از تخلیه منازل حاشیه رودخانه تا ریزش آوار در برخی مناطق
از تخلیه منازل حاشیه رودخانه تا ریزش آوار در برخی مناطق

ندای استان:طی سه روز اخیر بارندگی شدید در برخی استان‌ها از جمله بوشهر موجب وقوع آبگرفتگی و سیل و حوادثی از جمله ریزش آوار و بالا آمدن آب رودخانه گردید تا جایی که برخی مسیرها مسدود شد

به گزارش ندای استان،طی سه روز اخیر بارندگی شدید در برخی استان‌ها از جمله بوشهر موجب وقوع آبگرفتگی و سیل و حوادثی از جمله ریزش آوار و بالا آمدن آب رودخانه گردید تا جایی که برخی مسیرها مسدود شد و در برخی محلات قدیمی شهرستان گناوه منازل دچار مشکلاتی چون آب‌گرفتگی و یا ریزش آوار شدند.

یکشنبه / ۲ آذرماه ۱۳۹۹ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در ۲۶ استان کشور از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف در برخی مناطق خبر داد. صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به فعالیت سامانه بارشی طی روز چهارشنبه (۵ آذر) در مناطقی از جنوب شرق گفت: از اواخر وقت روز چهارشنبه ۵ آذر سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود که سبب بارش پراکنده باران و برف در برخی مناطق خواهد شد.

پیش‌بینی باران، رعدوبرق و تندباد در بوشهر

وی همچنین از افزایش شدت فعالیت این سامانه بارشی خبر داد. هواشناسی بوشهر نیز در روز یکشنبه ۲ آذرماه با پیش‌بینی باران، رعدوبرق و تندباد از تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در برخی نقاط (عمدتاً مناطق شمالی و مرکزی استان) خبر داد و با اعلام هشدار هواشناسی سطح نارنجی (آمادگی)، نسبت به آب‌گرفتگی معابر عمومی و مسیل‌ها در برخی مناطق، اصابت صاعقه و ریزش تگرگ و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال شکستگی درختان بر اثر وزش تندباد، افزایش ارتفاع موج در سواحل هشدار داد.

عصر همان روز مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر اعلام کرد محور گناوه – برازجان در محدوده چهار روستایی تا روستای خلیفه‌ای به علت طغیان رودخانه در مسیر رفت و برگشت مسدود شده و از حضور عوامل راهداری و امدادی در محل برای بازگشایی مسیر خبر داد.

امدادرسانی به روستاها و خودروهای گرفتار در سیلاب گناوه

پس از آن و به دنبال بارندگی های شدید در شهرستان گناوه، توسط تیم‌های عملیاتی هلال احمر به آسیب دیدگان این بارندگی و سیلاب امدادرسانی صورت گرفت. شب یکشنبه ۲ آذرماه روستاهای شول، کمالی، چشمه، کلر، احمدحسینی، از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه به دلیل بارش سیل آسای باران دچار آبگرفتگی و قطع راه‌های مواصلاتی روستایی گردید که ۳ تیم ارزیاب و عملیاتی از جمعیت هلال احمر شهرستان گناوه در محل حضور پیدا کردند.

غلامرضا حاجیانی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهردر این باره گفت: به دنبال بارش شدید باران و سرازیر شدن آب‌های بالادستی کوه‌های همجوار در شهرستان گناوه، از طرف نیروهای عملیاتی هلال احمر به آسیب دیدگان خدمات رسانی و کمک‌های امدادی ارائه گردید که در دو روستا به آسیب دیدگان ناشی از این سیلاب خدمات رسانی امدادی صورت گرفت و همچنین تعدادی اقلام زیستی امدادی توزیع شد.

همچنین به دلیل بالا آمدن سطح آب در محور مواصلاتی گناوه به برازجان در محدوده روستای چهارروستایی بخش بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه، تیم‌های نجات از شعبه هلال‌احمر گناوه حضور پیدا کرده و نسبت به کمک‌رسانی و رهاسازی خودروهای گرفتار در سیلاب اقدام کردند.

