سهم استانها از منابع اعتباری باید به خودشان واگذار شود
سهم استانها از منابع اعتباری باید به خودشان واگذار شود

ندای استان:استاندار بوشهر گفت: ۸۰ درصد منابع اعتباری استانها در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دارد و تنها ۲۰ درصد آن در اختیار مدیریت استانی است که لازم است این رویه تغییر کند چرا که مدیران استانی برای جذب این منابع با دشواری روبرو هستند.

به گزارش ندای استان، احمد محمدی‌زاده جمعه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، بیان کرد: ۲۰ درصد اعتبارات در اختیار این استان به خوبی مدیریت شده است اما برای جذب ۸۰ درصد باقیمانده سهم خود باید به وزارتخانه‌ها “التماس کنیم”.

وی ادامه داد: هر مصوبه‌ای  از سفر  استانی مهرماه پارسال رئیس جمهور و هیات دولت  که به درستی در این استان اجرا نشده است، همان مواردی هستند که منابع آن در اختیار وزارتخانه‌ها بوده است.

استاندار بوشهر  با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که در زمینه تخصیص اعتبار به این استان کوتاهی کرده است شرکت شهرک‌های کشاورزی است، گفت:  از رفتار و عمل این شرکت در تخصیص سهم استان بوشهر از بودجه گلایه داریم.

محمدی‌زاده اظهارداشت: چند تصمیم اساسی وجود دارد که اگر در سطح کشور نسبت به مدیریت استانی گرفته شود، استان‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را بدون درخواست اعتبار ملی حل کنند.

وی در این ارتباط  با اشاره به اینکه منابع مالیاتی استان‌ها باید به خودشان واگذار شود، گفت: پارسال در استان بوشهر هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد در حالی که اعتبارات عمرانی این استان یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

استاندار بوشهر اضافه کرد: امسال به پیشنهاد استان بوشهر به  سازمان امور مالیاتی اعلام شد که توان وصول ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات در این استان وجود دارد و باید تصمیم گرفته شود که مدیریت این منابع به استان‌ها واگذار شود.

محمدی زاده افزود: یکی دیگر از تصمیمات اساسی این است که صنایع مستقر در استانها ملزم شوند تا منابع خود را در بانک‌های استان محل استقرار سپرده‌گذاری کنند.

وی گفت: در زمان حاضر صنایع مستقر از منابع استان بوشهر استفاده می‌کنند اما منابع و دارایی خود را در بانک‌های شمال تهران سپرده گذاری می‌کنند و با تبدیل به واحدهای مسکونی در محله‌های شمالی پایتخت با قیمت هر متر ۲۵۰ میلیون تومان، بازار مسکن کشور را ملتهب می‌کنند.

استاندار بوشهر ادامه داد: لازم است صنایع به صورت قانونی ملزم و موظف شوند تا دست کم ۵۰ درصد از نیاز نیروی کار خود را از استان و جغرافیایی که مستقر هستند تامین کنند و رویه پیگیری این امر از شکل رفاقتی و دوستانه به شکل الزامی و قانونی تغییر کند.

محمدی زاده یادآورشد: در همه دنیا صنعت یک تا سه درصد از سود خالص خود را به ازای آسیب‌های جغرافیایی و انسانی که به منطقه پیرامونی وارد می‌کند، صرف عمل به مسئولیت های اجتماعی می‌کند که این مهم باید در کشور ایران نیز به عنوان مصوبه‌ای قانونی تصویب شود.

وی اضافه کرد: براین اساس صنایع مستقر در هر استان موظف شوند که کالاهای تولیدی استان میزبان خود را خریداری کنند چرا که اکنون در رویه‌ای بد و اشتباه تامین نیاز به دنبال رابطه‌هایی نامشخص صورت می‌گیرد.

محمدی‌زاده با انتقاد از این رفتار، بیان کرد: استان بوشهر تولید کننده ۱۵ درصد خرمای کشور در ۵۰ گونه این محصول  است اما صنایع مستقر در استان نیاز خرمای خود را از محلی که یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر با اینجا فاصله دارد تامین می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این صنعت ملزم شود زنجیره نیازها و توزیع محصولات خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان مستقر در استان محل استقرار خود تامین کنند و نیازهای خود را به آنها سفارش دهند تا منجر به حمایت و رشد این واحدهای دانش بنیان و فناور شود.

محمدی زاده  با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان بوشهر در بخش‌های مختلف، یادآورشد: ۹۰ درصد نفت کشور از بوشهر صادر می‌شود و ۷۴ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور ، ۲۰ درصد نفت خشکی و ۷۰ درصد در آبهای این استان تولید می شود و بوشهر میزبان تنها واحد نیروگاهی تولید برق با ظرفیت یکهزار مگاوات در کشور است.

محمدی‌زاده افزود: استان بوشهر ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد؛ ۵۰ درصد میگوی کشور، ۱۵ درصد خرمای کشور و ۱۲ درصد گوجه فرنگی کشور خارج از فصل در این استان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ هزار خانوار بوشهری در حوزه تجارت و بازرگانی فعال هستند و زمانی ۱۴ کنسولگری خارجی در این استان فعال بوده است.

استاندار بوشهر ادامه داد: در حوزه گردشگری، بوشهر ظرفیت‌های بسیار بی نظیری دارد؛ ساحل بیش از ۹۰۰ کیلومتری و هوای بسیار خوب در نیمه دوم سال و وضعیت آب و هوایی بهاری در زمستان و مردمی بسیار مهمان نواز زمینه را برای توسعه گردشگری در این استان مهیا کرده است.

با این همه، محمدی‌زاده به برخی از کاستی‌ها و نیازهای استان بوشهر اشاره و عنوان کرد: میانگین شاخص‌های درمانی در استان بوشهر نسبت به دیگر استانها به شدت پایین است؛ نسبت تخت به بیمار در بیمارستان کشور یک و هفت دهم به ازای هر هزار نفر است در حالی که این میزان در بوشهر ۹ دهم درصد است و همین وضعیت در دیگر بخش‌ها مانند تعداد پزشک نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: استان بوشهر ۲ جاده ساحلی دارد، یکی جاده بوشهر به دیر و دیگری بوشهر به گناوه که  طرح توسعه ای آن متوقف مانده است.

استاندار بوشهر درباره جاده ساحلی بوشهر – دیر گفت: شرکت ملی نفت اجرای این جاده را آغاز کرد اما چند سال است که با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد متوقف مانده است و وزارت نفت باید ملزم شود که این پروژه را به سرانجام برساند.

وی بزرگراه بوشهر به شیراز را دیگر نیاز اساسی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این مسیر مواصلاتی فاصله استان‌های مرکزی و جنوبی کشور را به بوشهر چند ساعت کوتاه تر می‌کند.

استاندار بوشهر گفت: تجربه افتتاح ها و آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی مختلف در این هفته نشانگر این بود که ما می‌توانیم در جنگ اقتصادی هم مانند جنگ نظامی که با کمک مردم پیروز شدیم، به پیروزی برسیم و استقلال اقتصادی را برای ایران اسلامی به ارمغان آوریم.

محمدی زاده با قدردانی از روحیه جهادی رئیس سازمان انرژی اتمی که به عنوان نماینده دولت به این استان سفر کرده است  در پیشنهاد احداث آب شیرین کن با استفاده از ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر، تاکید کرد: امروز برای حل مسائل کشور نیازمند روحیه و تفکر بسیجی، جهادی و انقلابی هستیم.

  • منبع خبر : ایرنا