سرانه دانش آموزی بوشهری براساس درآمدهای مالیاتی دریا و نفت و گاز تنظیم شود
سرانه دانش آموزی بوشهری براساس درآمدهای مالیاتی دریا و نفت و گاز تنظیم شود

ندای استان:سلیمی فردگفت: سرانه دانش آموزی باید براساس درآمدهای مالیاتی، گمرک و دریا، نفت و گاز و آلاینده‌های هر استان تنظیم شود و تخصیص پیدا کند.

به گزارش ندای استان،فرامرز سلیمی فرد در گفتگو با خبرنگار اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر تبدیل شدن آموزش و پرورش به نهاد گفتمان اجتماعی را برای دستگاه تعلیم و تربیت ضروری دانست و اظهار کرد: چون آموزش و پرورش وظیقه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه را به چالش می‌کشد، باید همواره در تعامل مستمر و گفتمان دو سویه با جامعه باشد.
وی اضافه کرد: تغییر نگرش به سمت مداخله بیشتر و مشارکت عملی اولیا در امر آموزش و اجرای واقعی مدرسه محوری، سهیم کردن نهادهای فرهنگی و خدمات عمومی در  پشتیبانی از دستگاه تعلیم و تربیت، تلاش برای عقد برادر خواندگی با نهادهای آموزشی در کشورهای همسوی فرهنگی، ایجاد پارلمان فرهنگیان و بررسی کلیه برنامه ها، جایگزین کردن تجربه گرایی به جای تجربه آموزی، ایجاد ساختار مشوق محور در زیربنای نیروی انسانی جهت جذب نخبگان علمی در امر آموزش و افزایش شان و منزلت فرهنگیان در جامعه از راهکارهای تبدیل آموزش و پرورش به نهاد گفتمانی جامعه است.
سلیمی فرد در خصوص مهم ترین مشکلات و چالش های اجرایی پیش روی آموزش و پرورش عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی به ویژه آموزگار ابتدایی، هدایت تحصیلی دانش آموزان و گرایش بیشتر آنها به رشته تجربی، عدم پویایی و تکراری بودن برخی برنامه های ابلاغی به استان‌ها و مناطق، عدم آموزش حرفه‎ای و تخصصی به معلمین در دوران دانشگاه، پایین بودن انگیزه شغلی معلمان و دلبستگی حرفه‌ای آنها، توزیع نامناسب معلمان که باعث ایجاد نیروی مازاد در برخی مناطق و کمبود معلم در برخی مناطق محروم شده است، توجه به آسیب های اجتماعی در مدارس و آموزش خانواده ها و همچنین آسیب های وارده به آموزش دانش آموزان در دوران کرونایی و آمادگی مواجهه مناسب دستگاه تعلیم و تربیت با آنها در دوران پساکرونایی از مهم ترین چالش‌ها است.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان بوشهر با اشاره به شرایط رطوبت و گرمای زیاد در بوشهر خاطرنشان کرد: هر نوع فعالیتی در این شرایط آب و هوایی مستلزم آماده سازی بسترهای لازم بخصوص تامین وسایل سرمایشی برای یکصد و ۷۰ هزار دانش آموز در ۳۵۰۰ کلاس و حدود ۷۰۰ اتاق دیگر  است. به همین دلیل  اول  مهر تا اواخر اردیبهشت بهترین زمان برای سال تحصیلی در این شهرستان است.
وی در پایان اختصاص سرانه دانش آموزی براساس درآمدهای مالیاتی، گمرک و دریا، نفت و گاز و آلاینده ها را  یکی از راه‌های تحقق عدالت آموزش و اجتماعی دانست و افزود: باید درصدی از درآمدهای گمرک، نفت و گاز، نیروگاه اتمی و زمین های پایگاه هوایی و دریایی به آموزش و پرورش اختصاص داده شود تا این دستگاه بتواند وظیفه نسل سازی خود را به خوبی انجام دهد.