۷ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس بوشهر ثبت ملی می شود
۷ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس بوشهر ثبت ملی می شود

ندای استان:پرونده ۷ میراث‌فرهنگی ناملموس استان بوشهر از آیین‌های عزدارای تا روش‌های درمان محلی، برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شده است.

به گزارش ندای استان،سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر بیان کرد: آیین سنتی عزای سرپا، تعزیه روز اربعین و نقش زنان در بوشهر، مراسم حجله حضرت قاسم، اولین نمایش آیینی و سنتی استان، حلوای دارویی برای زنان زائو، درمان سنتی جا انداختن رگ گریچه (رگ کمر) و درمان سنتی ضرب دیدگی و شکستگی با قیر طبیعی، هفت میراث‌فرهنگی ناملموس استان هستند که پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل و آماده شده است.

او افزود: جای جای استان بوشهر آیین‌های مختلفی در زمینه‌های عزاداری و مراسم شادی دارند که همه غنی هستند و می‌بینیم که از این ۷ پرونده، ۴ پرونده مربوط به همین رسوم است.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر ادامه داد: تکمیل پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای است که در کنار مستندنگاری تصویری، انجام شده است.

معموری هدف از ثبت آثار را ماندگاری میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس عنوان کرد و گفت: با ثبت آثار، ضوابط حفاظت از آن‌ها تغییر می‌کند و با پشتوانه و حمایت قانونی لازم، زمینه حفظ و احیای آن‌ها نیز فراهم می‌شود.