هشدار مهم مدیرکل دامپزشکی درباره گوشت نذری و چرخ کرده
هشدار مهم مدیرکل دامپزشکی درباره گوشت نذری و چرخ کرده

ندای استان:مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به خطر بیماری تب کریمه کنگو خصوصا در فصل گرما، گفت: از مردم می خواهیم برای پیشگیری از عوارض این ویروس مرگبار، گوشت را از محل های معتبر و دارای برچسب خریداری کنند

به گزارش ندای استان،مهدی تنگستانی مکان در نشست خبری پاسخگویی مسئولان که در استانداری برگزار شد، ادامه داد: توصیه ما این است که ذبح دام در کشتارگاه و با رعایت اصول بهداشتی باشد، اما اگر در منازل و برای نذر این کار صورت می گیرد، از روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) استفاده شود تا ترشحات دام به بدن برخورد نکند، چون درصورت خراش و زخم در دست، احتمال ابتلا به تب کریمه گنگو وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، سال گذشته ییک هم استانی که خارج از کشتارگاه به ذبح دام اقدام کرده بود، به دلیل ترشحات دام آلوده به تب کریمه کنگو مبتلا و چون با تاخیر متوجه شده بود، اقدامات درمانی نتیجه بخش نبود و فوت شد.

تنگستانی همچنین به مردم توصیه کرد: درصورت آنکه گوشت نذری یا خارج از محل کشتارگاه دریافت می کنید، باید گوشت تازه دام به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری شود تا ویروس احتمالی آن ازبین برود. جگر دام نیز باید ۴۸ ساعت در دمای سرد بماند تا مشکل بهداشتی نداشته باشد.

چرخ‌کرده آماده نخرید

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر همچنین به مردم توصیه کرد: گوشت چرخ کرده آماده یا گوشتی که جلوی مشتری چرخ نشده، خریداری نکنید.

وی ادامه داد: مردم باید از گوشت چرخ‌کرده بسته‌بندی شده در کارگاه‌های بسته‌بندی که تحت نظارت دامپزشکی با تاریخ تولید، انقضاء، کد پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی، دارای آرم دامپزشکی در فروشگاه‌های مجاز عرضه می‌شوند، استفاده کنند یا از قصابی ها بخواهند که گوشت مقابل دیدگان آنها چرخ شود تا احیانا ناخالصی به آن اضافه نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از معدوم کردن ۲.۲ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف در طرح تشدید نظارت بر مواد غذایی پروتئینی خبر داد.

افتتاح اولین کشتارگاه صنعتی تا آخر اردیبهشت

این مقام مسئول پیرامون وعده افتتاح اولین کشتارگاه صنعتی استان در سال گذشته که عملی نشد، بیان کرد: این کشتارگاه در نزدیکی روستای حسینکی در محور بوشهر- برازجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده و مجهز شده، فقط سالن های بسته بندی آن مانده که انتظار می رود نهایتا تا آخر اردیبهشت به بهره برداری کامل برسد.

تنگستانی مکان تصریح کرد: این کشتارگاه ظرفیت کشتار ۲۵۰ راس دام سبک و سنگین در یک شیف را دارد که می تواند بسیاری از دام هایی که در استان پروار می شوند اما در زمان کشتار به استان های دیگر منتقل می گردند، در بوشهر به مرحله کشتار و بسته بندی برساند و ارزش افزوده آن برای این استان باشد.

واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در استان یک و میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری وجود دارد که واکسیناسیون، سم پاشی جایگاه و بدن دام ها، از طریق اردو‌های جهادی ورایگان انجام می‌شود.

مهدی تنگستانی مکان با بیان اینکه فعالیت‌های دامپزشکی با هدف حفظ امنیت غذایی و سلامت جامعه است اظهار داشت: در همین زمینه با همکاری دستگاه هایی، چون بسیج مردمی سپاه در قالب اردو‌های جهادی واکسیناسیون و سم پاشی دام روستائیان و عشایر را رایگان انجام داده ایم و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پویایی و استمرار اشتغال در روستا‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است اضافه کرد: امسال سازمان دامپزشکی برای اشتغال در روستا‌ها مجوز خود را برداشته و آن را آزاد کرده و مردم در روستا‌ها برای فعالیت‌های دامپزشکی نیاز به مجوز از سازمان دامپزشکی نداشته و ارائه خدمات بهداشتی رایگان است.

صادرات بدون مشکل میگوی استان

مدیرکل دامپزشکی بوشهر در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: با وجود اینکه سال قبل شاهد شیوع بیماری آبزیان بودیم با کنترل آن، تولید میگو پرورشی در استان بوشهر به ۲۴ هزار تن رسید.

به گفته وی، بیشتر میگو تولیدی استان بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده است.

تنگستانی مکان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان آبزیان استان دارای کد اتحادیه اروپا، اورآسیا و چین هستند، گفت: میگو پرورشی استان بوشهر بدون هیچ مشکلی به کشورهای مختلف صادر می‌شود.