تفاهم‌نامه همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با آثار گردوغبار در سیراف امضا شد
تفاهم‌نامه همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با آثار گردوغبار در سیراف امضا شد

ندای استان:تفاهم‌نامه سند طرح آغازین همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله، کاهش و اثرات و سازگاری با پدیده گردوغبار در غرب آسیا در راستای ایجاد صندوق مشترک منطقه‌ای در حاشیه همایش بین المللی «حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی» در بندر سیراف به امضا رسید.

به گزارش ندای استان،کلودیو پرووایداس نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت: خاک منبع تغذیه و حیات در کره زمین است، اما ۴۰ درصد از این خاک آلوده است و موجب به خطر افتادن حیات در کره زمین شده و یک میلیارد از ۸ میلیارد جمعیت کره زمین را با خطر رو به رو کرده است.
وی ادامه داد: پیشبینی شده تا سال ۲۰۵۰  تنها ۱۰ درصد خاک کره زمین از گزند انسان دور مانده باشد. فرسایش خاک و تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین تهدیداتی است که بر روی تغذیه تاثیرات جدی دارد.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: فرسایش خاک علاوه بر تمام معضلات، موجب به خطر افتادن منابع خاک هم شده است.
پرووایداس ادامه داد: سعی داریم میزان حاصلخیزی خاک را حفظ کنیم و غنی‌سازی آن را مد نظر دهیم پس برای جلوگیری از فرسودگی خاک متعهدانه کار می‌کنیم.
وی افزود: طرح‌هایی برای دهه‌ها در حال انجام است که نمونه آن قبرس و چند شهر در ایران است.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: هر یک یورو سرمایه‌گذاری روی خاک در آینده نزدیک، ۳۰ یورو صرفه به دنبال خواهد داشت.