کرونا سینما‌های بوشهر را خالی از تماشاگر کرد
کرونا سینما‌های بوشهر را خالی از تماشاگر کرد

ندای استان:کرونا سینما را نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه تحت تاثیر قرار داده است به طوری که یا تعطیل می‌شوند و یا چشم تماشاگرانی اندک به پرده نقره‌ای‌شان دوخته می‌شود.

به گزارش ندای استان،۱۰۲سال از زمانی که نخستین بار سینما وارد بوشهر شد می‌گذرد. زمانی که ۲۴ سال از اختراع سینما و ۱۹ سال از ورود آن به ایران می‌گذشت.

بوشهر از جمله شهر‌های پیشرو در زمینه داشتن سینما به شمار می‌رود و فرهنگ سینما رفتن در میان مردم این شهر وجود داشته است.

«سینمای حاج محمد غوث» یا سینمای خیام، سینمای سیار، سینما ساحل، سینما تابستانی پارس، سینما میهن، سینما فانوس، سینما پایگاه هوایی، سینما پایگاه دریایی، سینما کمپ بلوکی و کمپ ویلایی نیروگاه اتمی، سینما‌های قدیمی این شهربودند.

اکنون هم ۸ سالن فعال سینما در استان بوشهر وجود دارد؛ سالن‌‎هایی که کرونا آن‌ها را در حسرت حضور تماشاگران نگه داشته است.

به بهانه ۲۱ شهریور روز ملی سینما با معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت‌وگو کردیم و از حال سینماهای استان پرسیدیم.

محمدحسین زندویان گفت: سینما نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه از کرونا بسیار متاثر شده و شیوع این ویروس باعث رکود شدید فعالیت‌ها در این حوزه شده است.

او ادامه داد: طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا سینما‌ها در شرایط قرمز نمی‌توانند فعال باشند و در زمان وضعیت نارنجی و زرد هم با ۳۰ درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند.

بوشهری‌ها در روزهای کرونایی به سینما نرفتند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: البته اکنون که بعد از ۱۰ هفته شرایط کرونایی استان نارنجی شده است هنوز دستورالعمل جدیدی نیامده که آیا سینما‌ها می‌توانند کار خود را ادامه دهند.

زندویان عنوان کرد: اگرچه در روز‌هایی که سینما‌ها فعال بودند، باز هم بوشهری‌ها از رفتن به سینما استقبال نکردند و تعداد اندکی بلیت فروخته می‌شد.

او تاکید کرد: همه نکات بهداشتی هنگام فعالیت سینما رعایت می‌شود به طوری که فاصله بین سانس‌ها نیم ساعت در نظر گرفته می‌شود تا صندلی‌ها ضدعفونی شوند و هیچ تماشاگری نمی‌تواند بدون ماسک وارد سینما شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه سه شهرستان شامل بوشهر، دشتستان وجم از ۱۰ شهرستان استان سالن سینما دارند، گفت: ۱۲ سالن سینما در استان داریم که ۸ سالن فعالند و در این میان ۵ سالن عمومی و ۲ سالن اختصاصی (مربوط به شرکت‌های نفتی و مجتمع‌های پتروشیمی) هستند.

زندویان با اشاره به اینکه سینماداران بسیار از کرونا آسیب دیده‌اند، افزود: هرچند این گروه می‌توانستند از تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا استفاده کنند، اما این حمایت‌ها باید گسترش یابد.

صدور مجوز برای ساخت ۱۲ فیلم در بوشهر

او با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در بخش‌های مختلف حوزه سینما در استان بوشهر فعالیت دارند، عنوان کرد: فعالان این عرصه هم از شرایط کرونایی صدمه دیده‌اند اگرچه تلاش کرده‌اند فعالیت خود را در زمینه‌های تولید فیلم‌های کوتاه، مستند و پویانمایی به نوعی ادامه دهند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهربیان کرد: پارسال برای ساخت ۱۸ فیلم مجوز صادر شد که ۱۲ فیلم تولید شده و ۶ فیلم دیگر در حال ساخت است. امسال نیز تا کنون برای ساخت ۱۲ فیلم مجوز داده شده است.

زندویان امیدواراست که با توجه به گستردگی تزریق واکسن در استان، شرایط کرونایی بهتر شود وتماشاگران باز به سینما بروند و از اصحاب فرهنگ و هنر حمایت کنند.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که مبلغ به نسبت خوبی برای تجهیز سینما بهمن بوشهر اختصاص یافته که در حال جذب است.