انسداد محور ساحلی گناوه – بوشهر به علت آب‌گرفتگی تا اطلاع ثانوی

بنا بر اعلام مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر، ساعت ۰۶:۵۰ صبح روز -دوشنبه ۳ آذرماه- مسیر رفت و برگشت محور ساحلی گناوه – بوشهر (شیف) به دلیل آب‌گرفتگی مسدود اعلام شد.

در پی بارندگی شدید، آب‌گرفتگی معابر عمومی و مسیل‌ها در برخی از مناطق و همچنین ریزش تگرگ از صبح روز یکشنبه در بعضی شهرهای استان بوشهر برخی محورها دچار آبگرفتگی شده و رفت‌وآمد در این مسیرها با مشکل روبرو شد.

بروز خسارات در تاسیسات آبی استان بوشهر

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز روز دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ از بروز خساراتی در چند نقطه از سامانه انتقال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی به دلیل حجم بالای بارندگی در مدت زمان کم خبر داد. عبدالطیف عباسی‌نژاد در حاشیه بازدید از تاسیسات آبی شهرستان های گناوه و دشتستان گفت: چندین اکیپ کار ترمیم و بازسازی نقاط آسیب دیده را انجام داده‌اند.

خطرات ناشی از میزان بارش‌ها 

امید آزادی‌جو همچنین اعلام کرد: به دلیل پایین دست بودن استان بوشهر نسبت به ارتفاعات زاگرس و با توجه به فاصله ی کم ۲ سامانه بارشی نسبتا خوب در این مناطق، پیش بینی می شود رواناب حاصل از این سامانه بارشی از سرعت و حجم بالایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به خطرات ناشی از میزان بارش ها تصریح کرد: میزان بارندگی ها موجب بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه ها خواهد شد و با توجه به جریان سیلابی، احتمال آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و انسداد سازه های تقاطعی بسیار زیاد است.

معاون آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: لازم است تمهیدات لازم در خصوص رعایت مسائل ایمنی در حریم رودخانه ها و کلیه ی آبراه های فصلی استان و همچنین مراکز جمعیتی پیرامون آن ها انجام شود.

بارش سنگین باران و طغیان رودخانه شور

با توجه به هشدارهای هواشناسی صبح چهارشنبه / ۵ آذرماه، مدیریت بحران استان بوشهر ضمن اعلام آمادگی خود برای مقابله با حوادث احتمالی، بر ضرورت آمادگی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان برای مقابله با حوادث احتمالی متاثر از سامانه بارشی جدید تاکید کرد.

این اعلام آمادگی در پی بارش سنگین باران و انسداد محور ساحلی بوشهر به گناوه و همچنین طغیان رودخانه شور در شهرستان گناوه صورت گرفت که جهانگیر دهقانی، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر به اتفاق فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستان از محور مواصلاتی بوشهر به گناوه (ساحلی) و مناطق مسکونی و کشاورزی پیرامون رودخانه شور بازدید کرده و از نزدیک مشکلات اهالی و کشاورزان منطقه آسیب دیده ناشی از طغیان رودخانه را مورد بررسی قرار دادند.

مدیریت بحران استان بوشهر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران شهرستان گناوه در محل بخشداری بندر ریگ با اشاره به ضرورت رسیدگی و پیگیری مشکلات منطقه و اتخاد تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از تحمیل خسارت جانی و مالی به ساکنان، بر ضرورت آمادگی و هماهنگی دستگاه‍‌های اجرایی و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان گناوه برای مقابله با حوادث احتمالی متاثر از سامانه بارشی جدید تاکید کرد.

ریزش آوار در گناوه

روز شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ و پس از بارندگی‌های شدید در شمال استان بوشهر، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گناوه از ریزش آوار در یکی از محلات گناوه بر اثر بارندگی خبر داد. عبدالعلی صیادی در تشریح جزئیات این حادثه گفت: با اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC مبنی بر ریزش آوار در یکی از محلات گناوه بلافاصله دو تیم امدادی به محل وقوع حادثه اعزام و ضمن ایمن سازی و ارزیابی صحنه حادثه مشخص گردید بر اثر بارندگی دو روز گذشته در شهرستان گناوه سقف خانه قدیمی دچار ریزش شده است.

