ابتکار جوانان بوشهری‌ در هوشمندسازی خانه‌ها
ابتکار جوانان بوشهری‌ در هوشمندسازی خانه‌ها

ندای استان:جوانان بوشهری توانستند با ابتکار عمل و اعتماد به توانایی‌های خود و پتانسیل‌های داخلی، سیستم‌های خانه هوشمند را طراحی و تولید کنند تا ضمن قرار گرفتن جزء معدود تولیدکنندگان سطح کشور، پای خارجی‌ها را در این حوزه از کشور ببُرند.

به گزارش ندای استان،امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شروع عصر صفر و یک‌ها، هوشمندسازی در حوزه‌های گوناگونی ورود کرد تا با کم‌ترین هزینه‌ها و مصرفخلاقیت جوانان بوشهر در هوشمندسازی خانه‌ها رقبای خارجی را کنار زد پایین‌ترین حد انرژی، بیش‌ترین بازدهی و راندمان کاری را به کاربران دهد.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هوشمندسازی، استفاده از سیستم‌های دیجیتال در ساختمان و خانه است و فناوری در کشورهای توسعه‌یافته به این جهت حرکت می‌کند تا با فشردن یک دکمه، کلیه لوازم‌خانگی و سیستم‌های نوین نصب شده در خانه مدیریت و کنترل شوند.

در این میان نیز جوانان بوشهری دست بکار شدند و با ابتکار و اعتماد به توانایی‌های خود و پتانسیل‌های داخلی، سیستم‌های خانه هوشمند را طراحی و تولید کردند تا جزو اولین‌ها در استان و معدود تولیدکنندگان سطح کشور این گروه از کالای دیجیتال باشند.

شرکت زهد سیستم لیان در سال ۱۳۹۲ تأسیس و یک سال بعد در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های هوشمند ساختمان قرار گرفت. این شرکت در سال ۱۳۹۴ به عضویت پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر در آمد و در سال ۱۳۹۵ موفق به کسب تأییدیه دانش‌بنیان نوپا گردید. با افزایش روند تولید و فروش، در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب تأییدیه دانش‌بنیان تولیدی شد.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با مهندس بهنام زاهدی، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشست.

فارس: لطفاً خودتان را معرفی و در مورد چگونگی شکل گرفتن شرکت دانش‌بنیان زهد سیستم لیان صحبت کنید.

بهنام زاهدی هستم. در گرایش سیستم رشته مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی فارغ‌التحصیل شدم. رزومه حرفه‌ای و شرایط کاری که بعد از دانشگاه و در خدمت سربازی برای بنده ایجاد شد، من را به این نقطه رساند تا به بوشهر برگردم و به فکر تأسیس شرکت خودم باشم؛ به‌نوعی انگیزه اولیه‌ای ایجاد شد و در سال ۱۳۹۲ شرکت ثبت گردید.

بعد از ثبت شرکت، به‌طورکلی دو هدف اساسی را دنبال می‌کردیم، پروژه‌های روشنایی به کمک LED به‌منظور کاهش مصرف انرژی و ارائه خدمات فنی و مهندسی برای تجهیزات کارخانه‌ها و کارگاه‌ها سطح استان بوشهر؛ اما هنوز مسیر آن‌چنان روشن و مشخصی برای مجموعه نمی‌دیدیم.

 

جرقه نخست

در سال ۹۳ به پروژه بزرگی برخوردیم که نیاز بود سامانه روشنایی همراه با هوشمندسازی اجرا شود؛ از طرفی در آن دوران، خلأ محسوسی از شرکت‌های ایرانی در زمینه هوشمندسازی وجود داشت و برندهای داخلی در این زمینه فعالیت نمی‌کردند.

این موضوع باعث شد تا جرقه نخست ورود مجموعه ما به حوزه کاری خانه هوشمند زده شود، چراکه اکثر این پروژه‌ها با هزینه‌های بسیار هنگفتی از سوی شرکت‌های خارجی پیاده‌سازی می‌گردید؛ با توجه ‌به شرایط موجود این امکان فراهم بود تا ما با هزینه بسیار کم‌تری برای مصرف‌کننده، در بازار هدف حضور پیدا کنیم.

ما توانستیم با نیمی از هزینه درخواست شده از سوی شرکت خارجی، پروژه مذکور را اجرا و نمونه اولیه‌ای در زمینه هوشمندسازی طراحی و ارائه دهیم.

زمستان سال ۱۳۹۳ در نمایشگاه صنعت ساختمان بوشهر غرفه گرفتیم و با حضور کارفرمای همان پروژه نمونه اولیه خودمان را به نمایش گذاشتیم؛ در این نمایشگاه ما تنها غرفه‌ای با موضوع هوشمندسازی ساختمان بودیم.

