بیماری‌های غیرواگیر؛ عامل مرگ ۷۰ درصد ایرانی‌ها
بیماری‌های غیرواگیر؛ عامل مرگ ۷۰ درصد ایرانی‌ها

ندای استان:وزیر بهداشت: تلاش شده است تا اقدامات زیادی برای مقابله با بیماری‌های غیر واگیر و پیشگیری از آن‌ها انجام شود.

به گزارش ندای استان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در مراسم ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت «مطالعه قند و لیپید ایران»، ضمن عرض تسلیت در پی درگذشت مرحوم نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی، افزود: امیدوارم عزیزانی که از پیش ما رفته‌اند روحشان قرین رحمت الهی قرار گیرد.

وی با بیان این که مرد، زن، فقیر، غنی، دانشمند و جاهل همه رفتنی هستند، گفت: باید تلاش کنیم انسان باشیم، ارزش ما به انسان بودن است و برای ما که در حوزه پزشکی هستیم کار راحت‌تر است، زیرا در این مسیری که قرار گرفته‌ایم فرصت‌های بی‌شماری برای اثبات انسان بودنمان است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت افزود: انجام دادن چنین اقداماتی بسیار سخت است، ولی باید توجه داشت زمانی موضوعی ارزشمند است که در سطح بین‌المللی قابل عرضه باشد و بتوان آن را برای بشریت استفاده کرد.

وی ادامه داد: اقداماتی که دانشمندانی، چون ابن سینا، ابوریحان بیرونی و رازی انجام داده اند، از این دست کار‌ها بوده و اقداماتی که برای انجام پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت نیز صورت گرفته در همین راستاست.

قاضی زاده هاشمی گفت: مقاله‌های داخلی و بین‌المللی زیادی در کشور وجود دارد، ولی متأسفانه اثر آن در سیاست‌های وزارت بهداشت ناچیز است و باید با توجه به زیرساخت‌ها، رد پای پررنگی به جای گذارد.

وی افزود: در ایران برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، کار‌های زیادی شده است و من از همه کسانی که در این جهت اقدامات گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌اند، تشکر می‌کنم و آرزوی آمرزش دارم.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه بیماری‌های غیر واگیر، به اندازه بیماری‌های واگیردار اقدامات صورت نگرفته است و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

قاضی زاده هاشمی افزود: شبکه ما در این زمینه درگذشته مهیا نبوده و سلامت، اولویت دولت‌ها، مجالس و سیاست‌مداران، نبوده است و بدون تعارف باید گفت: اکنون نیز این مسئله در اولویت نیست، البته شعار زیاد است و در عمل به سلامت روح، روان و جسم مردم کمترین توجه را داریم.

وی با اشاره به این که سهم وزارت بهداشت در سلامت مردم کمتر از ۲۰ درصد است و دستگاه‌های دیگر نیز در این جهت، نقش گسترده‌ای دارند، گفت: تلاش شده است تا اقدامات زیادی برای مقابله با بیماری‌های غیر واگیر انجام شود تا بتوانیم از بیماری‌های غیر واگیر که عامل مرگ ۷۰ درصد ایرانیان است، پیشگیری کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: سازمان بهداشت جهانی (WHO) ایران را جزو ۱۰ کشوری اعلام کرده است که در برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر پیشرو هستند، ولی به اعتقاد من تا بازمهندسی نکنیم، ساختار آموزشی پاسخگوی بیشتر نیاز‌های مردم نخواهد بود و پژوهش‌ها باید از جنس پاسخگویی باشد.

وزیر بهداشت گفت: بر اساس مطالعه قند و لیپید ایران، این پژوهش کاهش ۳۰ درصدی در بروز دیابت را در شرق تهران اعلام کرده است، ولی برای این که به نتایج بسیار مطلوب در سراسر ایران برسیم، نیاز به تلاش و بازنگری آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و… داریم که معتقدم این مسئله شدنی است و برای این که پیام‌های خوبی داشته باشیم نیاز به زحمت، صبر و حوصله داریم.

وی افزود: این که در این پژوهش ۲۰ سال در چند مرحله اقدامات موثری انجام گرفته است به غیر از تبریک، جای تعظیم و تکریم دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت حمایت از کوهرت‌ها وظیفه ماست.

قاضی زاده هاشمی درباره همپوشانی کوهرت‌ها گفت: ناگفته نماند که گاهی چشم و هم چشمی رخ داده و وضع رقابتی ایجاد شده است و برخی از این کوهرت‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد و تکراری است، به اسم هر کدام از ما یک کوهرت درآمده است که خوب نیست و از دست دادن انرژی و صرف هزینه‌های بیشتر را به همراه دارد که باید تلاش کنیم به تدریج ان‌شاءالله این مشکلات اصلاح شود.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که از کوهرت‌ها راهکار درآید و این گنجینه باید برای ما راهکاری در سطوح مختلف سیاست‌گذاری پیشنهاد کند.

وزیر بهداشت به نتایج تحقیقات انجام گرفته در حوزه بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی در هر دو جنس زن و مرد در کشور ما ۲۳.۷ درصد است، همچنین میزان مبتلا به دیابت ۳۶ درصد، فشار خون بالا ۲۶.۴ درصد، کلسترول بالا ۲۲.۶ درصد و نداشتن فعالیت فیزیکی و کمبود آن ۵۶.۳ درصد است که این آمار‌ها حکایت از ضرورت پرداخت بیشتر به راهکار‌های پیشگیرانه و ارتقای آموزش به مردم دارد.