ندای استان:در دومین شب از سومین دوره کوچه کالچر، موسیقی و آواهای دریایی بندر بوشهر در دبی طنین انداز شد و مخاطبان در این برنامه بر روی جهاز، مهمان سفره‌ای رنگین از فرهنگ، هنر، صنایع‌دستی و خوراک‌های بوشهری شدند.

به گزارش ندای استان، سومین دوره از رویداد بین‌المللی کوچه کالچر پس از بمبئی و دوحه، این بار در شهر دبی در حال برگزاری است، با اجرا و ارائه‌ برنامه‌های موسیقی محفلی بوشهر و عرب.

در دومین شب از این فستیوال، ناخدا عبدالرسول غریبی نویسنده، نقاش و دریانورد پیشکسوت بوشهری به اجرای «نقاشی» و «نِی‌مه خوانی» پرداخت.

نی‌مه گونه‌ای آوای کار دریانوردی است که در جنوب ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس رواج داشته است.

مهارت لنج‌سازی خلیج فارس، به نام ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده.

اجرای «حیدو هدایتی» موزیسین بوشهری بخش دیگر شب نخست این رویداد بود.

حیدو با اجرای قطعات محبوبی چون «تریشکو»، «منگه» و «قشنگ»، روایتی جدید از موسیقی بوشهر را به مخاطبان ارائه داد.

اجرای موسیقی محفلی بوشهر توسط «عبداله مقاتلی» و قطعات خاطره انگیز موسیقی عربی توسط گروه «نخل آبادان» از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شب دوم کوچه کالچر دبی بود.

در این شب علاوه بر برنامه‌های موسیقی و فرهنگی، صنایع‌دستی، خوراک‌ها و دسرهای بوشهری نیز طبخ و سرو شد تا مجموعه‌ای کامل از آورده‌های فرهنگ عامه جنوب ایران، به عنوان سوغاتی بندر بوشهر به شیخ‌نشین دبی هدیه شود.

روایت “آخرین کوسه نهنگ”، در دلِ شب های روشنِ بوشهر در دبی

همچنین در نخستین روز از رویداد «کوچه کالچر» دبی، فیلم مستند آخرین کوسه‌نهنگ با نگاهی به اضمحلال‌ اکوسیستم خلیج‌فارس اکران شد.

رامتین بالف، نویسنده و کارگردان این اثر گفت: پیشینه پژوهش این فیلم به بیست سال پیش برمیگردد و تولیدش هم محصول تلاش شبانه‌روزی یک تیم کوچک چهار نفره است.

وی افزود: آخرین کوسه‌نهنگ، روایتی از آخرین دسته از کوسه نهنگ‌های خلیج فارس است که در مناطق مختلف از جمله جزیره خارگ مهاجرت می‌کنند و متاسفانه غالباً نیز شکار می‌شوند.

تخریب‌ها و آسیب‌هایی که در حال اثرگذراری بر طبیعت و محیط زیست خلیج‌فارس است، بخش دیگر این روایت است.

در این فیلم ورای جغرافیا و منطقه به موضوع حفاظت از زیستمندان دریایی نگاه شده است و یک رویکرد کل‌نگر نسبت به موضوع دارد.
بالف تصریح کرد: متاسفانه این موجودات آنقدر از حفاظت محروم هستند که مشاهده شده در برخی از موارد بعد از اکران یک مستند و مشخص شدن نقاط زیست آنها، مورد حجوم بیشتری قرار گرفته‌اند و یکی از دیگر دلایل اشاره نشدن به نقطه‌ای خاص در مستند آخرین کوسه نهنگ، همین موضوع است.

سومین رویداد کوچه کالچر با اجرا و ارائه‌ی برنامه‌های موسیقی محفلی بوشهر و عرب، آواهای آیینی و دریانوردی، اکران فیلم و چندین برنامه فرهنگی – آیینی در شهر دبی در حال برگزاری است.