طرح پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه افتتاح شد
طرح پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه افتتاح شد

ندای استان:در ادامه برنامه بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی روز پنجشنبه در آیینی ویدئو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری طرح پتروشیمی اکسیر حلال در عسلویه استان بوشهرافتتاح شد.

به گزارش ندای استان، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید در این آئین گفت: طرح پترشیمی اکسیر حلال عسلویه زیرمجموعه ای از پتروشیمی تخته جمشید پارس عسلویه است که برای تولید ۴۰ هزار تن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان طراحی و نصب و راه‌اندازی شده‌است.

محمد رضا اخوان اضافه کرد: تاکنون یک حلقه مفقوده در صنعت پتروشیمی کشور وجود داشت که حلال‌های مورد نیاز پلی اتیلن‌ها و پلی سایلن‌ها بودند که راه‌اندازی این طرح به عنوان یک صنعت و واحد پیشران به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: تاکنون هگزان و پنتان از کشورهای کره و هند وارد می‌شد اما با احداث این واحد نه تنها وارداتی در این بخش نداریم بلکه نگاه بزرگی به صادرات نیز شده‌است.

اخوان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری این طرح ۴۸ میلیون دلار است که ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام شده‌است و هیچگونه تسهیلاتی از جایی دریافت نشده و پیش بینی می‌شود در شراط کنونی که قیمت نفت هم خیلی بالا نیست حداقل ۳۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور و به اندازه ۱۰ میلیون دلار فروش داخل به پتروشیمی‌ها خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با بهره‌برداری این طرح، پتروشیمی‌ها برای تامین هگزان که ماده‌ای بسیار فرار و اساسی به عنوان حلال در واحدهای آنها است دغدغه‌ای ندارند و این محصول به شرکت‌های پتروشیمی بزرگ منطقه با خط لوله منتقل و مشکلات واحدها در این بخش حل خواهد شد.

اخوان با بیان اینکه دانش، طراحی و کاتالیست در واحد پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه بومی سازی شده‌است یادآور شد: با این فرایند هگزان و پنتان در مملکت ما تولید می‌شود همچنین مراحل ساخت و ۹۰ درصد خرید و تامین تجهیزات ایرانی بوده و هیچگونه کمکی از کشورهای خارجی گرفته نشده‌است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید با اشاره به طراحی ۱۲ کیلومتر خط خوراک برای این واحد پتروشیمی افزود: خوراک این واحد ۲۶۰ هزار تن در سال رافینیت (مخلوطی چند جزیی است که می‌تواند حاوی پارافین‌ها، الفین‌ها، سیکلو آلکان‌ها و همین‌طور آروماتیک‌ها باشد) از پتروشیمی نوری است و محصولات نهایی شامل ۴۰ هزار تن در سال هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح بازگشت سرمایه مطلوبی دارد یادآور شد: پتروشیمی اکسیر حلال عسلویه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در زمان ساخت برای ۶۰۰ نفر با بهره‌برداری آن نیز برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

در  برنامه افتتاح جهش تولید که روز پنجشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، سه طرح با ظرفیت ۳.۵ میلیون تن افتتاح شد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت خواهند داشت.