۳ تا ۶ سالگی زمان طلایی برای غربالگری چشم کودکان
۳ تا ۶ سالگی زمان طلایی برای غربالگری چشم کودکان

ندای استان:مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۳ تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب شده و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند دیگر نمی‌توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می‌شود جلوگیری کرد.

به گزارش ندای استان،دکتر راضیه حاجیونی در خصوص این اختلال افزود :‌ تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش داده و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می‌شود.
وی اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک، افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان را ازجمله عوارض این اختلال دانست.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: سازمان بهزیستی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق به ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان ۳تا ۶ سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک کند.
وی اظهار داشت: طرح غربالگری تنبلی چشم در استان بوشهر از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت منتخب انجام‌شده که حدود هفت هزار کودک ۳تا۶ سال مورد معاینه قرار می‌گیرند و برای کودکانی که اختلال بینایی در آن‌ها تشخیص داده شود در زمان مناسب، اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود.
دکتر حاجیونی با توصیه به جدی گرفتن غربالگری تنبلی چشم نوزادان اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹(کرونا) از کلیه خانواده‌های دارای کودکان ۳ تا ۶ سال تقاضا می‌شود که با در دست داشتن شناسنامه، حفظ فاصله‌های اجتماعی و زدن ماسک برای غربالگری تنبلی چشم کودکان خود به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مشخص‌شده در محل زندگی خود مراجعه کنند.