افتتاح آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در بوشهر+عکس
افتتاح آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در بوشهر+عکس

ندای استان:آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در بوشهر با اعتبار ۱۰میلیارد تومان افتتاح شد.

به گزارش ندای استان،علیرضا باستین، مدیرکل انتقال خون استان بوشهر چهارشنبه ۳۰ فروردین در آیین افتتاح آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک روز علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده دستگاه غربالگری وارد استان بوشهر شد؛ با وجود این دستگاه دیگر نیاز نیست آزمایش‌ها را به شیراز ارسال کنیم و ۷۲ ساعت منتظر پاسخ باشیم. این دستگاه با قدرت، سرعت، حساسیت و تکرارپذیری بسیار بالا امکان انجام ۱۷۰ آزمایش را به صورت همزمان دارد.

وی با اشاره دستی انجام شدن آزمایش تعیین گروه خونی در کل استان بوشهر اضافه کرد: با ورود یک دستگاه اتوماتیک برای اولین بار در استان بوشهر که حساسیت و تکرارپذیری بالایی دارد خطاپذیری را کاهش و سرعت را افزایش می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر، اعتبار دو دستگاه خریداری شده ۱۰۰میلیارد ریال را اعلام کرد.

باستین که طی چند ماه آینده مجمع خیرین انتقال خون در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود، خاطر نشان کرد: پس از چند سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی، سمینار مراقبت‌های خون با حضور دکتر روانبد در بیمارستان شهدای خلیج فارس برگزار شد.

وی با بیان اینکه اکنون در گروه خونی A- در سطح استان بوشهر کمبود وجود دارد، عنوان کرد: با همکاری و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و خبرنگاران خون‌گیری در استان از هشت کیسه در روز به ۴۰ کیسه رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر در استان بوشهر تصریح کرد: امسال در شب‌های قدر ۱۰ درصد نسبت به پارسال افزایش اهدای خون را شاهد بوده‌ایم و خوشبختانه اکنون ذخیره خون استان به هشت روز افزایش پیدا کرده است، در حالی که اسفند ۱۴۰۰ ذخیره خونی استان ۲ تا ۳ کیسه بود.

باستین بیان کرد: ساختمان جدید انتقال خون استان حدود ۹ سال است که رها و فرایند ساخت آن متوقف شده است و در مرحله اسکلت‌بندی قرار دارد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده ۹ میلیارد تومان بودجه ملی، پنج میلیارد تومان بودجه استانی برای این ساختمان  و ۲ میلیارد تومان بودجه تجهیزات تخصیص یافت که در حال انجام امور مناقصه آن هستیم. ۱.۵ میلیارد تومان نیز برای ساختمان انتقال خون برازجان نیز که سالها رها شده بود، تخصیص یافت که ۲۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای تجهیزات است.