قبوض جدید، برق از چشم بوشهری‌ها پراند
قبوض جدید، برق از چشم بوشهری‌ها پراند

ندای استان: افزایش غیرمعمول و بالای مبلغ قبوض جدید برق در بوشهر، بسیاری از هم استانی ها را شوکه کرده است.

به گزارش ندای استان، درحالی که دولت وعده رایگان شدن برق ۳۰ میلیون خانوار را داده بود، قبوض جدید برق گلایه هم استانی ها را در پی داشته و خواستار پیگیری این موضوع هستند.

به گفته مردم، افزایش مصرف به دلیل گرمای شدید تابستان در استان قابل انتظار است، اما چند برابر شدن نرخ آن غیرطبیعی و پرداخت آن برای بسیاری دشوار است.

قبوض این دوره برق در فضای مجازی هم بازتاب زیادی داشته و به عقیده بسیاری از مشترکین خانگی اشتباه رخ داده است.

در برخی پیام های منتشر شده در شبکه های اجتماعی یا ارسالی به «خلیج فارس» می توان به برخی موارد اشاره کرد که از آن جمله، قبوض ۴۰۰ هزارتومانی برای مشترکی است که در دوره مشابه سال قبل حداکثر ۷۰ هزارتومان پرداخت کرده است.

این درحالیست که تعرفه برق استان بوشهر طی ۹ ماه اول سال با تخفیف مناطق گرمسیری همراه است و مشخص نیست اگر این مزیت نبود، چه ارقامی در قبض های برق ثبت می شد.

پیشخوانی برای رسیدگی اعتراض‌های مردم اختصاص یابد

شکایت‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قابل تامل بهای برق مصرفی برخی از شهروندان استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر را بر آن داشت تا با تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت توزیع نیروی برق و دستگاه‌های نظارتی و قضایی مساله را پیگیری کنند.

به نوشته روابط عمومی استانداری، در این جلسه مصوب شد به منظور رسیدگی به اعتراض‌های شهروندان در مورد افزایش بهای برق مصرفی، شرکت توزیع نیروی برق علاوه بر معرفی سامانه‌ای برای دریافت شکایت‌های غیرحضوری، پیشخوان ویژه‌ای نیز برای پیگیری قبوض برق شهروندان اختصاص یابد.

مجید خورشیدی گفت: در روزهای اخیر شاهد ابراز نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان در فضای عمومی و مجازی از افزایش بهای مصرف برق در فیش‌های جدید هستیم که بیشتر گلایه‌ها در مورد احتمال خطای محاسباتی در مصرف برق عنوان شده‌است.

معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: هر چند در تابستان امسال با تدابیر استاندار و همکاری مثال زدنی شهروندان در مدیریت مصرف و تلاش‌های شرکت توزیع برق، خاموشی نداشتیم اما لازم است افزایش بهای مصرف برق در فیش‌های جدید به صورت جدی رسیدگی و دلایل افزایش هزینه برق مصرفی بیان شود تا کام مردم با قبض‌های برق تلخ نشود.

وی از شرکت توزیع نیروی برق خواست شیوه محاسبه هزینه برق مصرفی شهروندان را به صورت گسترده و شفاف، اطلاع رسانی کند تا شهروندان خود با محاسبه هزینه‌های برق مصرفی، علاوه بر مدیریت مصرف، قادر به شناسایی خطای احتمالی در فیش‌های برق باشند.

آماده بررسی ابهام مشترکان معترض هستیم

مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق بوشهر نیز وعده داد: کسانی که در این مورد اعتراض و ابهامی دارند می‌توانند با همراه داشتن شماره اشتراک خود به اداره برق شهرستان‌ها مراجعه کنند تا بررسی شود.

مهدی منفرد که با ایرنا گفتگو کرده، ادامه داد: در صورتی که پس از بررسی ثابت شود اشتباهی پیش آمده است صد در صد مبلغ به مشترکان برگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه بتازگی افزایشی در بهای برق صورت نگرفته است، اظهار کرد: بطور معمول این افزایش مبلغ ناشی از تغییر الگوی مصرف مشترکان است زیرا افزایش مصرف در ماه‌های پیک با تعرفه بیشتری محاسبه می‌شود.

اما مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق بوشهر احتمال‌های دیگر را نیز مطرح و عنوان کرد: ممکن است اشتباه در قرائت یا نقص لوازم اندازه‌گیری نیز باشد که در این صورت امکان بررسی مجدد آن وجود دارد.

منفرد گفت: اداره برق مستندات موجود را بررسی می‌کند و آمادگی دارد ابهام‌های شهروندان را بررسی کند.

افزایش چراغ خاموش ۶۰ درصدی نرخ قبض برق

در روزهای اخیر هم عضو هیات رئیسه مجلس، از افزایش چراغ خاموش قیمت برق انتقاد کرد و گفت: قبوض برق برخی خانواده‌ها در سال جاری نسبت به همان دوره مشابه در سال ۹۸، حدود ۶۰ درصد گران‌تر شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه مجلس باید به موضوع گرانی بی‌ضابطه برق ورود کند، افزود: وزیر نیرو نیز باید پاسخگوی افزایش چند برابری قیمت برق باشد.

به گفته این نماینده، علی رغم اینکه یارانه مردم طی ۱۰ سال رشدی نداشته، قیمت برق افزایش چشم‌گیری یافته است.

حاجی‌دلیگانی، با بیان اینکه دولت نباید در افزایش قیمت خدمات پیش قدم باشد، تصریح کرد: هرچند وزیر نیرو مدعی شده که قیمت برق بیش از ۷ درصد گران نخواهد شد؛ اما بر اساس گزارش‌های رسیده، شاهد افزایش چند برابری قیمت برق هستیم، به گونه‌ای که به طور مثال هزینه برق خانواده‌ای پیش از این ۲۵ هزار تومان بود؛ اما در حال حاضر با مصرف مشابه به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است؛ پس دولت باید پول اضافه دریافت شده را به مردم بازگرداند.