کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد
کارشناس یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت جهانی ارزیابی کرد

ندای استان:کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو کاروانسرای مشیرالملک برازجان را برای ثبت در فهرست آثار جهانی ارزیابی کرد.

به گزارش ندای استان،چان بینان کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو امروز برای ارزیابی کاروانسرای مشیرالملک برازجان به منظور ثبت در آثار جهانی به برازجان رفت.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو نیز که همراه او بود در گفت و گویی با تشکر از مسئولان شهر برازجان، شهرستان دشتستان و استان بوشهر برای بهبود شرایط کاروانسرای مشیرالملک، گفت: امیدواریم با ادامه مرمت، این بنا به نماد تاریخی و فرهنگی ملی و سپس جهانی تبدیل شود.

محمدحسن طالبیان افزود: ۲ سال پیش، ۵۶ کاروانسرای قدیمی کشور را برای ثبت در میراث جهانی در یک پرونده برای یونسکو فرستادیم و یک روایت برایش تعریف کردیم، زیرا همه این کارونسرا‌ها در راه‌های مهم تجاری و فرهنگی کشور قرار دارند، از شاهراه خراسان تا جاده ابریشم و سایر راه‌های تاریخی که به این‌ها وصل می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از این کاروانسراها، که بسیار مهم است و در شاهراه تجاری بوشهر- برازجان-فارس قرار داشته، کاروانسرای مشیرالملک برازجان است.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی بیان کرد: ۵۶ کاروانسرایی که برای ثبت جهانی انتخاب شده‌اند در ۲۴ استان قرار دارند که در استان بوشهر، کاروانسرای برازجان انتخاب شد.

طالبیان عنوان کرد: این کاروانسرا در واقع یک قلعه-کاروانسرای حکومتی باشکوه است که امیدوارم در مرمت آن، روح تاریخ حفظ شود.

او گفت: تا کنون ۴۲ کاروانسرا دیده شده است که کاروانسرای مشیرالملک وضعیت به نسبت مناسبی دارد البته اشکالاتی دارد که به همکاران گفتیم به سرعت برطرف کنند و تصاویر را بفرستند تا به دست ارزیابان برسانیم و گزارش آن‌ها به یونسکو با کمترین اشکال باشد.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو عنوان کرد: امیدواریم که در تیر سال ۱۴۰۱ در نشست میراث جهانی درباره ثبت جهانی کاروانسرا‌های ایران تصمیم گیری شود.

طالبیان درباره ارزیابی خود از شرایط کاروانسرای مشیرالملک برازجان هم گفت: از کاروانسر‌های درجه یک ما است.

کاروانسرای مشیر الملک برازجان به عنوان تنها کاروانسرای تمام سنگ ایران، در سال ۱۲۵۰ خورشیدی به دستور میرزاابوالحسن‌خان مشیرالملک در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع ساخته شده و سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.