امضاء تفاهم نامه دانشگاه خلیج فارس با ۱۸ دانشگاه خارجی
امضاء تفاهم نامه دانشگاه خلیج فارس با ۱۸ دانشگاه خارجی

ندای استان:مصلح گفت: یکی از دستاوردهای دانشگاه خلیج فارس حرکت به سمت حضور در عرصه بین‌المللی و افزایش تعاملات جهانی براساس فلسفه وجودی خود است.

به گزارش ندای استان،دکتر عبدالمجید مصلح روز دوشنبه  در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این دانشگاه کارآفرین خیز بلندی به سمت تعامل بین‌المللی با جامعه علمی جهان برداشته است تا جایی که شاخص‌های پذیرش دانشجوی خارجی ، هیات علمی مدعو ، نگارش مقاله مشترک و تفاهم نامه‌های بین‎المللی آینده روشنی را  برای چشم انداز خود ترسیم کرده است .

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: این دانشگاه افزون برتبدیل شدن به یکی از کانون نوآوری و کارآفرینی علمی در ایران در دولت تدبیر و امید حرکت به سمت بین‌المللی شدن را آغاز کرد و در این راستا با امضای ۱۸تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌ معتبر جهان عمد آنها نیز عملیاتی شده است.

وی یادآورشد: یکی از دستاوردهای دانشگاه خلیج فارس که به طور خاص در دولت تدبیر و امید آغاز شد، حرکت به سمت حضور در عرصه بین‌المللی و افزایش تعاملات جهانی براساس فلسفه وجودی خود است.

مصلح گفت: در این راستا برای اولین بار در سال ۹۶ دانشجوی خارجی در دانشگاه خلیج فارس پذیرش شد که تاکنون ۱۰۴ دانشجوی خارجی جذب شده است و اکنون ۱.۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

وی بااشاره به همکاری و مبادله استاد و دانشجو با دانشگاه مونتان لئوبن اتریش  عنوان کرد: دانشگاه‌هایی از اتریش، آلمان، اسپانیا، استرالیا، هند، گرجستان، کانادا و کشورهای دیگر با دانشگاه خلیج فارس بوشهر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس اظهارداشت:اکنون درصد مقالات مشترک بین المللی به کل مقالات منتشر شده در دانشگاه خلیج فارس به ۳۱ درصد رسیده است در حالی که میانگین این شاخص در دانشگاه‌های کشور ۲۵ درصد است.

مصلح افزود: همچنین درصد پایان نامه‌های مشترک بین المللی به کل پایان نامه‌های ارائه شده در دانشگاه خلیج فارس ۱۶.۶۶ درصد در سال ۹۸ است.

وی در راستای رشد این دانشگاه در بین‌المللی سازی دانشگاه ادامه داد: نسبت همکاری‌های بین المللی ما در زمینه برگزاری کنفرانس‌ها، دوره‌های کوتاه مدت و سمینارها به تعداد اعضای هیات علمی ۱ دهم است و این آمار نشان دهنده برگزاری یک رویداد علمی بین‌المللی به ازای هر ۱۰ نفر هیات علمی خلیج فارس است.

تبدیل دانشگاه خلیج فارس به کانون نوآوری و کارآفرینی

رئیس دانشگاه خلیج فارسگفت: جهت‌گیری به سمت نوآوری و کارآفرینی از سال ۹۳ آغاز شد و اکنون ۱۰ مرکز نوآوری و توسعه فناوری تخصصی در این دانشگاه راه اندازی شده است یا در آینده‌ای نزدیک راه اندازی می‌شود.

مصلح افزود: اکنون ۳۳ شرکت فناورانه، ۳۵ هسته نوآوری و فناوری و ۱۳ هسته نوآور هیات علمی در این دانشگاه فعال است و تاکنون ۱۲۳ محصول دانش‌بنیان نیز در این دانشگاه تولید شده است.

وی اظهارداشت: حرکت به این سو یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت در دانشگاه خلیج فارس است و این دانشگاه را در سطح ملی مطرح و پیشتاز کرده است.

دستاوردهای ساختاری و راهبردی دانشگاه خلیج فارس

رئیس دانشگاه خلیج فارس عنوان کرد: تنظیم سند راهبردی  این دانشگاه و تصویب آن به عنوان نخستین سند دانشگاهی کشور با رویکرد کارآفرینی از دستاوردهای این دانشگاه در زمینه تنظیم جهت‌گیری‌ها و مدیریت راهبردی است که نقطه آغاز آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

مصلح گفت:  تنظیم این سند در فرایندی اجتماعی صورت گرفت و با مشارکت همه همکاران، گفتگو و رسیدن به فهم مشترک چارچوب این سند راهبردی و جامع تدوین شد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس افزود: بازطراحی ساختار دانشگاه و راه اندازی دانشکده های جدید را می توان یکی از اقداماتی دانست که می تواند در جهت گیری ها و دستاوردهای علمی آینده دانشگاه موثر باشد.

