شایع ترین ماده مخدر معتادان در بوشهر چیست؟
شایع ترین ماده مخدر معتادان در بوشهر چیست؟

ندای استان: نتایج تحقیقات میدانی از وضعیت مصرف انواع مواد در ۳۱ استان کشور در هفته اول بهمن ماه سال جاری، نشان می دهد الگوی اعتیاد در ایران نسبت به هفت سال قبل که چنین پژوهشی انجام شده تغییر کرده است.

به گزارش ندای استان،نه تنها در این مدت میزان مصرف تریاک به شدت کاهش یافته، هرویین و شیشه به شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان تبدیل شده درحالی که طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که سال ۱۳۹۵ منتشر شد، میزان مصرف هرویین و شیشه در رده‌های دوم و سوم و بعد از تریاک بود.

برای این تحقیق میدانی، در هفته اول بهمن ماه سال جاری با مراکز ترک اعتیاد شامل کمپ‌ها، کلینیک‌ها یا مراکز گذری کاهش آسیب در ۳۱ استان کشور تماس گرفت و از صاحبان و درمانگران این مراکز خواست که طبق مندرجات پرونده‌های بیماران و مراجعان‌شان، از شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان، آخرین قیمت خرده‌فروشی مواد مخدر و شایع‌ترین موادی که به صورت تفننی مصرف می‌شود، بگویند.

نکته مهم در این گفتگو‌ها این بود که درمانگران در بسیاری استان‌ها، جزییات مفصلی درباره وضعی که در استان خود شاهدند می‌گفتند، اما در تعداد کمی از استان‌ها هم، درمانگران به پاسخ‌های کوتاه بسنده کردند و حاضر به توضیحات بیشتر نبودند.

طبق نتایج همین تحقیق رسمی ۶۶.۸ درصد معتادان مصرف‌کننده تریاک بودند، شیوع مصرف دایمی ماری‌جوانا و گُل و گراس، ۱۱.۹درصد بود، ۱۰.۶ معتادان مصرف‌کننده هرویین و ۸.۱درصد مصرف‌کننده شیشه بودند.

نتایج این تحقیق کشوری نشان داد که از مجموع ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد، ۷۷.۴ درصد معادل ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۹۲ نفر مصرف‌کننده تریاک، ۲۹۷ هزار و ۶۴۸ نفر مصرف‌کننده هرویین و ۲۲۷ هزار و ۴۴۸ نفر مصرف‌کننده شیشه بوده‌اند.)

سوال دیگر از درمانگران این بود که طبق گفته بیماران‌شان، معتادان برای خرید مواد مصرفی خود، چه رقمی می‌پردازند. تفاوت قیمت خرده‌فروشی در بسیاری استان‌ها معنا‌دار بود و ارتباط مستقیمی با دوری یا نزدیکی از مرز ایران و افغانستان -مبدا اصلی ورود مواد مخدر و روانگردان‌ها- داشت.

وضعیت استان بوشهر چیست؟

در این پژوهش درباره استان بوشهر آمده: بیشترین ماده مصرفی معتادان شیشه، هرویین، تریاک، قرص متادون است.

قیمت هر گرم شیشه (با نام خیابانی نمک) ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان، هر گرم هرویین (با نام خیابانی دوا یا آرد) ۴۰۰ هزار تومان، هر مثقال تریاک محلی (وطنی) و ارگانیک با کمترین ناخالصی و کمترین افزودنی، یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، گل و ماری جوانا و حشیش به شکل بسته‌های اماده حاوی ۵ نخ سیگاری فروخته می‌شود.

پک ۵ تایی گل ۱۰۰ هزار تومان، پک ۵ تایی ماری جوانا ۳۰۰ هزار تومان، پک ۵ تایی حشیش ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان.

تمام معتادان، مصرف همزمان قرص متادون و شیشه دارند.

درمانگران می‌گویند نوجوانان و جوانان، مصرف معمول گل و ماری جوانا و حشیش و مشروبات الکلی دارند، اما معتادان بالای ۲۵ ساله، شیشه و هرویین می‌کشند و معتادان مسن، تریاک مصرف می‌کنند.