باید استعلام از چه انجمنی صورت گیرد، توضیح داد: اگر وارد کننده‌ای تصمیم به واردات کالایی گرفت از انجمن آن کالا استعلام می‌کند و در صورتی که اعلام شد به دلایلی توان تولید آن را دارند، اداره کل صنعت، معدن و تجارت مجاز است ثبت سفارش او را تایید کند و بازه زمانی این فرآیند نیز ۱۰ روز تعیین شده است.

صفوی یادآور شد: در صورتی که کارشناسان مسئول بدون توجه به طی شدن این فرآیند از سوی وارد کننده سفارش او را تعیین کند مجرم کیفری است و این نشان دهنده اهمیت و تاکید بر ممنوعیت کالاهایی است که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه این قانون برای حمایت از تولید کننده وضع شده است، گفت: طبیعی است استان‌های بندری و وارد کننده از این موضوع ناراضی باشند اما استان‌های تولید کننده راضی هستند و اجرای این قانون را دنبال می‌کنند و سال به سال نیز بر شمار اقلامی که به این دلیل واردات آنها ممنوع است، افزوده می‌شود.

صفوی یادآور شد: به همین دلیل صمت بوشهر پیوسته در این خصوص اطلاع رسانی و از تاجران هم استانی درخواست می‌کند تا اقدام به ثبت سفارش این کالاها نکنند.

میزان واردات از گمرکات استان بوشهر در نیمه نخست امسال بیش از ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش حدود ۹۳۴ میلیون دلار اعلام شده است.