این حرکت از این نظر مهم بود که یک شرکت بوشهری برای اولین‌بار در سطح استان، طراحی و تولید سامانه‌های هوشمندسازی ساختمان و خانه را ارائه داده و در این بازار، زنگ خطری را برای رقیبان خارجی که بدون دردسر فعالیت می‌کردند به صدا درآوردیم.

ایده اصلی

با قرارگرفتن در این مسیر و اضافه‌شدن دوستان دیگر، مشاهده کردیم که شرکت‌ها با برندهایی خارجی، قیمت‌های بسیار بالایی برای پروژه‌هایی خاص و لوکس ارائه می‌دهند، درصورتی‌که توان اجرایی با هزینه کم‌تر و برای عموم پروژه‌های ساختمانی وجود دارد؛ در حقیقت این شرکت‌ها به‌ازای معرفی هر آپشن لوکس بر روی محصول خود، قیمت لوکس‌تری ارائه می‌دادند!

ایده اصلی ما این بود تا با طراحی و تولید پکیج خانه هوشمند، تمامی آپشن‌های کاربردی و موردنیاز مصرف‌کننده را در محصول خود گردآوری کرده و با قیمتی ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی لوکس، در دسترس و قابل‌استفاده برای همه پیمان کاران ساختمانی و مصرف‌کننده‌های این بازار باشد.

پس از تقریباً ۲ سال آزمون‌وخطا، طراحی و اجرای نمونه‌های اولیه، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و کسب تجربه، بالاخره توانستیم نمونه تجاری و کارآمدی از ایده اصلی را با همراهی مهندس جعفری، از هم دانشگاهی و هم‌رشته‌ای‌های بنده بودند، طراحی و تولید کنیم.

خودباوری

فارس: چگونه توان رقابت با برندهای خارجی را کسب کردید؟

سال‌های ابتدایی شروع فعالیت ما به دلیل هزینه‌های تحقیق و ساخت نمونه‌های اولیه بسیار سخت گذشت اما حضور در بازارهای حاشیه‌ای مرتبط کمکی بود تا مجموعه زنده و سرپا بماند؛ ما سرمایه اولیه‌ای نداشتیم اما با تلاش‌ها و درآمدزایی مجموعه و کمک مالی پارک علم و فناوری توانستیم نمونه اولیه خود را طی یک سال تجاری‌سازی کرده و به فروش برسانیم.

 

شاید خیلی از شرکت‌ها با برندهای به نام خارجی که مبالغ هنگفتی برای چنین طرح‌هایی می‌گرفتند، تصور نداشتند که از زیرزمینی حدود ۴۰ تا ۵۰ متری که به کارگاه فنی تبدیل شده بود، چنین محصولی با برند ایرانی متولد شود.

این ورژن از محصول ما تجاری‌سازی شد و بعد از مدت‌ها و در رقابتی نابرابر، توانستیم سهمی در بازار مخاطب به خود اختصاص دهیم. این وضعیت به ما کمک کرد تا کارگاه R & D مجزایی ایجاد و جذب نیروی کار داشته باشیم.

افزایش فروش محصولات ما با افزایش قیمت دلار همراه شد و با بالارفتن قیمت تمام شده نمونه‌های خارجی، این برندها عملاً از رقابت خارج و به حاشیه رفتند و تا حدودی فضا برای رشد و توسعه کسب‌وکار مجموعه ما مهیا گردید.

ما نیز از این فرصت استفاده بهینه کردیم و در تلاش بودیم تا قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوناگونی به محصولات خود افزوده و کیفیت تولیدات را ارتقا دادیم تا شبکه فروش قوی تری در بازار بسازیم؛ تا به امروز که به معدود تولیدکنندگان این حوزه در کشور تبدیل شده و سهم عمده بازار محصولات خانه هوشمند استان بوشهر در اختیار ما با یک برند ایرانی است.

خانه‌ای دیجیتال!

فارس: آقای مهندس به‌طورکلی سیستم‌های خانه هوشمند چه هستند؟

قابلیت‌های سیستم خانه هوشمند تولید شده صرفاً به‌منظور هوشمند ساختن چند کنترل نبوده و با اهداف اصلی نظیر ارتقا امنیت از سرقت، ایمنی در برابر حریق و نشت گاز، ایجاد رفاه و آسایش ساکنین ساختمان، بهبود الگوی مصرف انرژی و ایجاد زیبایی در محیط مدل‌سازی و اجرا می‌شوند؛ ویژگی‌هایی مانند اعلام سرقت هوشمند، اعلام حریق و نشت گاز، کنترل درب‌ها، کنترل بلندگوها و سینمای خانگی، کنترل روشنایی و غیره که در دست‌یابی به اهداف مذکور اثرگذار بوده و بر روی این قبیل محصولات نصب می‌شوند.

