دستگیری کلاهبردار میلیاردی از شهروندان دشتستانی
دستگیری کلاهبردار میلیاردی از شهروندان دشتستانی

ندای استان:سرهنگ قاسمی گفت:متهم پس از دریافت مبلغ بیعانه دیگر پاسخگوی خریدار نبوده و با این شیوه از آنان کلاهبرداری می کرد.

به گزارش ندای استان،سرهنگ مهدی قاسمی روز سه‎شنبه در بیان جزئیات این خبر افزود: با تلاش و اقدام‌های ویژه افسران سایبری در پلیس فتا شهرستان دشتستان، شخصی که اقدام به تبلیغ فروش و درج آگهی درسایت دیوار با موضوع‎هایی چون فروش کود شیمایی، سموم کشاورزی،  برنج و غیره با قیمت مناسب و مقدار زیاد را می کرد شناسایی و  دستگیر شد.

وی بیان کرد: با مراجعه چند نفر مالباخته به پلیس فتا شهرستان دشتستان در خصوص کلاهبرداری اینترنتی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از افسران جرایم سایبری قرار گرفت و تحقیقات پلیسی و علمی آغاز شد.

قاسمی ادامه داد: پس از بررسی‌‎های فنی توسط تیم کارشناسان پلیس فتا مشخص شد، متهم پس از جلب نظر مشتری  اعلام می‌کرد که در صورت تمایل به خرید و نگهداشت اجناس باید مبلغی بیعانه را به حسابش واریز شود که در ادامه با موافقت خریدار، متهم شماره کارت یکی از صاحبان فروشگاه‌های مختلف سطح استان را برای خریدار ارسال و با واسط قرار دادن حساب مالک فروشگاه به اندازه مبلغ بیعانه واریزی از فروشگاه خرید می‎کرد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: متهم پس از دریافت مبلغ بیعانه دیگر پاسخگوی خریدار نبوده و با این شیوه از آنان کلاهبرداری می کرد.

وی ادامه داد: متهم از روش‌های پنهان سازی هویت، مشخصات واقعی خود را پنهان کرده بود، اما با روش های فنی هویت وی شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر شد.

قاسمی عنوان کرد: متهم ساکن یکی از شهرستان‌های استان بوده که دارای حداقل ۱۵ سابقه کیفری قبلی بوده و چندین مرحله توسط پلیس دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شده بود.

وی تاکید کرد: پس از بازرسی از محل اختفا متهم ۲ دستگاه رایانه ثابت و لپ تاپ و چند دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند و ساده وچندین قطعه سیم کارت که در ارتکاب جرم از آنها استفاده می کرد  به همراه ۲ دستگاه خودرو سواری ۲۰۶ و جک  اس فایو، یک قبضه سلاح شکاری وینچستر و یک قبضه سلاح جنگی و ۳۴ فشنگ کشف شد.

قاسمی اظهارداشت: متهم حین بازجویی تاکنون به مبلغ ۶میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی اعتراف کرده و ۲۱ حساب بانکی مربوط به نامبرده و افراد مرتبط با وی با هماهنگی مرجع قضائی مسدود شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مدارک و شواهد موجود و استخراج شماره کارت‌های متعدد از مخفیگاه متهم احتمال افزایش تعداد مال‌باختگان از سراسر کشور با  حجم مالی کلاهبرداری های بیشتر وجود دارد.

رئیس پلیس فتا استان با توصیه به شهروندان در راستای  پیشگیری از متضرر شدن در کلاهبرداری اینترنتی تاکید کرد: در هنگام انجام فعالیت‌های اقتصادی اینترنتی، کاربران از رمز دوم یکبار مصرف یا پویا استفاده و قبل از رویت و تحویل کالا و اجناس مورد معامله در فضای مجازی از پرداخت هر وجهی با عنوان‎های بیعانه و پیش پرداخت خودداری کنند.

قاسمی ادامه داد: شهروندان باید به تبلیغات فروش کالاها واجناس یا ارائه خدمات با هزینه پایین بعنوان یک فرصت اقتصادی نگاه نکرده و به طور حتم به این موضوع شک کرده و با مطالعه کامل به توصیه های پلیس فتا توجه کنند.

وی تاکید کرد: کاربران هوشیاری لازم را داشته باشند و به علت اینکه فروشنده اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارائه کرد، دلیل کافی برای اعتماد ما به فروشنده نیست و ممکن است این اطلاعات ارائه شده متعلق به فروشنده نباشد.