به گفته وی، در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است و نجات‌گران جمعیت هلال احمر پس از آواربرداری و خارج سازی وسایل و لوازم خانه مذکور نکات و توصیه های ایمنی را یادآور شده و اقلام امدادی مورد نیاز نیز در اختیار حادثه دیدگان قرار گرفت.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گناوه تاکید کرد: محلات قدیمی شهرستان گناوه که خانه های قدیمی با سازه های غیر استاندارد و دارای مقاومت بسیار پایین هستند نکات ایمنی را رعایت کرده و حتی‌المقدور در هنگام بارندگی از اسکان در همچون سازه ای خودداری کنند.

انسداد چند محور شهری و روستایی در استان بوشهر

روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ آذرماه به دلیل بارندگی شدید و آبگرفتگی، چندین محور شهری و روستایی در شهرستان‌های دشتستان و گناوه مسدود و رفت‌وآمد در معابر شهری با مشکل مواجه گردید.

مدیرکل راهداری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا از انسداد محور ساحلی گناوه-بوشهر (شیف) مسیر رفت و برگشت به علت بارندگی شدید و آبگرفتگی و همچنین محورهای روستایی چاه تلخ -خواجه گیر- مال شهاب از توابع شهرستان دیلم در مسیر رفت و برگشت و محور روستایی سمیعا-رودشور از توابع شهرستان دشتستان مسیر رفت و برگشت خبر داد.

تخلیه اضطراری منازل حاشیه رودخانه

روز گذشته نیز -یکشنبه ۹ آذرماه ۹۹- مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر اعلام کرد: با توجه به هشدار بارندگی ها و آماده باش تیم های عملیاتی پس از بارندگی جهت امدادرسانی به مناطق مورد نظر اعزام شدند.

غلامرضا حاجیانی با بیان اینکه بارندگی ها در شهرستان گناوه و بوشهر شدت بیشتری داشته است، افزود: حجم زیاد بارندگی در شمال استان بوشهر و استان های همجوار باعث سرازیر شدن حجم زیادی از آب باران به سمت دریا شد که با احتمال مد دریا و ادامه روند بارندگی نسبت به هشدار و تخلیه اضطراری منازل حاشیه رودخانه و مخصوصاً دره گپ شهرستان گناوه عملیات های متعددی صورت گرفت.

وی ادامه‌ داد: توزیع اقلام زیستی و امدادی در بین حادثه دیدگان از سیل و آب گرفتگی منازل و خودروها در سطح شهرستان های متاثر از بارش های امروز در حال انجام است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر همچنین با اشاره به امداد رسانی به روستای بقعه که با ۱۰ خانوار و جمعیت ۸۵ نفری در محاصره آب قرار گرفته بودند، تصریح کرد: هم اکنون تیم های عملیاتی با کمک اهالی در حال بازسازی آبراه هستند و روند امدادرسانی ادامه دارد

گفتنی است، تیم واکنش سریع استان با توجه منازل بی‌شمار موجود در بافت کهن بوشهر که از استحکام مناسبی برخوردار نیستند، از ساعات اولیه آغاز بارندگی با تجهیزات کامل نسبت به امداد رسانی در این مناطق مستقر بوده‌اند تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای، اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، مجموع سامانه بارشی استان بوشهر از روز پنجشنبه تا ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۰، خارک ۲۱۷/۲، بهرگان ۱۷۱/۷، فرودگاهی بوشهر ۱۴۹/۲، گناوه ۱۴۷/۹، دریایی بوشهر ۱۲۱، دیلم ۱۰۴/۷، برازجان ۶۰/۱، عسلویه ۳/۵، دیّر ۲/۹ و جم ۲ میلی‌متر گزارش شده است.