دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند
دانش آموزان دبیرستانی از ریاضی هراس دارند

ندای استان:رئیس انجمن ریاضی ایران گفت: در حال حاضر ریاضی کشور درگیر چالش های فراوان است و ریاضی هراسی در دانش آموزان دبیرستانی دیده می شود.

به گزارش ندای استان به نقل از ایرنا، منصور واعظ پور روز پنجشنبه در اولین همایش مدال آوران مسابقات ریاضی دانشجویی کشور اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص مرزی رشته ریاضی ورشکسته است و به طور عملی با چهار یا پنج دانش آموز برگزار می شود در نتیجه چالش بزرگی پیش روی رشته ریاضی وجود دارد که به ارائه راهکار اساتید و مدال آوران این رشته نیاز است.
وی با اشاره به برخی چالش های پیش روی رشته ریاضی عنوان کرد: یکه تازی موسسات کنکور و به بیراهه کشاندن آموزش، عدم استقبال از رشته های ریاضی و ارشد در دانشگاه ها مثل ریاضی محض، پذیرش بیش از حد دانشجوی دکتری از جمله چالش ها است.
رئیس انجمن ریاضی ایران ادامه داد: در برخی رشته های قدیمی به صورت تساعدی دانشجو فارغ التحصیل می شود اما در رشته های جدید و بین رشته ای جذب درست دانشجو نداریم.
واعظ پور درباره دیگر چالش ها گفت: بازنگری نشدن سرفصل ها و گسترش بی رویه دانشگاه فرهنگیان با اعضای هیات علمی ضعیف نیز باعث شده که دانشجویان کمتری به سمت رشته ریاضی بیایند. دانشجویان رشته های علوم پایه در دوره لیسانس به امید تدریس تحصیل می کردند اما با وجود الزام استخدام معلم از دانشگاه فرهنگیان بسیاری از دانشجویان خوب بدون شغل می مانند یا به دانشگاه فرهنگیان رفته و به دلیل وجود کادر هیات علمی ضعیف ضربه می خورند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر افزود: در حال حاضر دانشگاه ها به دنبال راه حل برای بالا بردن رتبه بین المللی خود هستند و به کیفیت پژوهش اهمیتی نمی دهند بلکه به دنبال تعداد مقالات ISI بدون کیفیت هستند. بنابراین پژوهش موثری در دانشگاه به خصوص در رشته ریاضی انجام نمی شود.
واعظ پور عنوان کرد: فاصله زیاد دانشجویان با بازار کار نیز از چالش های استقبال کم از رشته ریاضی است اما در تمام چالش های فوق نیاز به همفکری مدال آوران است تا به کشور و مسئولین کمک کنند که چه باید کرد.
وی خطاب به اساتید و مدال آوران گفت: نیاز است با همفکری بر تصمیم گیری مسئولین تاثیر گذار باشید و نتایج را به آنها تحمیل کنیم تا راهکار ها موثر واقع شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امر کبیر اظهار کرد: تصمیم داریم مسابقات انجمن ریاضی بین المللی شود اما محدودیت هایی به دلیل تحریم ها وجود دارد، همچنین انجمن به دنبال تقویت انتشارات است تا شیوه نامه نگارش ریاضی برای نخبگان و دانشجویان منتشر شود.