افزایش اجاره بالاتر از ۱۵ درصد ممنوع است
افزایش اجاره بالاتر از ۱۵ درصد ممنوع است

ندای استان:وی از مستاجران خواست تا کد رهگیری املاک اجاره ای را دریافت کنند تا درصورت نیاز، امکان پیگیری حقوقی فراهم باشد.

به گزارش ندای استان،اوضاع بازار اجاره فعلاً زیر سایه مصوبه ستاد مقابله با کرونا تا حدودی آرام شده و از آنجا که طبق این مصوبه نه مراجع قانونی مجاز به صدور حکم تخلیه هستند و نه صاحبخانه‌ ها می‌ توانند مبلغ اجاره را بیش از رقم مصوب افزایش دهند، بحران مستاجران کمتر شده است.

ما همچنان این قشر نیازمند حمایت‌ هایی هستند تا هم در دوره پساکرونا سرپا بمانند و هم اگر قرار است قرارداد اجاره‌ حدیدی منعقد کنند، قادر به ادای تعهدات خود باشند.

پس از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از مستأجران که از ۸ تیرماه لازم‌الاجرا بود، قرار شد در تمدید قراردادها، حداکثر اجاره بها برای استان بوشهر ۱۵ درصد می باشد. (تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد)

رییس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر با اشاره به اینکه اخیرا ابلاغیه ستاد استانی مدیریت کرونا  درباره تعیین سقف ۱۵ درصدی به عنوان تمدید قرارداد اجاره بها به دست آنها رسیده، گفت: این مصوبه از ۸ تیرماه لازم الاجر بوده است.

احسان آستانه در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: در قراردادهای تمدیدی، مبالغ بالاتر از سقف تعیین شده برای اجاره یا ودیعه تخلف است و درصورت گزارش مستاجران، قابلیت پیگیری دارد.

وی درباره املاکی که برای نخستین بار اجاره داده می شوند، بیان کرد: در این خصوص نرخ عرف منطقه ملاک عمل است و قانونگذار در این زمینه سکوت کرده است.

آستانه از مستاجران خواست تا کد رهگیری املاک اجاره ای را دریافت کنند تا درصورت نیاز، امکان پیگیری حقوقی فراهم باشد.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر، تمام اجاره نامه هایی که تاریخ سررسید آن ها رسیده با رعایت سه شرط به طور خودکار با سقف ۱۵ درصدی در بوشهر تمدید می شود. شرط اول این است که مستأجر در دوره اجاره فعلی به تعهدات خود عمل کرده باشد و مستأجری که موجب ضرر و زیان مالک شده باشد، مشمول این تمدید نمی‌شود. دوم در صورتی که مالک در دوره اجاره، قصد فروش رسمی ملک را داشته باشد مستأجر باید در مدت دو ماه، ملک را تخلیه کند و شرط آخر این که مستأجر سقف اجاره‌ای را که تعیین شده است، قبول نکند که این شروط، مشمول این مصوبه نیست.