جاده ساحلی “بنود”، هموار شدن راه رونق صیادی و گردشگری
جاده ساحلی “بنود”، هموار شدن راه رونق صیادی و گردشگری

ندای استان:شاید بنود را در سکانسی از فیلم سینمایی محمد رسول الله به خاطر بیاورید یا عکس‌هایی از سواحل صخره‌ای آن را دیده و مشتاق سفر به این روستا شده باشید

به گزارش ندای استان،نام عسلویه در جنوب استان بوشهر در دهه‌های اخیر همواره با پارس جنوبی، پالایشگاه، پتروشیمی، سکوهای نفتی و گازی و صنعت و انرژی همراه بوده‌است و بسیاری از ایرانی‌ها شگفت زده می‌شوند وقتی تصاویری از سواحل صخره‌ای روستاهای چاه‌مبارک و پارک ملی دریایی نایبند با تلاقی طبیعت زیبای کوه و دریا و تنوع زیستی حیات وحش مختلف را باهم می‌بینند، می‌فهمند که این جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی در جنوب ایران است.

شاید بنود را در سکانسی از فیلم سینمایی محمد رسول الله به خاطر بیاورید یا عکس‌هایی از سواحل صخره‌ای آن را دیده و مشتاق سفر به این روستا شده باشید، بنود در ۳۵ کیلومتری شرق عسلویه و از شرقی ترین روستاهای بوشهر است که تا نزدیکی خلیج فارس امتداد یافته است.

این روستا فاصله بسیار کمی با دریا دارد و علاوه بر قابلیت بالای این مکان برای رونق صیادی، هم نشینی سنگ سخت و آب، سواحل صخره‌ای، غار ساحلی و در یک کلام طبیعت دریایی بکر بنود این روستا را برای توسعه گردشگری و ورزش‌های ساحلی مستعد کرده‌است در حالی که تا کنون نبود زیر ساخت گردشگری مانع از به فعل رسیدن استعداد شده بود.

توسعه گردشگری و سهولت صیادی؛ دو کاربرد جاده تازه تاسیس بنود

احداث جاده اتصال بنود به ساحل برای گردشگران آسانی دسترسی به کرانه خلیج فارس برای تماشای مناظر کم نظیر ساحلی، تماشای خیال‌انگیز غروب از غار ساحلی و استراحت و تفریحی به یادماندنی را به همراه دارد و برای بنودی‌های سخت کوش و سایر روستاهای بخش چاه مبارک سهولت در رسیدن به محل کار و حمل ماهی‌های صید شده برای رساندن به بازار ر ا به ارمغان آورده است.

بخشدار چاه مبارک می‌گوید: احداث این راه آرزوی چندین و چندساله بخش چاه‌مبارک را تحقق بخشیده است و فضایی شادمانه را در بین مردم رقم زده است.

حسین طاهری نیا گفت: جاده بنود به ساحل دو کاربری برای روستای بنود و روستاهای همجوار دارد که یکی کاربری تفریحی و جذب گردشگر و دیگری کمک به رونق ماهیگیری برای بنودی‌ها و صیادان سایر روستاها و شهرها است.

وی ادامه داد: پیش از این، مسیر کوهستانی بنود به ساحل هر ساله با بارندگی‌ها و جریانات آب دچار تخریب و ناهمواری می‌شد که هموار کردن مجدد آن صرف هزینه و وقت را به دنبال داشت.

طاهری نیا اضافه کرد: بسیاری از روزها این اتفاق فعالیت صیادانی که در ساحل تجهیزات ماهیگیری دارند را متوقف می‌کرد زیرا نمی‌توانستند از این راه گذر کنند، بنابراین کاربری تسهیل و رونق صیادی این جاده بیشتر مورد توجه بوده‌است.

بخشدار چاه‌مبارک به کاربرد مهم دیگر این جاده نیز اشاره کرد و آن ویژگی تسهیل رونق گردشگری در این منطقه است، کاربردی که پس از اینکه بنود لوکیشن محمد رسول الله شد و بخش زیبایی از این فضا سازی در ساحل به جای ماند و به معرفی جاذبه‌های این روستا کمک کرد، نمود بیشتری یافته است.

به گفته طاهری نیا آخر هفته‌ها بسیاری از علاقه‌مندان کنجکاو برای دیدن مناظر و لوکیشن این فیلم به ساحل بنود می‌آیند، بنابراین می‌تواند قابلیتی برای اشتغال‌زایی در این منطقه باشد.

وی گفت: این پیشنهاد مطرح شده است تا دهیاری بنود با دریافت عوارضی از گردشگران درآمدی کسب کند که صرف توسعه و آبادانی روستا می‌شود.

بخشدار چاه مبارک گفت: هر چند ۴ کیلومتر از جاده کوهستانی است اما با علائم استانداردی که راهداری نصب کرده‌است ایمنی لازم را دارد.

