ابلاغ ۴۸۹ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از کرونا+جزئیات دریافت وام
ابلاغ ۴۸۹ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از کرونا+جزئیات دریافت وام

ندای استان:زراعتگر گفت: این میزان تسهیلات در استان بوشهر به ۱۳ بانک دولتی و خصوصی ابلاغ شده تا پس از طی فرایندهای قانونی این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود.

به گزارش ندای استان،دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان بوشهر گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای واحدهای آسیب دیده از کرونا درنظر گرفته که از این میزان ۴۸۹ میلیارد تومان سهم این استان ابلاغ شده است.

داریوش زراعت‌گر روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این میزان تسهیلات در استان بوشهر به ۱۳ بانک دولتی و خصوصی ابلاغ شده تا پس از طی فرایندهای قانونی این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود.

وی بیان کرد: از ۴۸۹ میلیارد تومان تسهیلات بانکی سهم استان تاکنون سه میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان معادل ۱۲.۲۰ درصد این تسهیلات به ۱۸۶ واحد صنفی( از مجموع صنف‌های ۱۴ گانه) آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

زراعت‌گر ادامه داد: فرایند کار از ۲ هفته گذشته با پذیرش و نام نویسی متقاضیان در سامانه کارا آغاز و ارجاع پرونده‎ها به بانک‎ها صورت گرفته است در این راستا کاربر مورد نیاز این تسهیلات در شعب ۱۳ بانک خصوصی و دولتی استان تعریف شده است.

وی یادآور شد: در استان بوشهر در مجموع یک هزار و ۵۲۳ فقره در خواست به مبلغ ۵۰ میلیارد  و ۵۰۰ میلیون تومان به سیستم بانکی معرفی شده است.

زراعت گر گفت: با تشکیل کارگروهی ویژه موانع و مشکلات موجود در مسیر پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از کرونا احصا شده تا زمینه پرداخت این تسهیلات شتاب گیرد.

وی مشکلات درون بانکی، مشکلات مربوط به متقاضیان، ابتلا برخی از کارکنان بانک‌ها به بیماری، تنگناهای بیرون از سیستم بانکی را از جمله مشکلات موجود بر سر راه پرداخت این تسهیلات عنوان کرد.

زراعت گر ادامه داد: بخشی از کندی روند پرداخت تسهیلات مربوط به نبود اطلاع رسانی کامل دستگاه‎های ذیربط به متقاضیان است و انتظار می‌‏رود دستگاه‌‏های اجرایی برای جامعه هدف خود اطلاع رسانی جامع‌تری در این خصوص داشته باشند.

وی عنوان کرد: بازپرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از کرونا ۲ ساله  و با نرخ سود ۱۲ درصد است و صنوفی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تا مهرماه برای پرداخت اقساط  تنفس داده شده و باز پرداخت از آبان ماه آغاز می‌شود.

زراعت‎گر تصریح کرد: وام‌های ۱۶ میلیون تومانی بدون ضامن و تنها با ارائه چک و سفته پرداخت و متقاضیان وام‌های  ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان علاوه بر چک و سفته باید یک ضامن داشته باشند.

وی بیان کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان باید علاوه بر چک و سفته ۲ ضامن معتبر و برای وام‌های بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان علاوه بر چک و سفته باید سه ضامن داشته باشد.

زراعت‎‏گر ادامه داد: برای تسهیلات بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان نیاز به ارائه تضمین صادره از سوی صندوق‎های ضمانت و یا ارائه وثیقه معتبر مورد قبول بانک به میزان ۱.۵ برابر اصل  و سود تسهیلات است.