خبر استان: دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با تأخیر در پروازها با مدیران شرکتهای هواپیمایی اتمام حجت کرد و گفت که از این پس دادستانی در این بخش ورود جدیتر خواهد داشت.
به گزارش خبر استان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولتآبادی در جلسهای با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرکل شرکت فرودگاههای کشور، مدیرعامل شرکتهای هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تأخیر پروازها با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهار کرد: بهموجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ میدهد و افزود: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه تصریح شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تأخیرهای بیمورد ، فروش بلیت هواپیما با قیمتهای متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین در برخی فرودگاههاست، به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولتآبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونین دادستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافتهاند که گزارشهای تهیهشده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.
دادستان تهران اعلام کرد: بهموجب این گزارشها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد که برخی تأخیرها غیر قابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمیشود ودر برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمیشود. البته برخی تأخیرها بهدلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ میدهد که این موضوع قابل دفاع است.
وی با اشاره به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونین در این بازدیدها با مردم، مدیران شرکتهای هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفتوگو کرده و ۲۰ علت برای تأخیرها احصاء شده است.
دادستان تهران با تقسیمبندی تأخیر پروازها به درونسازمانی و برونسازمانی گفت: دسته اول تأخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمیتوان به شرکتهای هواپیمایی ایراد وارد کرد؛ چرا که در بیان دلایل تأخیر اعلام میکنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی است البته بهشرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.
جعفری دولتآبادی اضافه کرد: برخی از تأخیرها بهخاطر وضعیت آبوهوا است و شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنند که آبوهوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارشها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکتهای هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شدهاند.
دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تأخیرها بهدلیل ساختارهای فرودگاهی است گفت: حسب اعلام مسئولین در فرودگاه مهرآباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیکهای پروازی رخ میدهد که این مشکلات به شرکتهای هواپیمایی مربوط نمیشود.
وی اعلام کرد: برخی تأخیرها بهخاطر تأخیر ورود هواپیما در مقصد است، و پس از این تأخیر، در سلسله پروازها، تأخیر رخ میدهد.
جعفری دولتآبادی با بیان اینکه برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهاند که بخشی از تأخیرها بهدلیل کمبود مسافر است با رد این موضوع، اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمیتواند بلیت بفروشد و سپس اعلام کند که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.
دادستان تهران میزان اعتبار شرکتهای هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و تأکید کرد: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفه نباشد بهتر است فعالیتهای دیگری انجام دهد.
وی یکی از مشکلات مرتبط با تأخیرها را عدم اطلاعرسانی بهموقع به مسافران دانست و گفت: اگرچه طبق گزارشها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاعرسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاعرسانی نشده است که در این رابطه ممکن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطهها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاعرسانی خودداری کرده است.
جعفری دولتآبادی اعلام کرد: تمام شرکتها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاهها مکلف شوند؛ چرا که مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکتها درصورت تأخیر چه وظیفهای بهعهده دارند.
دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطرنشان کرد: وقتی مسافران با تأخیر پرواز مواجه میشوند هیچ کس از مدیران شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه حضور نمییابند که نسبت به آن شفافسازی کنند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام مینماید تا ساعاتی دیگر پرواز انجام میشود.
وی اظهار داشت: گاهی اوقات تأخیر پروازها طولانی میشود بهعنوان مثال در ماه گذشته یکی از پروازها حدود ۲۳ ساعت تأخیر داشته است که این موضوع قابل دفاع نیست.
جعفری دولتآبادی تأکید کرد: امروزه بهلحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینههای اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران بهلحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع کنند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده و دیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.
دادستان تهران با شرکتهای هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در این بخش ورود جدیتر خواهد کرد و انتظار میرود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکتهایی که خود را با مقررات تطبیق نمیدهند افزایش دهد. وی با قدردانی از برخی شرکتها که اقدامات مناسبی انجام دادهاند، گفت: باید این شرکتها به مردم معرفی شوند.
جعفری دولتآبادی از عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد. وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاهها را بهعنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را بهعهده دارد باید در ترمینالها حضور مستمر داشته باشد.
دادستان تهران با ابراز اینکه برای محل استقرار معاونین دادستان در فرودگاهها نیز تدبیر لازم پیشبینی شود، تصریح کرد: دادستانی تهران از سالها قبل با تأسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تأخیر پروازها به سامان برسد.
جعفری دولتآبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تأخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تأکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکند.
دادستان تهران با تأکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکتهایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمیدهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکتها فعالیت خود را با برخی از شرکتها تجمیع و یا فعالیت آن را متوقف کنند.
دادستان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولین مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکتها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.
جعفری دولتآبادی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که میتوان انجام داد، اضافه کرد: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریمها افزایش مییابد ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکتهای هواپیمایی و مدیریت فرودگاهها نقش بیشتری در این زمینه ایفا نمایند.
دادستان تهران پس از استماع اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شرکتهای هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای فرودگاه با اظهار اینکه “در کشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیری کننده کم داریم”، گفت: سالهاست که برخی مشکلات مزمن در کشور وجود دارد اما برطرف نمیشود.
وی با معطوف کردن توجه حاضرین به دو مقوله شیوه مدیریتها و پیگیریها خاطرنشان کرد: مدیران شرکتهای هواپیمایی وقتی تأخیر پرواز رخ میدهد باید احساس کنند که فرزندان و خانواده آنها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.
جعفری دولتآبادی با تأکید بر اینکه اگر تأخیر پرواز بهدلیل تحریم و یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شرکتهای هواپیمایی را میپذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: کشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار اداره میشد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب میشد؛ اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.
وی تأکید کرد: امروزه شرایط کشور تغییر کرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهلسالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی که به تحریمها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد.
دادستان تهران خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات تأخیر در پروازها را میتوان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری، تدبیر، توضیح مناسب، عذرخواهی بهموقع و اتخاذ تصمیمات لازم کاهش داد.
دادستان تهران پیشنهاد داد نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاهها حضور یابند.
جعفری دولتآبادی از فرودگاه بهعنوان ویترین کشور یاد کرد و افزود: تجمع اعتراضآمیز مسافران و یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی بهدنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک میکنند همانطور که مردم با تداوم تحریمها هر سال پرشورتر در راهپیماییهای روز قدس و یا روز ٢٢ بهمن شرکت میکنند بنابراین با مدیریت صحیح و انقلابی میتوان مشکلات کنونی را برطرف کرد.