طاهری نیا اضافه کرد: راهی که پیش از این به سختی در زمان۲۰ دقیقه طی می‌شد اکنون در کمتر از پنچ دقیقه می‌توان رفت و ایجاد این گونه زیر ساخت‌ها می‌تواند با توسعه گردشگری برای جوانان منطقه اشتغال‌زا باشد.

بی شک احداث این جاده علاوه بر اینکه سختی ناهمواری را از پیش پای همسایگان خلیج فارس برداشته و کسب روزی را برای صیادان منطقه بهبود بخشیده است، ‌می‌تواند  زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری و ایجاد درآمد پایدار برای این روستا باشد.

چنانکه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر معتقد است اگر منحصر به فردترین جاذبه‌ها نیز در منطقه‌ای وجود داشته باشد اما راه دسترسی مناسب نباشد، گردشگر از دیدن آن صرف نظر می‌کند.

سکینه سالاری تاکید کرد: وجود راه‌های ایمن، استاندارد و بدون حادثه را در صنعت توریسم بسیار تاثیر گذار است و علاوه بر آن باید در جاده‌ها تابلوهای مناسب برای اطلاع رسانی وجود بوم‌گردی و آثار طبیعی یا تاریخی نیز نصب شود زیرا در صورت نبود این اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری آن‌طور که باید دیده نخواهد شد.

این مدیر بخش گردشگری استان بوشهر به اهمیت عسلویه  به عنوان قطب گردشگری صنعتی و مدخل ورودی این استان از فارس و هرمزگان در توسعه صنعت گردشگری بوشهر اشاره کرد و گفت: روستاهای این منطقه با جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد می‌توانند اکوکمپ بی نظیری داشته باشند.

وی ادامه داد: قابلیت‌های گردشگری روستاهای جنوب استان بوشهر باید در طرح آمایشی در نظر گرفته شود و اقدامات لازم برای معرفی و دسترسی به آن نیز صورت گیرد.

خداحافظی با ناهمواری راه با تلاشی یکساله

ایرنا نوشت،در زمان حاضر فعالیت اقتصادی بیشتر مردم بنود و بخشی از روستاهای بخش چاه مبارک صیادی است و نیاز به ارتباط آسان با دریا، این مسیر را به شریانی حیاتی برای آنها بدل کرده‌است، از این رو این جاده شادمانی و رضایت را با خود برای صیادان چاه مبارک به ارمغال آورد.

اما علاوه بر این راه روستایی اتصال بنود به ساحل خلیج فارس بی هیچ اغراقی مسیری است که روستاییان این منطقه را در دیدی بلند مدت به سمت توسعه می‌برد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر نیز با اشاره به جاذبه گردشگری سواحل خلیج فارس در نزدیکی این روستا، بیان کرد:  پیش بینی می‌شود احداث این راه رونق صیادی و گردشگری را برای منطقه در پی داشته است.

سید حمیدرضا علم را پیشین بنود ساحل را ناهموار و صعب العبور خواند و گفت: جاده آسفالت بنود به ساحل با طول ۸.۵ کیلومتر و عرض ۵.۵ متر و با اعتبار ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احداث شد و این روستای را به ساحل خلیج فارس متصل می‌کند.

وی گفت: اداره کل محیط زیست استان بوشهر در مورد حفاظت از زیست بوم و پوشش جانوری این ساحل مانند گونه‌های لاکپشت بحث‌هایی مطرح کرد که در نهایت سال گذشته با بررسی‌ کارشناسانه با احداث راه موافقت شد.

علم ادامه داد: احداث این جاده یکسال طول کشید و اکنون معضلات بسیاری را از پیش روی ساکنان بنود و سایر روستاییان چاه مبارک برداشته است.

روند میمون آبادانی روستاها که دوشنبه هفته گذشته به مناسبت ۱۵ مهرماه روز روستا و عشایر در عسلویه با افتتاح هفت پروژه‌ ادامه یافت، مقدمه‌ای برای توسعه پایدار و آبادانی ساحل نشینان خلیج فارس است.

برای اجرای این پروژه‌ها شامل سکوی ۲هزار و ۵۰۰ نفره ورزشگاه، مجموعه بوم‌گردی و ساختمان آتش نشانی “اخند”، ساختمان آتش نشانی “سهمو شمالی”، مجتمع فرهنگی هنری “سهمو جنوبی”، جاده “بنود” به ساحل ۲۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده‌است.

معاون عمرانی وزیر کشور در این سفر از روند اجرایی ورزشگاه و سالن ورزشی بانوان اخند، سالن ورزشی روستای بزباز، تعریض جاده اصلی عسلویه پارسیان محدوده روستای دهنو و روستای کلات نیز بازدید کرد و در جریان آخرین روند اجرای این پروژه‌ها قرار گرفت.

پرداختن به عمران و آبادانی روستاها سبب می‌شود هیچ ظرفیتی از خاک زر خیز ایران مغفول نماند و هر نقطه از کشور بتواند نقش شایسته خود را در توسعه ملی ایفا کند.