۵۰۰ تبعه خارجی ساکن بوشهر تابعیت ایرانی گرفته‌اند
۵۰۰ تبعه خارجی ساکن بوشهر تابعیت ایرانی گرفته‌اند

ندای استان:مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: هر بانوی ایرانی که با مرد خارجی ازدواج کند و ازدواجشان ثبت شود، به داماد نیز تابعیت ایرانی داده می‌شود و تاکنون به بیش از ۵۰۰ نفر تابعیت داده شده است.

به گزارش ندای استان،اسکندر پاسالار در جمع مسئولان شهرستان دشتستان بیان کرد: تعداد زیادی اتباع بیگانه داریم، هر بانوی ایرانی که با مرد خارجی ازدواج کند و ازدواج او به طور رسمی ثبت شده باشد به داماد نیز تابعیت داده می‌شود و بر این اساس، تاکنون به بیش از ۵۰۰ نفر تابعیت داده شده است.

او افزود: همه افغانستانی‌های ساکن در شهرستان دشتستان باید اطلاعات خود را ثبت کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: ما اطلاعات را به‌روز ثبت می‌کنیم اما دستگاه‌های مربوط در ثبت وقایع حیاتی هم باید به ما کمک کنند تا اندک وقایعی را که دچار دیر ثبتی می‌شوند، به لحظه ثبت کنیم.

پاسالار گفت: ثبت احوال یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور است و از سال ۱۳۰۹ در دشتستان شروع به فعالیت کرده است.

احمد بنافی فرماندار دشتستان هم بر همکاری دستگاه‌های مرتبط در امر ثبت وقایع حیاتی تاکید کرد.

رئیس ثبت احوال دشتستان نیز گفت: ۴۳ درصد از ولادت‌های ثبت شده در شهرستان در ۵ ساله اول زندگی زوج‌ها بوده است. همچنین پارسال هزار و ۱۸۶۱ ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده که بیشترین میانگین سن ازدواج مردان ۳۲ و زنان ۲۶.۵ سال بوده است.

مرتضی ایزدی افزود: در دشتستان ۱۶۲ هزار و ۲۹۷ کارت ملی صادر ۱۵۷ هزار و ۹۵۳ کارت تحویل داده شده است،

او درباره فراوانی نام نوزادان هم گفت: بیشترین نام‌هایی که سال ۱۴۰۰ برای پسران در نظر گرفته شده شامل محمد، امیرعلی، حسین، رضا، امیرحسین و علی، و برای دختران فاطمه، زهرا، زینب، آوا، مهرسا، حلما، باران، رقیه، رستا و یسنا بوده است.

ایزدی ادامه داد: دشتستان دارای دو بیمارستان است که به علت موقعیت جغرافیایی از گناوه، خشت، کنارتخته و کازرون هم مراجعه کننده دارد.

او گفت: برخی افراد در نقاط دور افتاده‌ دشتستان شناسنامه ندارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان هم گفت: پارسال، ۴۶.۸ درصد فوتی‌ها در این شهرستان، به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. در دیابت و فشار خون هم شهرستان وضعیت خوبی ندارد.

ماریا خویش‌دوست افزود: تعداد مرگ و میر کودکان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته، اما میزان مرگ و میر نوزادان از ۲۸ مورد در سال ۱۳۹۹ به ۴۰ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که باید برای کاهش آن تلاش کرد.

او گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۰ نفر در شهرستان دشتستان فوت کرده‌اند و ۲۸ مورد خودکشی گزارش شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر عنوان کرد: استفاده از قرص برنج نقش بسیار پررنگی در خودکشی‌ها داشته بوده و طبق قانون باید فروش آن در سم فروشی‌ها ممنوع باشد، اما دسترسی مردم زیاد است. قرص برنج هیچ فرصتی برای کمک به فردی که از آن استفاده کرده، نمی‌دهد.

رئیس بیمارستان مهر برازجان هم در این جلسه، چالش حوزه کاری خود را دشواری احراز هویت اتباع خارجه عنوان کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما