زمان بهره برداری فاز نخست آبشیرین کن بوشهر اعلام شد
زمان بهره برداری فاز نخست آبشیرین کن بوشهر اعلام شد

ندای استان:استاندار بوشهر گفت: آب شیرین کن ۳۵ هزارمترمکعبی بوشهر اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد که پیش بینی شده فاز نخست آن به میزان ۱۰ هزار مترمکعب در هفته دولت و فاز دوم نیز به میزان ۲۵ هزار مترمکعب پاییز امسال به بهره‌‎برداری برسد.

به گزارش ندای استان، احمد محمدی‌‎زاده روز پنجشنبه در بازدید از پروژه‎‌های آب شیرین‌کن استان بوشهر افزود: تجهیزات اجرا مابقی پروژه ۳۵ هزارمکعبی بوشهر اکنون در کشور در حال ساخت است و یا اینکه وارداتی بوده و در مرحله ترخیص از گمرک بوشهر است.

وی بیان کرد: آب شیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر نیز ۱۰ هزار مترمکعب آن در هفته گذشته وارد مدار شده و مابقی نیز بزودی به بهره‌‎برداری خواهد رسید.

محمدی زاده ادامه داد: آب شیرین کن یاد شده روند پیشرفت مطلوبی دارد و به دلیل گرفتن آب در ساحل و از عمق کم، پروژه احداث آبگیر در دستور کار قرار دارد که با توجه به کمبود مکان با پیگیری معاون عمرانی مشکل کمبود زمین آن برطرف خواهد شد.

استاندار بوشهر گفت: هزینه شیرین سازی آب بسیار بالا است و با توجه به کمبود آب سدها و همچنین کاهش آب چاه‎ها باید صرفه جویی آب در اولویت جدی هم استانی‌‎ها باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به کمبود برق هم استانی‌ها باید نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

محمدی‌زاده اظهار کرد: در موضوع برق بسیاری از صنایع کاهش برق داده شده و حتی کارخانه‌‎های سیمان نیز در نوبت‌‎های ۱۵ روزه از مدار خارج می‌‎شوند تا برق مورد نیاز بخش خانگی به نحو مطلوبی تامین شود.

وی گفت: کاهش ساعت کار ادارات نیز با هدف تامین برق خانگی صورت گرفته است بنابراین حداکثر صرفه جویی در مصرف آب و برق در شرایط سخت امسال باید در اولویت همگان قرار گیرد.

محمدی‌زاده ادامه داد: کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات برق کم دارد که عمده دلیل آن نیز این است که در طول ۱۰ سال گذشته سرمایه‌‎گذاری‎‌های لازم به هر دلیلی انجام نشده است.

استاندار بوشهر گفت: تا زمان تامین این کمبود برق که سال‎ها طول می‌‎کشد باید با صرفه جویی شرایطی فراهم کرد تا برق خانگی به صورت پایدار تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان امسال تابستان سختی به لحاظ کاهش ظرفیت منابع آبی  در پیش دارد چرا که امسال دومین سال پیاپی مواجه با خشکسالی است.

ابوالحسن عالی افزود: به طور تقریبی ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید آب استان بوشهر از لحاظ حجمی تابع منابع آبی زیرزمینی و بارش‌ها است و آبشیرین کن ها و کاهش هدررفت می تواند تاثیر خشکسالی  را کاهش دهد.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت تولید آب از آب شیرین کن های استان بوشهر حدود ۴۰ هزار مترمکعب است که ۱۰ هزار مترمکعب آن بتازگی از محل آب شیرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر تامین شده است.

عالی افزود: در سایر شهرهای استان از جمله سیراف و وحدتیه آب شیرین کن هایی در حال اجرا است ، همچنین در شهرهایی در حال انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی است که بهره‏‎‌برداری از آنها ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز آبی استان را در افق ۲۵ سال آینده تامین خواهد کرد.

  • منبع خبر : ایرنا