نرخ بیکاری در بوشهر ۱۰.۵ درصد اعلام شد
نرخ بیکاری در بوشهر ۱۰.۵ درصد اعلام شد

ندای استان:گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در تابستان امسال در استان بوشهر ۱۰.۵ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱. درصد کاهش یافته است.

به گزارش ندای استان، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١۴٠٠ را منتشر کرد.

در این طرح، بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩,۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه پارسال (تابستان ١٣٩٩)، ٠.١ درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوشهر در تابستان امسال، ۳۸.۴ بوده در حالی که این عدد در تابستان پارسال، ۳۷.۶ دهم بوده است. به عبارت دیگر نرخ مشارکت اقتصادی ۸. درصد افزایش یافته است.

نسبت اشتغال نیز در تابستان امسال در استان بوشهر ۳۴.۴ درصد و در تابستان پارسال، ۳۳.۶ دهم درصد بوده است که نشان می‌دهد این آمار افزایش ۸. درصدی داشته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ در استان بوشهر ۱۰.۵ درصد بوده در حالی که در تابستان ۱۳۹۹، این آمار ۱۰.۶ درصد بوده است. این عدد نشان می‌دهد نرخ بیکاری ٠.١ درصد کاهش یافته است.

بررسی جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ۱۱ استان کشور نرخ بیکاری‌شان بیشتر از بوشهر است و ۱۹ استان نرخ بیکاری کمتری نسبت به این استان دارند.

نرخ بیکاری در بوشهر ۱۰.۵ درصد اعلام شد

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١۴٠٠ نشان می‌دهد، در تابستان امسال، به میزان ۴١,١ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیشتر در کشور از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) ٠.٧ درصد کاهش یافته است.

بر اساس طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١۴٠٠، جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ۴٠۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه پارسال ١٣٧ هزار نفر کاهش داشته است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١۴٠٠، بخش خدمات با ۴٨,٨ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٨ درصد و کشاورزی با ١٧.۴ درصد قرار دارند.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢۵,٧ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١۴٠٠ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ٢.۶ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١۴٠٠، ١٧,۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان١٣٩٩، به میزان ٠.٧ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان ١۴٠٠، ٩,۵ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣۶.۵ درصد از شاغلین ١۵ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

اطلاعات نتایج یاد شده به­ صورت تفصیلی به­ زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.