آخرین وضعیت توسعه بزرگ‌ترین بندر سنتی ایران
آخرین وضعیت توسعه بزرگ‌ترین بندر سنتی ایران
ندای استان:مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: گام نخست طرح توسعه بندر گناوه که بزرگ‌ترین بندر تجارت با شناور‌های سنتی ایران است، بهمن سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ندای استان،مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بندر گناوه بزرگ‌ترین بندر تجارت با شناور‌های سنتی کشور ایران است که طرح عملیات توسعه بندرگاه آن پس از پایان مطالعات و برنامه‌ریزی، از مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد.

محمد شکیبی‌نسب افزود: برای انجام گام و قطعه نخست این طرح، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که ۲۴ درصد پیشرفت دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بهمن سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

او اضافه کرد: طول موج‌شکن اصلی و فرعی این طرح ۲ هزار و۳۸۸ متر است که برای شناور طرح ۲ هزار و ۵۰۰ متر تعریف شده است و عملیات لایروبی آن نیز به حجم ۹۸۰ هزار متر مکعب تا عمق منفی ۵ متر در نظر گرفته شده؛ همچنین ساخت دیوار پیرامونی این بندر به طول هزار و ۷۰۰ است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این‌که تجهیز کارگاه برای شروع عملیات لایروبی بندر گناوه انجام شده است، افزود: از جمله اهداف این طرح، افزایش ظرفیت شناور طرح، افزایش ایمنی ورود، پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر گناوه و همچنین امکان استفاده از خور بندر به‌عنوان ایستگاه موتورلنج‌های خالی است.

شکیبی‌نسب با اشاره به این‌که بندر گناوه بزرگ‌ترین بندر سنتی ایران با بیش از ۵۰۰ فروند موتورلنج تجاری است، ادامه داد: طرح توسعه بندر گناوه به‌صورت مستقیم با معیشت ۹۰ درصد مردم منطقه در ارتباط است و مردم این منطقه از طریق دریا ارتزاق می‌کنند.

او با تأکید بر این‌که طرح توسعه بندر گناوه یکی از طرح‌های کلان بندری در استان بوشهر است، گفت: بندر گناوه بیش از ۴۰ سال در شرایط ناایمن فعالیت کرده و طرح توسعه این بندر، شرایط را برای فعالیت ایمن فراهم خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر درباره توسعه بندر بوالخیر نیز گفت: ساخت ۱۵۰ متر اسکله و ۴۵۰ متر دایک در بندر بوالخیر با اعتبار ۱۳۸ میلیارد تومان در دست اجراست که این طرح ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شکیبی‌نسب افزود: در بندر بوالخیر ۱۹۰ موتورلنج تجاری فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد مردم این بندر نیز زندگی‌شان به فعالیت‌های دریایی وابسته است.

او یادآور شد که طرح توسعه بندر کنگان و بندر محمدعامری نیز به پایان رسیده است.

Visited 13 times, 1 visit(s) today