ندای استان:بررسی این تماسها نشان میدهد موضوعهایی مانند اختلافهای حاد خانوادگی پس از کرونا در این استان ۵۰ درصد رشد داشتهاست
به گزارش ندای استان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر اعلام کرد: پس از شیوع بیماری کرونا تماسها با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این اداره نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شدهاست.
منصور احمدی روز سه شنبه در گفتوگو با ایرنا گفت: بررسی این تماسها نشان میدهد موضوعهایی مانند اختلافهای حاد خانوادگی پس از کرونا در این استان ۵۰ درصد رشد داشتهاست که با توجه به سطح بحران، توسط کارشناسان خط اورژانش اجتماعی بهزیستی برای انجام مداخلههای روانی و اجتماعی به مرکز مداخله در بحران یا خدمات اجتماعی سیار ارجاع شدهاست.
وی افزود: از زمان شیوع کرونا تا امروز، تعداد ۱۳۱۳ تماس با خط اورژانس اجتماعی با موضوعهای همسر آزاری، کودک آزاری، اقدام به خودکشی، افکار خودکشی، اختلافهای حاد خانوادگی، فرار از منزل، معلول آزاری، روابط نامشروع، موضوعهای مربوط به کرونا صورت گرفتهاست و بیشترین تماسها مربوط به اختلافهای حاد خانوادگی معادل ۷۰ درصد از کل تماسها است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: از دیگر موضوعهای تماسها با خط ۱۲۳ که تعداد زیادی از آنها را در بر میگیرد مشکلات ناشی از کرونا و نیاز به خدمات روانی و اجتماعی است که اینگونه تماسها پس از بررسی وضعیت مشکل به سایر منابع اجتماعی برای انجام خدمات مشاوره ارجاع شدهاند.
احمدی بیان کرد: بر اساس ارزیابیهای کارشناسی صورت گرفته، وجود مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، بیکاری و حضور بیشتر همراه با اضطراب و استرس ناشی از مشکلات در فضای خانواده و نداشتن مهارتهای لازم در حل مسئله از عوامل تنشزا در ارتباطات خانوادگی گزارش شدهاست.
وی با بیان اینکه آنچه در برخورد با مسائل و آسیبها در جامعه اهمیت دارد شناخت مسائل و اجرای راهکارهای مناسب است، گفت: چهار فعالیت اورژانس اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران، خدمات اجتماعی سیار، خط تلفن ۱۲۳ و پایگاههای خدمات اجتماعی سیار است با هدف بموقع بودن، در دسترس بودن و ارائه خدمات تخصصی فعالیت میکنند و به دنبال کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی هستند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: خدمت رسانی در سامانه اورژانس اجتماعی با خط ۱۲۳ با هدف کاهش آسیب در لحظات بحرانی انجام میشود و پس از تماس با این خط، پیگیری تماسها از طریق اعزام همکاران اورژانس اجتماعی به محلهای مورد نظر و سپس ارجاع موارد اورژانسی به واحدهای مرتبط از قبیل دفتر زنان و خانواده برای زنان آسیب دیده اجتماعی، دفتر کودکان برای پیگیری امور کودکان کار و خیابانی، دفتر شبه خانواده، مراکز نگهداری و مراکز مداخله در بحران و طلاق، مراکز مشاوره اجتماعی تلفنی و حضوری، معاونت امور توانبخشی و سایر منایع اجتماعی صورت میگیرد.
احمدی افزود: این برنامه قصد دارد تا مداخلههای روانی- اجتماعی را قبل از رسیدن به مرحله قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلهها انجام دهد که این مساله در پیشگیری از وقوع جرم و قضا زدایی نیز نقشی مهم ایفا میکند.