اتوبوس سیار خون‌گیری بوشهر در ایستگاه تعیین رئیس شورای پتروشیمی ها/ افزایش اهدای خون در استان
اتوبوس سیار خون‌گیری بوشهر در ایستگاه تعیین رئیس شورای پتروشیمی ها/ افزایش اهدای خون در استان

ندای استان:باستین با اشاره به اینکه تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد، از راه‌اندازی دستگاه تعیین گروه خون اتوماتیک این استان از امروز خبر داد.

به گزارش ندای استان،علیرضا باستین در حاشیه افتتاح آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی استان بوشهر در نشست با خبرنگاران ادامه داد: از آنجا که شرایط راه‌اندازی پایگاه اهدای خون را در همه شهرستان‌ها نداریم، وجود این اتوبوس برای دریافت خون اهداکنندگان در همه مناطق مهم است.

وی اضافه کرد: شال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان انتقال خون کشور و رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های پارس جنوبی با اعتبار مورد نیاز ۱۲ میلیارد منعقد شد که خرید اتوبوس با شورای راهبردی پتروشیمی‌ها و تجهیز آن بر عهده سازمان انتقال خون کشور است. ولی با توجه به تغییر نظری مدیرعامل شرکت پازارگاد و رییس شورای راهبردی پتروشیمی ها، تکلیف اتوبوس سیار خون‌گیری استان با چالش روبه‌رو شده و باید رییس شورای پتروشیمی ها مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت انوبوس روز به روز افزایش می یابد، خواستار تسریع در خرید آن شد.

ارتقا خدمات انتقال خون بوشهر

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در خصوص دو آزمایشگاه جدید که با حضور فرماندار بوشهر افتتاح شد، گفت: از چهار سال گذشته استان بوشهر امتیاز فعالیت این آزمایشگاه را نداشت و به ناچار آزمایش‌های لازم بر روی خون اهدا کنندگان در شیراز انجام می‌شد که جواب دهی آنها دو تا سه روز طول می کشید.

علی باستین اظهار کرد: این درحالی است که گاهی بیماران اورژانسی نیاز فوری به دریافت پلاکت دارند یا بیماران سرطانی در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آنی نیازمند خون هستند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اضافه کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان این امکان نیز فراهم شد تا افرادی که می‌خواهند برای نیاز آشنایان یا بستگان خود خون اهدا کنند با خون‌گیری از آنها در نوبت صبح، آزمایش‌های لازم در کمترین مدت ممکن انجام و کیسه آماده استفاده شود.

باستین با اشاره به اینکه تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد، از راه‌اندازی دستگاه تعیین گروه خون اتوماتیک این استان از امروز خبر داد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: این دستگاه حساسیت، دقت و تکرارپذیری بالایی دارد و خطای آزمایش را از بین می‌برد.

به گفته وی، این دو خدمت جدید انتقال خون با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان تامین شده است.

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان به ساختمان جدید انتقال خون

باستین همچنین با اشاره به اینکه ساختمان جدید انتقال خون استان با گذشت ۸ سال در حد اسکلت مانده، گفت: با پیگیری های صورت گرفته، ۱۳ میلیارد تومان برای فعال کردن این پروژه اختصاص یافته و به زودی مناقصه آن برگزار می شود.

افزایش اهدا خون در استان

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ آمار اهدای خون بانوان در استان بوشهر نسبت به سال پیش از آن ۱۵ درصد افزایش یافت.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: این استان در زمان حاضر ۱۸ هزار و ۸۶۲ اهدا کننده خون مستمر دارد.

ارسال ۴۰۰۰ کیسه خون از بوشهر به استان‌های مختلف

باستین با تاکید بر اهمیت کمک‌رسانی به شبکه ملی خون‌رسان تصریح کرد: برای مثال استان سیستان و وبلوچستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که همواره نیاز به خون تازه دارند، خوشبختانه استان بوشهر توانسته به بیش از چهار هزار کیسه خون در مواقع بحران به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران و تبریز کند.

هر کیسه خون حدود سه میلیون تومان قیمت دارد

وی در خصوص این پرسش «خلیج فارس» که برخی درباره اهدای رایگان خون و فروش آن به بیماران گفت: هر کیسه خون که وارداتی هستند، به تنهایی حدود سه میلیون تومان و هزینه تست خون حدود ۹۰۰ هزار تومان است اما ما در ازای دادن هر کیسه خون به مراکز بیمارستانی ۵۰ هزارتومان دریافت و مابقی هزینه توسط بیمه ها پرداخت می شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه این سازمان به ۱۹ بیمارستان خدمات می‌دهد، افزود: کمتر از پنج درصد از اهداکنندگان خون در استان بوشهر خانم هستند، میانگین کشوری نیز همین رقم را نشان می‌دهد البته پارسال بانوان استان‌های لرستان و کردستان آمار ۱۰درصدی مشارکت در اهدای خون را داشته‌اند.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعه کنندگان به سازمان انتقال خون استان بوشهر ۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر بوده است که ۳۶ هزار و ۴۲۶ نفر از آنها با داشتن صلاحیت جسمی توانسته‌اند خون اهدا کنند. همچنین در این استان ۱۸ هزار و ۸۶۲ نفر، اهدا کننده خون مستمر هستند.

تجهیز و بهبود پایگاه‌های انتقال خون شهرستانی

باستین با اشاره به افتتاح پایگاه انتقال خون دیّر در سال جاری یادآور شد: این پایگاه به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی دچار چالش‌های زیاد و تعطیل شد اکنون به دنبال رفع نواقصات این پایگاه هستیم و امیدواری طی ۲ ماه آن راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهرستان دیلم نیز یک خیّر پایگاه انتقال خون احداث کرد اما با مشکل نبود تجهیزات و نیروی انسانی روبه‌رو شد که خوشبتخانه پارسال ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای این پایگاه خریداری شد و تا کمتر از یکماه آن کار آن به پایان می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: پیگیر تجهیز پایگاه انتقال خون کنگان، راه اندازی پایگاه انتقال خون جزیره خارگ و پایگاه سیار در پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی هستیم.