به طور مثال برای مصرف بهینه برق، به‌جای روشن بودن شبانه‌روزی کولر، کاربر می‌تواند حتی خارج از خانه و به کمک اپلیکیشن نصب شده بر تلفن همراه خود، سیستم تهویه مطبوع را روشن و خاموش کرده، دمای آن را تنظیم کند و یا برنامه‌ای برای ساعات کار کولر برای سامانه خانه هوشمند تنظیم کند تا به طور هم‌زمان با ایجاد دمای مطلوب، در مصرف برق نیز صرفه‌جویی کند.

هوشمندسازی خانه موجب می‌شود تا در طولانی‌مدت فرهنگ استفاده و الگوی مصرف انرژی مناسبی نیز در شهرها ایجاد شود، چراکه اکثر کشورهای توسعه‌یافته دنیا به این سمت‌وسو رفتند تا با استفاده از سیستم‌های دیجیتال هزینه‌ها و تلفات احتمالی را کاهش دهند.

برتری در تولید نسبت به سایر رقیبان

فارس: از ویژگی دیگر محصولات خود بگویید.

در پکیج خانه هوشمند، هرکدام از آپشن‌های ده‌گانه ارائه شده، کاربری خاص و فرهنگ استفاده مجزایی را به مصرف‌کننده در ساختمان انتقال می‌دهد؛ در حقیقت این بسته هوشمندسازی شامل تجهیزات و ادوات گوناگونی است که در ساختمان و خانه نصب شده و مجموعه قابلیت‌های مدرن و متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در این میان مهم‌ترین قطعات این بسته هوشمند، نظیر مانیتور و Touch panel را خودمان تولید می‌کنیم؛ خیلی از شرکت‌ها به دلیل نداشتن فناوری تولید از تبلت‌ها و نمایشگرهای وارداتی که اغلب هم کم‌کیفیت هستند، استفاده می‌کنند اما دانش فنی به ما کمک کرد تا در تولید نیز پیش‌دستی کنیم.

تولید قطعات کلیدی این بسته هوشمند به نقطه قوت شرکت ما تبدیل شده و داخلی سازی به ما کمک کرد تا با حفظ و ارتقای کیفیت محصول، جزو ارزان‌ترین‌های بازار سطح کشور باشیم.

در حقیقت ما توانستیم صفر تا صد طراحی و تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار قطعات مهم این پکیج از جمله تاچ پنل مانیتور، رله هوشمند، سنسور IR هوشمند، باتری هوشمند و درایور RGB هوشمند را داخلی سازی کرده و خود تولید کنیم.

برتری در کیفیت حاصل تولید داخلی

تولید این قطعات به محصول ما این امکان را داد تا طول عمر آن افزایش یابد و امکان عیب‌یابی آن با سهولت بیش‌تری ممکن باشد؛ به این خاطر که از مشکلات عمده شرکت‌های فعال در حوزه الکترونیک، قطعات وارداتی کم‌کیفیت و بعضاً معیوب، تغییر مدل قطعات وارد شده و غیره است که راهی جز تولید واحد و مطابق استانداردهای موردنیاز ندارد.

 

از طرفی دیگر نیز ما به دلیل ارائه محصولی پکیج محور از سایر تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خارجی پیشی گرفتیم؛ چرا که این مجموعه‌ها برای ارائه هر قابلیت محصولات مجزایی ارائه می‌دهند اما ما تعداد قابل‌توجهی از قابلیت‌های کاربردی را در بستر یک محصول جامع و کاربردی به بازار معرفی کردیم که امکان به‌روزرسانی به ورژن‌های جدیدتر را نیز در خود دارد.

ما برای تضمین کیفیت قطعات تولیدی خود، فرایندهای سختگیرانه و با دقت بالایی از کنترل کیفیت یا همان QC را اعمال می‌کنیم تا همواره خروجی محصولات تولید شده در کارگاه ما در سطح مطلوبی از کیفیت و کارایی باشد.

تلاش برای پیشرفت روزافزون

فارس: آقای مهندس برنامه شما برای سنوات آتی شرکت به چه صورت است؟

با وجود همه این مشکلات و چرخه تولید نفس‌گیر، به دلیل دید به آینده سعی کردیم بهای کاملاً رقابتی برای محصولات خود ایجاد کنیم تا در این زورآزمایی همواره عرصه را بر برندهای خارجی فعال در کشور تنگ نگه داریم.

