تصویب سه ماه بیمه برای ملونان گناوه ای
تصویب سه ماه بیمه برای ملونان گناوه ای

ندای استان:رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناوه گفت: کمیسیون کارگری این شهرستان مصوب کرد که در ازای یک سفر دریایی ، سه ماه بیمه برای ملوانان شناورهای چوبی اعمال شود که در صورت تائید کمیسیون کارگری استان بوشهر اجرایی خواهد شد.

به گزارش ندای استان،کریم صفایی روز پنچشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: باتوجه به اینکه در هر سفر دریایی ، ملوان به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند  ، به پیشنهاد و موافقت اعضای کمیسیون مقرر شد که واریز حق بیمه ۳ ماهه برای یک سفر براساس قرارد منعقدشده بین مالک شناور و ملوان لحاظ و اعمال شود.

وی گفت: همپنین درحالی که  ۶ خدمه برای هر شناور در هر سفر دریایی در نظر گرفته شده است و ۵ نفر از این افراد مشمول تخفیف بیمه ای می شوند، در کمیسیون کارگری مقرر شد ششمین خدمه نیز از این مزایا برخوردار شود.

صفایی بیان کرد: درصورت اجرایی شدن این طرح، مشکل بیمه ملوانان به صورت موقت تا تدوین یک قانون جامع و سراسری حل خواهد شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناوه افزود: موضوع افزایش دستمزد ملوانان  باتوجه به درخواست انجمن صنفی دریانوردان گناوه،  در کمیسیون کارگری شهرستان مطرح شد که با  نظر موافق اعضا و همکاری تعاونی لنجداران،  مصوب و   از اولین سفر دریایی اجرایی می‌شود.

ملوانان شاغل در شناورهای سفاری و باری که در اصطلاح محلی در بندر گناوه “جاشو” نامیده می‌‎‎شوند، با وجود اینکه دریانوردی شغلی سخت و زیان آور است اما از بیمه مناسب و کامل برخوردار نیستند

صاحبان شناورها به عنوان کارفرما، ملوانان را فقط در طول سفر بیمه می‌کنند و پس از پایان مسافرت و تا زمانی که به سفر دریایی مجدد نروند مشمول بیمه نیستند که این شیوه سال‌ها تداوم دارد و آنها  را با مشکل جدی بخصوص در زمان رسیدن به بازنشستگی مواجه کرده‌ است.

هم اینک ‌بیمه ملوانان براساس توافقنامه سال ۷۴ به ازای تعداد روزهایی که با لنج به دریا می‌روند و بر اساس آن لیست از سوی صاحب لنج به تامین اجتماعی ارسال و سوابق بیمه‌ای برای آنان ثبت می‌شود.