کشف میدان جدید گاز در پارس جنوبی
کشف میدان جدید گاز در پارس جنوبی

ندای استان:سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از کشف میدان جدیدی با ظرفیت یک تریلیون مترمکعب گاز طبیعی در پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش ندای استان،مالک شریعتی بیان کرد: در نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور مدیرعامل شرکت پتروپارس، وی اعلام کرد: کار‌های اکتشافی در حال انجام است و مراحل اولیه ۲ اکتشاف از ۴ عملیات اکتشافی برنامه‌ریزی شده انجام شده است که البته اکتشاف یک میدان نفتی سبک به نام یلدا پیش‌بینی شده که باید تکمیل شود.
وی افزود: به گفته مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین میدان جدیدی با ظرفیت یک تریلیون مترمکعب گاز طبیعی در شمال میدان گازی پارس جنوبی کشف شده است.
به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، پیش‌بینی شده درصورت کامل‌تر شدن این اکتشاف، مخزن بزرگ‌تری نیز در میان باشد و امکان تولید را در آینده برای کشور فراهم کند.
شرکت ملی نفت ایران در آخرین گزارش رسمی خود حجم ذخایر گاز طبیعی و متعارف ایران را بیش از ۳۳.۷ تریلیون متر مکعب و حجم ذخایر نفت خام متعارف و قابل برداشت کشور را حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه اعلام کرد.
بر این اساس سال گذشته با وجود تاخیر در توسعه و افزایش ظرفیت تولید در میادین نفت و گاز کشور، اما در حوزه اکتشاف رکورد‌های جدید کشف ذخایر نفت و گاز طبیعی حاصل شده به طوری‌که سال گذشته حدود ۱.۹ میلیارد بشکه نفت و ۳۸۸ میلیارد مترمکعب گاز کشف و به حجم ذخایر قابل استحصال کشور افزوده شد.
ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷٪ سهم گاز جهان را داراست.