در همین راستا هم تمام توان را بکار گرفتیم تا با افزایش تیراژ تولید و فروش بیش‌تر محصولات باکیفیت، همچنان به سایر رقیبان داخلی و خارجی فشار مضاعفی وارد کرده و با ورود سایر تولیدکنندگان نوپا، جایگاه خود را حفظ و همچنان درصدد بهبود آن باشیم.

همچنین نزدیک به ۱۰ مورد پیشنهاد برای ارتقا محصولات خود داریم که واحد تحقیق و توسعه شرکت در حال بررسی و آسیب‌شناسی این موارد است که در صورت امکان بر روی محصولات اجرا شود.

لازم به ذکر است که در استان‌هایی مانند تهران، البرز و اصفهان نیز مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تا با حضور در سطح سایر استان‌های کشور و ارتباط با شرکت‌های همکار و فعال در زمینه هوشمندسازی، کسب‌وکار شرکت خود را توسعه و گسترش دهیم.

دره‌ای عمیق بین دانشگاه و صنعت!

فارس: به‌عنوان یک تولیدکننده و کارآفرین، رابطه بین دانشگاه و دانش‌آموختگان آن را با صنعت و تولیدکنندگان چگونه می‌بینید؟

دانشگاه فاصله بسیار زیادی از ما به‌عنوان صنعت و تولیدکننده دارد، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی آن هم صرفاً از دانشگاه‌های خاص، بستر علمی لازم برای یادگیری مهارت‌های عملی و جدید را برای ورود به مجموعه‌های تولیدی و صنعتی دارند.

این موضوع باعث شده تا شرکت‌ها در فرایند جذب نیرو با حساسیت عمل کرده و بیش‌تر تمرکز خود را بروی نیروهای پرورش‌یافته از روزهای آغازین شروع به کار خود قرار دهند.

ما حتی برای رفع نیازهای تئوریک و علمی نیز به خود متکی بودیم؛ به‌این‌علت که بخش اعظمی از دانش‌آموختگان، به دلیل نبود محتوای آموزشی بروز، توان همراهی ما در این مسائل را نداشتند و تازه بعد از چندین سال کار و آزمون‌وخطا به تجربه حداقلی خواهند رسید.

توجه مضاعف به سواد کسب‌وکار

فارس: مهندس زاهدی، به‌عنوان کلام آخر تمایل دارید چه موضوعی را مطرح کنید که بحث نشد؟ صحبتی با مسؤؤلین مربوطه دارید؟

تلاش‌های پارک علم و فناوری برای کمک به مجموعه‌های دانش‌بنیان کاملاً مشهود و قابل‌تحسین است؛ همان‌طور که شرکت ما هم در روزهای آغازین از این کمک‌ها بهره‌مند شد.

اما به نظر بنده ساختار این مجموعه نیاز به تغییرات اساسی دارد، به قطع حضور نیروهای علمی و صاحب‌نظر، کارساز و مؤثر بوده اما یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های نوپا دستیابی به تجارب و نکات مهم در حوزه کسب‌وکار است؛ به این خاطر که تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های تازه ثبت شده به دلیل نداشتن آگاهی‌های لازم در زمینه کسب‌وکار، ضربات اقتصادی سنگینی خورده، تصمیمات اشتباه مدیریتی گرفتند و شاید در حد برگه کاغذ مجوزی باقی ماندند.

از وظایف اصلی که مسؤولین محترم پارک باید بیش‌تر از قبل به آن توجه کنند، توانمندسازی مدیران به علم کسب‌وکار، ایجاد فضای مهارت‌محور در حوزه اقتصادی و آماده ساختن شرکت‌های نوپا برای حضور قوی تر در بازارهای خصوصی است که فکر می‌کنم باید در اولویت‌های بالاتر این مجموعه قرار گیرد.

فارس: سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، امیدوارم مجموعه شما همچنان روبه‌جلو بوده و شاهد پیشرفت جوانان هم استانی باشیم.

در آخر لازم به ذکر است توجه ویژه مجموعه‌های دولتی علی‌الخصوص دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طی این چند سال قابل‌تقدیر و تشکر است و فضای ایجاد شده برای ظهور و بروز شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا جدا از اشتغال‌زایی و ارزآوری برای اقتصاد، نقش بسزایی در رفع نیازهای صنایع و سایر مجموعه‌های تولیدی وابسته به خارج از کشور دارد که با بهینه شدن عملکرد هرچه بیش‌تر پارک‌های علم و فناوری و ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت دست‌یافتنی خواهد بود.