راه اندازی سه دانشکده جدید 

وی در خصوص توسعه ساختاری دانشگاه خلیج فارس از راه اندازی دانشکده‌ مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده  خبر داد و گفت: این دانشگاه از نخستین دانشگاه‌های کشور است که اقدام به راه اندازی این دانشکده آینده‌ساز کرده است.

مصلح با بیان اینکه آینده تکنولوژی دنیا بر پایه هوش مصنوعی است گفت:  این رشته بیشترین نرخ رشد و پیشرفت را در دنیا دارد و امنیت و کسب و کار کشورها بر این علم تکیه دارد.

وی ادامه داد: دانشکده کسب و کار و اقتصاد دانشکده دیگری است که به عنوان بخشی از اکوسیستم کارآفریینی و نوآوری دانشگاه طراحی شده است که به عنوان بخش توانمند ساز سایر بخش‌ها فعالیت می‌کند و رویکرد این دانشکده بر تجاری سازی دستاوردها استوار است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس اظهار کرد: برنامه ریزی برای ساخت ساختمان دانشکده کسب و کار و اقتصاد با زیر بنای ۵ هزار متر انجام شده  و تا قبل از اتمام آن این دانشکده فعالیت خود را در ساختمان دانشکده علوم انسانی آغاز می‌کند.

مصلح اعلام کرد: سومین دانشکده که در این دوره راه‌اندازی شده است دانشکده علوم و فناوری نانو و زیستی است که با تجمیع گروه های علمی فیزیک و شیمی از دانشکده علوم پایه و شیمی دریا، زیست فناوری و محیط زیست از دانشکده علوم و فنون دریایی باز طراحی شده است که جهت گیری آن به سمت علوم و فناوری نانو و زیست است.

وی گفت:  نانو فناوری و زیست فناوری ۲ حوزه نو ظهور در حوزه علم و فناوری است که به نوعی کسب و کارهای آینده متکی به آنها است و در حال رشد بالایی است  و آینده اقتصاد را تعیین می کنند.

یک سوم از کل فضای کالبدی دانشگاه  خلیج فارس در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: مجموع فضای کالبدی دانشگاه تا سال ۹۲ به مساحت  ۱۰۳ هزار و ۵۰۷ متر مربع بود که اکنون با احتساب طرح هایی که دو ماه آینده بهره‌برداری می‌شود به ۱۵۴ هزار و ۳۷۸ مترمربع می‌رسد.

مصلح افزود: فضای کالبدی این دانشگاه در دولت یازده و دوازدهم ۴۹ درصد رشد داشته است که یک سوم کل این فضای کالبدی دانشگاه را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: در این بازه زمانی مساحت ۲۳ هزار مترمربع به فضای دانشکده‌ای و ۸ هزار و ۷۰۰ متر مربع به فضای پژوهشی و کتابخانه‌ای این دانشگاه افزوده شده است.

بیش از نیمی از ظرفیت خوابگاهی دانشگاه خلیج فارس در ۷ سال اخیر ایجاد شده است

رئیس دانشگاه خلیج فارس در خصوص فضای خوابگاهی این دانشگاه نیز گفت: با ساخت ۴ خوابگاه و تغییر کاربری ۲ مجتمع مسکونی به خوابگاه در دولت تدبیر و امید ظرفیت خوابگاهی دانشگاه خلیج فارس به ۳ هزار و ۱۰۰ دانشجو رسیده است طوریکه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه در این مدت حدود دو برابر شده است.

مصلح یادآوری کرد: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه خلیج فارس تا سال ۹۲ تعداد هزار ۱۶۷۰ دانشجو بوده است.

وی گفت: دانشگاه خلیج فارس به طور کلی فضاهای کالبدی بر اساس استاندارد خوبی ساخته می شود که مناسب فضای آموزشی و در تراز بین المللی است.

افزایش بیش از دوبرابری شاخص تحصیل بوشهری‌ها در دانشگاه دولتی در دولت تدبیر و امید

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: بر اساس تحلیل انجام شده تا سال ۹۲ تنها ۵.۷ درصد از دانشجویان استان بوشهر در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کردند و ۹۴.۳ درصد دانشجوی دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و پیام نور بودند که شاخص بسیار پایینی به لحاظ پوشش آموزش عالی دولتی بود.

مصلح بیان کرد: در راستای افزایش این شاخص در بوشهر و با هدف‌گذاری انجام شده، افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه دولتی در دستور کار قرار گرفت تا جایی که تعداد دانشجو از ۴ هزار ۷۰۰ دانشجو در سال ۹۲ به ۷ هزار ۱۶۳ نفر در سال ۹۸ رسید.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته شاخص تحصیل دانشجویان بوشهری در دوره روزانه دانشگاه دولتی به ۱۲ درصد رسیده و به میانگین کشوری نزدیک شده است.

مصلح افزود: در سال ۹۲ نسبت کل پذیرش دانشجو به پذیرش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خلیج فارس ۱۵ درصد بود که اکنون به ۲۴ درصد ارتقا یافته است.

آغاز پذیرش دانشجو در رشته‌های پر متقاضی در دانشگاه خلیج فارس

مصلح اعلام کرد: رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسی و دکتری، رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی و رشته مدیریت استراتژیک در مقطع کارشناسی ارشد از رشته‌های با تقاضای بالا است و در سال‌های اخیر پذیرش دانشجو در این رشته ها در دانشگاه خلیج فارس آغاز شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه اندازی رشته ارتباط تصویری در این دانشگاه، گفت: تعداد رشته‌های  این دانشگاه از ۸۱ رشته در سال ۹۲ به تعداد ۹۲ رشته در سال جاری رسیده است و پذیرش دانشجو در ۹ رشته جدید در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آغاز شده است.

حضور بالای دانشجویان خلیج فارس در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های معتبر کشور

رئیس دانشگاه خلیج فارس به آمار ۴۵ تا ۵۵ درصدی قبولی دانشجویان این دانشگاه در دوره های روزانه کارشناسی ارشد، گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی را دانشجویان خلیج فارس تشکیل می‌دهند.

مصلح اضافه کرد: دانشجویان رشته شیلات این دانشگاه سال‌ها رتبه اول کشوری را کسب کرده‌اند و تا ۵۵ درصد دانشجویان رشته‌های ریاضی، فیزیک و میکانیک خلیج فارس نیز در در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی کشور پذیرفته شده‌اند.

 افزایش ۳ و ۶ برابری تعداد استاد تمام و دانشیار در دانشگاه خلیج فارس

رئیس دانشگاه خلیج فارس اعلام کرد: تعداد اعضای هیات علمی با رتبه استادی در این دانشگاه از ۲ عضو در سال ۹۲ به ۷ استاد رسیده است و دانشیارهای دانشگاه نیز در این بازه زمانی از ۸ به ۵۱ نفر رسیده است.

مصلح بیان کرد: با این میزان افزایش، شمار اعضای هیات علمی دانشگاه با رتبه استاد و دانشیار به ترتیب بیش از ۳ و ۶ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نسبت اعضای هیات علمی دانشیار به بالا به کل اعضای هیات علمی از ۴.۸ درصد در سال ۹۲ به ۲۳درصد در سال ۹۹ رسیده است که اعضای دانشیار به بالا در سال ۹۲ نیز ۴.۸ درصد بوده است که در سال ۹۹ به ۲۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش چشمگیر قراردادهای پژوهشی؛ تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: تعداد قراردادهای پژوهشی این دانشگاه از ۲۴ قرارداد در سال ۹۳ به ۴۶ قرارداد در سال ۹۸ رسیده است که افزایشی نزدیک به دوبرابر را نشان می‌دهد.

مصلح افزود: کل درآمد اختصاصی دانشگاه خلیج فارس در سال ۹۲ مبلغ ۳ میلیارد تومان بود که اکنون به عدد ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

بهبود شاخصه‌های فرهنگی خلیج فارس؛ رشد چند برابری انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: بهبود فضای فرهنگی دانشگاه از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این دانشگاه است که در این راستا می‌توان به افزایش شمار انجمن‌های علمی دانشجویی از ۵۹ به ۱۵۳ در سال ۹۹ اشاره کرد.

مصلح افزود: تعداد رویدادهای علمی، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار شده توسط انجمن های علمی این دانشگاه از عدد ۳۵ به  ۱۱۸رویداد افزایش یافته است .

وی اضافه کرد: همچنین سخنرانی‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی با افزایش ۴ برابری در دولت یازدهم و دوازدهم از ۱۲ برنامه به ۴۷ افزایش یافته است و میزان برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی فرهنگی و تفریحی نیز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و به ۴۶ برنامه رسیده است.

حرکت در مسیر جامعه محوری

رئیس دانشگاه خلیج فارس بااشاره به حرکت این دانشگاه در مسیر جامعه محوری گفت: جامعه محور شدن فعالیت‌های دانشگاهی که از دستاورهای مهم و مورد تاکید دولت است، دانشگاه خلیج فارس در این زمینه بسیار موثر عمل کرده است.

مصلح یادآوری کرد: در این جهت‌گیری فعالیت دانشگاهی از دیوارهای دانشگاه عبور می‌کند و در تعامل با مردم، جامعه صنعتی و فضای کسب و کار قرار می گیرد.

وی در این راستا عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی، برگزاری تئاترهای دانشجویی و فعالیت به موقع گروه‌های دانش‌بنیان دانشگاهی در مبارزه با کرونا و تامین نیاز استان به انواع ضدعفونی کننده‌ها، ماسک در این شرایط نمونه‌هایی از تعامل دانشگاه و جامعه است.

مصلح به اقدامات و پژهش‌های دانش‌بنیان دانشگاه در زمینه کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدامات به اشتغال روستایی کمک می کند و به توسعه روستایی در استان بوشهر می انجامد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در پایان گفت: دولت و دانشگاه خلیج فارس بر جهت دهی پایان نامه‌های دانشجویی به سمت مسائل جامعه تاکید می‌کنند و در این جهت‌گیری پایان‌نامه‌ها در مسیر معطوف به حل مسائل اجتماعی حرکت می‌کند.